Tuossa joku aika sitten oli valinnan aika (konttaa tuossa vieressä) ostaa entisen sinisen ärrän tilalle joku uudempi manuaali tehofarkku + itelle kauppakassityökulkine, tai sitten kauppakassifarmari ja itselle joku kevyesti harrasteltava mielenkiintosempi auto. No päädyin/päädyttiin sitten jälkimmäiseen ja kävin pitkähköin hampain etsimään ärrälle vaihdokkia. Coupe oli aina kiinnostanut tutun tekniikan ja ajattoman ulkonäön takia, joten sellanen oli etusijalla, kriteerinä vain että EI vihreää, marjapuuronpunaista eikä kahden litran tekniikalla...

Noh. pitihän se arvata, että itselle parhaalta vaikuttanut vaihtoehto oli sitten kuitenkin kaksi kolmesta.
Toisen foorumilaisen kanssa pari viikkoa viestinvaihtoa ja autot vaihtoon noin puolessa välissä matkaa. Pienen rengassekoilun ja ärrän lähdölle vuodatetun kyyneleen jälkeen kotimatkakumppaniksi tuli siis siistissä kunnossa oleva '98 C70 T5 Italian veronkiertokoneella. Tällä se aikanaan joku Gennaro kuskaili vaaleita turistityttöjä trattorioihin ja illalla ajeli kiltisti äitin viekkuun unille...

Autoa on tarkoitus pitää pitkäaikaisena perheen kakkosautona (ja varmaan omana ykkösenä...

) ja ajattelin pikkuhiljaa siistiä ja vähän muokkailla ulkonäköä ja tekniikkaa omaan makuun.




Kesärenkaat pidettiin, kuten kuvista huomaa entisellään. Vaikka nuo omat nebulat alkavat kumien osalta olla kohta pelattu, niin omaan makuun sopivat paremmin tuohon tumman vihreään ja ensi kesäksi sitten uus kumikierros.
Kotimatka sujui mallikkaasti pientä turbovajetta lukuun ottamatta, ostohetkellä oli jo tiedossa että kaikki vedot eivät ihan tallella ole ja syynä ilmeisesti turbon kello. Pikkasenhan tuo ärrän jälkeen luuskalta tuntui ja jopa nuhasemmalta kuin kotiin hankittu kaksilitranen ranskanpullafarkku.
Tänään sitten autosta muutaman sata metriä subbarikaapeleita poistaessa ajattelin, että nyt on sopivan tihkusateinen keli vähän sitä kelloa katsoa ennen uuden tilaamista ja eikun pellin alle ja palikkaa irti.

Ihan siistin näkönen kello sieltä löytyi pienen putsauksen jälkeen ja pienen puhaltelun perusteella kalvokin saattaisi olla jopa ok. Herkistelin akselia hieman ja kiristin pari kierrosta klapit pois ja iskin takaisin kiinni. Hirveitä odotuksia ei ollut mutta Hei! Täähän kävi ahtamaan ja löytyhän niitä tehoja sieltä! BSR:n mittarin mukaan noin 0,6-0,8:aa baria tulee ja ihan pirteeltä vaikuttaa. Tiedä sitten miten tarkkoja nuo mittarit on mutta kyllä tuo ensi kevääseen noilla tehoilla menee hienosti.
Suunnitelmissa laittaa tässä lähiaikoina ainakin:
- Sisustan jalomuovi"somisteiden" tilalle 3M:n tummaa hiilikuituteippausta. *tehty
- Pieni hillitty takalippa kontin päälle. *tehty
- P1800 replica -vaihdekepin nuppi. (sen verran puuta siedän ihan "sukulinjan" kunnioituksen takia...

) *tehty
- Maskille pitäisi tehdä jotain... Tuo merkitön XC ei omaan silmään sopinut, niin laitoin nyt toistaiseksi varastossa olleen vakiomallin. Saatanpa tuosta merkittömästä muokkailla merkillisen kun tollanen volvon "poikkiviiva" löytyy myös... *tehty
- Edellisen jälkeen haluan tuon ratin paksummaksi ja joko etsin ärrän kehän tai sitten verhoilen/verhoilutan paikalla olevan tummalla harmaalla paksummaksi. Tummanvihrein tikkauksin tietysti. =)
- Ovia voisi vähän äänieristellä jos siltä tuntuu.
- Kirkkaslasiset valot ja joko tummat tai jenkkimallin vilkut. *tehty
- Ehkä tummat takavalot.
Kun tekniikka on muuten katsottu tikkiin, niin keväämmällä sitten olisi tarkotus vähän kiusata moottorinohjausta ja putkistoa samalla päivitellä. ...ja vaatiihan tehonlisäys sitten jarrua ja alustaa ja ja ja....
Mutta pikkuhiljaa ja pieteetillä mennään.