Voin kertoa jo valmiiksi, että alla oleva mulpura on Volvo 740 kardaanin joustava hardynivel, jolla kardaanin etupää on kiinni vaihdelaatikon takapäästä ulos tulevassa voimansiirtoakselissa.
Voisiko nyt joku asiasta perillä oleva vuorostaan kertoa, miten päin se kannattaa pultata paikalleen, kiitos?
Molemmissa akseleissa on 3-haarainen kiinnitys, yhteensä siis 6 läpipultilla. Kuminivelen pultinreijät ovat pareittain, siis kaksi pultinreikää on "vahvasti" kiinni toisissaan ja jokaisen parin välissä hennompi, vapaammin taipuva kohta.
Jokaisen pultinreijän kohdalla näkyy myös nivelen ulkoreunassa kolmiomainen merkintä, joka toinen eri suuntaan.
Eli pultataanko tuo limppu paikalleen niin päin, että laatikosta tulevan vetoakselin vetolaippa pyöriessään "vetää perässään" jokaisessa paksunnoksessa parinaan olevaa kardaanin vetolaipan pulttia. Tällöin kolmiomaiset nuolet kumiosan valussa osoittaisivat kyseiseen pultinreikään kiinnittyvän akselin suunnan, eteenpäin vaihteistoon päin, ja taakse päin kardaania kohden.
Vai pultataanko laipat niin päin, että jokaisessa kuminivelen vahvistetussa pultinreikäparissa laatikon vetoakselin vetolaippa "työntää edellään" kardaanin vetolaipan pulttia?
Ja mitenkäs tuommoinen härveli keskitetään paikalleen, vai asettuuko se väkisin oikein?
(on siellä yksi nivel jo nyt, mutta kardaania on purettu, koottu ja tasapainotettu sen verran monen monttöörin voimin, ettei ole mitään takuuta että se on nyt oikein)