Asiantuntemuksella jonka vain lähes täydellinen tietämättömyys voi antaa, no olen maalannut parit lokasuojat ja konepellit, sanoisin että pintamaalin ruiskuttaminen on aika helppoa. Ja nopeaa. Pohjien tekeminen on hidasta ja taitoa vaativaa.
Se miksi automaalarit on haluttomia noihin keikkoihin johtuu siitä että vakuutusyhtiöt maksaa suht hyvin noista puskuri-lokasuoja maalauksista. Puskuri luokkaa 500e
Se voi tuntua helpolta tuo maalaus kun irto-osia maalailee, mutta ei se vaan jokaiselta onnistu kun ruvetaan esim. koko kyljen ruiskutukseen.
Mitä pienempi osa --> sen helpompi maalata ja onnistua hyvin.
Maalaus voi tuntua nopealta hommalta varsinkin jos on ruiskuttanut ns. perusvärejä.
Mutta otetaan esimerkki.
Auto (keskikokoinen sedan) on ollut ilkivallan kohteena ja se maalataan kokonaan yli.
Auto on valmiina uunissa suojattuna, pölyt ja rasvat pois pyyhittynä.
Aloitat maalauksen, laitat maalit ruiskuun ja lähdet ruiskuttamaan vesiohenteisen värimassan auton yli toivoen että mitään ongelmia ei synny.
Ennen ruiskutusta tarkistat vielä ruiskutus paineen ja ruiskun toiminnan sekä ilmaletkun yltämisen joka puolelle.
Ruiskutat puoltoista-kaksi kertaa väri massaa autoon, tässä vaiheessa aikaa on mennyt 15-20 min.
Tässä vaiheessa kierrät vielä auton kertaalleen läpi ja tarkistat että joka paikassa on värimassaa varmasti tarpeeksi.
Peset ruiskun tässä välissä, aikaa menee 5min.
Sen jälkeen otat toisen ruiskun jolla ruiskutat Lakan, ja sekoitat sitä tarvitsemasi määrän, aikaa mennyt 5min.
Tämän jälkeen painut vaikka tupakille tai kahville ellet parempaa keksi sillä vesiohenteinen värimassa kuivaa vielä 10-20min ennenkuin pääset lakkaamaan.
Aloitat lakkauksen ja taas sama ruiskun/paineen säätö kohilleen.
Aloitat lakkauksen ja nyt tarkkuutta, ei saa jäädä kuivaksi eikä tulla liian märkä pinta ettei valu, kuiva kohta näkyy appelsiinimäisenä pintana.
Saat ruiskutettua ensimäisen kerroksen lakkaa, tarkistat onko sitä vielä riittävästi toista ruiskutus kertaa varten. aikaa mennyt se 15min.
Odottelet (väli haihdutus) taas sen 15min ennen seuraavaa ruiskutusta eli viimeistä lakkausta.
Lähdet viimeiselle lakkaus kierrokselle ja siellähän menee se 15min kuten aikaisemmin.
Peset ruiskun, siivoat jälkesi ynm, nyt voitkin panna Uunin uunitus asentoon kun aikaa on mennyt 10min ruiskutuksen lopettamisesta.
Uunitus päälle ja paistellaan 60 asteessa se 35min.
Kun uunitus loppuu aloitetaan suojausten poisto, jos et tee sitä heti uunituksen jälkeen menetät hermosi repiä tiukkaan tartuneita teippejä pois (maalarinteippikin tarttuu tiukkaan kun lämmitetään ja annetaan jäähtyä)
Ja aikaa on sujausten poistossa mennyt se 15min (tarkkaa touhua koska maalipinta on tuore ja siihen jää hyvin herkästi pysyviä jälkiä, sormella ei kärsi vielä painaa ellet halua jättää niitä autoon pysyvästi)
Että semmoista pikahommaa se on

Haihdutus ajat ja työn nopeus tietysti riippuu Maalarista/maaleista mutta tämä on suuntaa antavaa vain ja perustuu minun kokemuksiini ammatissani.
Maalaus jutuissa ei voi säästää aikaa, sen minkä säästät ajassa näet myös työn jäljessä, pätee niin pohjatöiden tekoon kuin ruiskutukseen.
kuitenkin maalausta "arvioitaessa" maalari on se sankari/syyllinen.
JL
Totta, voin allekirjoittaa tämän lauseen.