Lienee aika kirjoitella hiljalleen jotain tästäkin autosta. Projekti nyt ei mitenkään räjähtämällä etene töiden haitatessa harrastelua, mutta vakaa aikomus on saada auto liikkumaan kesälle 2016. Autohan ei varmasti ole foorumia seuranneille mikään uusi tuttavuus:

Tämän takia sitten ajeltiin kolme eri reissua Lankun luona.

Ensimmäisellä piti käydä vaan katsomassa ja toteamassa että ei tää nyt ole mun juttu, ei tätä tarvitse ostaa. Joo niin varmaan...

Toisella reissulla kävin sitten autoa ihan kokeilemassakin kun siinä vielä tekniikka oli paikallaan. Erinäisten sattumuksien kautta kaupat sovittiin ja Lankku pääsi purkamaan autosta tekniikan pois. Kolmannelle reissulle jäikin sitten enää rullaavan korin työntäminen kuormurin lavalle ja kotimatka saattoi alkaa.
Voimalinjaan ei jäänyt oikeastaan mitään vanhaa, moottori ja vaihteisto jäi pois ja peräksikin vaihtui lukoton akseli. Olikohan nyt 4.3 välityksellä, aivan liian tiheä joka tapauksessa. Alusta jäi siihen kuntoon kuin se olikin. Säädettävät GAZit joka nurkassa, edessä mersun jouset ja takana 240 kuormajouset, lyhennettynä tietysti molemmat.
Konehuone tyhjillään, likaa sai sentään kaupan päällisiksi.

Tämäkin on hyvä muistaa, ainakin näillä rattimiehen lahjoilla:

Lasikuituosia on tullut parsittua paremmin kasaan ja konepellin tuentaakin paranneltua entisestä, jospa ei enää retkahtaisi ihan niin herkästi. Maalaushommia on siis tiedossa ainakin korjattujen osien osalta. Vielä ei ole ihan satavarmuutta maalataanko koko auto yli samalla kertaa, tämähän on nytkin jo kahdessa eri sävyssä. Väriksi jää joka tapauksessa tuo alaosan RAL 9003 Signal White.
Coolerin sovittelua keulalle, sinnehän se sujahtaa kun siellä samanlainen on ollutkin:


Sisusta tuli purettua kojelautaa lukuun ottamatta aika täysin, suurimmaksi osaksi siksi että pohjan kunto kiinnosti vaikka autoa nosturilla katselinkin ostohetkellä. Sitten jonkun älynväläyksen saattelemana yhtenä iltana rapsuteltiin kaverin avustuksella kuumailmapuhaltimen ja lastan kanssa kaikki joutavat bitumit lattioista irti:

En ole vielä osannut päättää jääkö lattiat täysin pellille, vai heitänkö sinne tuon saman 240 maton mikä siellä olikin. Takapenkki ei kuitenkaan enää palaa ja etupenkkiläisten paikallaan pitämisestä huolehtii tämännäköinen kaksikko:

Sitten päästäänkin varmaan siihen aiheeseen mikä kaikkia kiinnostaa tällaisessa projektissa eniten, eli tekniikkaan. Kaikenlaisia ajatuksia jopa tinanelosen asentamisesta heiteltiin ilmaan, mutta lopulta foorumin kautta löytyi sopiva paketti ja konehuoneeseen päätyy aikalailla juurikin sitä mitä otteessa lukee. Kokoonpano sisältää seuraavaa:
-B23 lohko betonoituna vesimarkkojen alareunaan
-Epäkeskoon hiottu Bxx akseli 85mm iskulla
-B2xx H-profiilikanget ARPeilla
-96,5mm Wisecot venttiilikoloilla
-B234 kansi GLT-nokilla
Siinä pääpiirteittäin, mukana seurasi toki paljon muutakin kuten ET-moottorin termostaattiohjattu ryöstölaippa öljynjäähdyttimelle kuin myös itse jäähdytin letkuineen, pari imusarjaa ym.


Tähtäimessä on nelisensataa hevosvoimaa tuottava moottori, Liikuttaa varmasti tällaista koppia aivan riittävästi ainakin meikäläisen ranteille ja punalohkon luulisi noilla tehoilla vielä kestävän kiusaamistakin aika huolettomasti. Moottoria tulee ohjaamaan Link G4 Storm. Edullisesti sain uusien mallien tieltä pois niin en voinut olla ostamatta.
Vaihteistoksi mahdollisesti M90 jos edullinen kävelee vastaan, ylivaihteellinen oltava joka tapauksessa ettei tarvitse mitään ylimielisen harvaa perää alkaa etsimään. Jonkinlainen lukkokin olisi keksittävä, voi olla että budjettisyistä ensimmäiselle kesälle vaihdetaan leiman jälkeen hitsattu perä. Räikkää en halua missään nimessä, joten torsen lienee pitemmän juoksun ratkaisu kunhan rahkeet riittää.
Kaikki projektiin liittyvät kuvat löytyvät
täältä.Sellaista kyhäämistä täällä tällä kertaa, päivitellään kun jotain uutta ilmenee. :hello: