Futurez  Proturbo

142 16v Turbo (B254T + GS6-37DZ) Triggerikysymyksiä?

  • 40 Vastauksia
  • 14135 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2042
Lienee aika kirjoitella hiljalleen jotain tästäkin autosta. Projekti nyt ei mitenkään räjähtämällä etene töiden haitatessa harrastelua, mutta vakaa aikomus on saada auto liikkumaan kesälle 2016. Autohan ei varmasti ole foorumia seuranneille mikään uusi tuttavuus:


Tämän takia sitten ajeltiin kolme eri reissua Lankun luona. :2funny: Ensimmäisellä piti käydä vaan katsomassa ja toteamassa että ei tää nyt ole mun juttu, ei tätä tarvitse ostaa. Joo niin varmaan... :idiot2: Toisella reissulla kävin sitten autoa ihan kokeilemassakin kun siinä vielä tekniikka oli paikallaan. Erinäisten sattumuksien kautta kaupat sovittiin ja Lankku pääsi purkamaan autosta tekniikan pois. Kolmannelle reissulle jäikin sitten enää rullaavan korin työntäminen kuormurin lavalle ja kotimatka saattoi alkaa.

Voimalinjaan ei jäänyt oikeastaan mitään vanhaa, moottori ja vaihteisto jäi pois ja peräksikin vaihtui lukoton akseli. Olikohan nyt 4.3 välityksellä, aivan liian tiheä joka tapauksessa. Alusta jäi siihen kuntoon kuin se olikin. Säädettävät GAZit joka nurkassa, edessä mersun jouset ja takana 240 kuormajouset, lyhennettynä tietysti molemmat.

Konehuone tyhjillään, likaa sai sentään kaupan päällisiksi.


Tämäkin on hyvä muistaa, ainakin näillä rattimiehen lahjoilla:


Lasikuituosia on tullut parsittua paremmin kasaan ja konepellin tuentaakin paranneltua entisestä, jospa ei enää retkahtaisi ihan niin herkästi. Maalaushommia on siis tiedossa ainakin korjattujen osien osalta. Vielä ei ole ihan satavarmuutta maalataanko koko auto yli samalla kertaa, tämähän on nytkin jo kahdessa eri sävyssä. Väriksi jää joka tapauksessa tuo alaosan RAL 9003 Signal White.

Coolerin sovittelua keulalle, sinnehän se sujahtaa kun siellä samanlainen on ollutkin:



Sisusta tuli purettua kojelautaa lukuun ottamatta aika täysin, suurimmaksi osaksi siksi että pohjan kunto kiinnosti vaikka autoa nosturilla katselinkin ostohetkellä. Sitten jonkun älynväläyksen saattelemana yhtenä iltana rapsuteltiin kaverin avustuksella kuumailmapuhaltimen ja lastan kanssa kaikki joutavat bitumit lattioista irti:


En ole vielä osannut päättää jääkö lattiat täysin pellille, vai heitänkö sinne tuon saman 240 maton mikä siellä olikin. Takapenkki ei kuitenkaan enää palaa ja etupenkkiläisten paikallaan pitämisestä huolehtii tämännäköinen kaksikko:


Sitten päästäänkin varmaan siihen aiheeseen mikä kaikkia kiinnostaa tällaisessa projektissa eniten, eli tekniikkaan. Kaikenlaisia ajatuksia jopa tinanelosen asentamisesta heiteltiin ilmaan, mutta lopulta foorumin kautta löytyi sopiva paketti ja konehuoneeseen päätyy aikalailla juurikin sitä mitä otteessa lukee. Kokoonpano sisältää seuraavaa:

-B23 lohko betonoituna vesimarkkojen alareunaan
-Epäkeskoon hiottu Bxx akseli 85mm iskulla
-B2xx H-profiilikanget ARPeilla
-96,5mm Wisecot venttiilikoloilla
-B234 kansi GLT-nokilla

Siinä pääpiirteittäin, mukana seurasi toki paljon muutakin kuten ET-moottorin termostaattiohjattu ryöstölaippa öljynjäähdyttimelle kuin myös itse jäähdytin letkuineen, pari imusarjaa ym.




Tähtäimessä on nelisensataa hevosvoimaa tuottava moottori, Liikuttaa varmasti tällaista koppia aivan riittävästi ainakin meikäläisen ranteille ja punalohkon luulisi noilla tehoilla vielä kestävän kiusaamistakin aika huolettomasti. Moottoria tulee ohjaamaan Link G4 Storm. Edullisesti sain uusien mallien tieltä pois niin en voinut olla ostamatta.

Vaihteistoksi mahdollisesti M90 jos edullinen kävelee vastaan, ylivaihteellinen oltava joka tapauksessa ettei tarvitse mitään ylimielisen harvaa perää alkaa etsimään. Jonkinlainen lukkokin olisi keksittävä, voi olla että budjettisyistä ensimmäiselle kesälle vaihdetaan leiman jälkeen hitsattu perä. Räikkää en halua missään nimessä, joten torsen lienee pitemmän juoksun ratkaisu kunhan rahkeet riittää.

Kaikki projektiin liittyvät kuvat löytyvät täältä.

Sellaista kyhäämistä täällä tällä kertaa, päivitellään kun jotain uutta ilmenee. :hello:
« Viimeksi muokattu: 15.09.2016, 08:00:39 kirjoittanut 8-pätkä »
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2042
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #1 : 08.10.2015, 12:02:33 »
Lohko sipaistu tuttuun väriin tähän tarkoitukseen hyväksi havaitulla bilteman jarrusatulamaalilla.



Tänään voisi olla saumaa saada sisuskalut lopullisesti paikoilleen. Onko tosiaan niin että koko valtakunnasta ei enää saa 16v vinokoneen kannenpultteja? Ainakin paikallinen varaosaliike ja motonet myy eioota. Kovat pinnapultit olis kyllä jo olemassakin (tulivat moottorin mukana) mutta ei olisi yhtään mielenkiintoa liimailla välikantta moneen kertaan jälkikiristyksen takia.
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
    • Kuvat.fi
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #2 : 08.10.2015, 12:06:28 »
Ai mätäsestäkään ei enää saa? Tarviikin vissiin mennä kaivamaan roskiksesta kerran käytetyt takasin...  :D

On varmaan hyvä aihio rakentelulle, kun kaikki mukavasti muutoskatsasteltu ja lahoa ei varmaan ole tiedossa yhtään?
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 268
  • BBS & OZ Only
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #3 : 08.10.2015, 12:21:23 »
Tänään voisi olla saumaa saada sisuskalut lopullisesti paikoilleen. Onko tosiaan niin että koko valtakunnasta ei enää saa 16v vinokoneen kannenpultteja? Ainakin paikallinen varaosaliike ja motonet myy eioota. Kovat pinnapultit olis kyllä jo olemassakin (tulivat moottorin mukana) mutta ei olisi yhtään mielenkiintoa liimailla välikantta moneen kertaan jälkikiristyksen takia.

Mitäs sille 8v alakerta ja 16v yläkerta yhistelmälle viimeks tapahtu...muistan kuulleeni että semmosta yhistelmää ei enää tule koskaan  ;D

Montako settiä tarviit noita pultteja vois nimittäin pari settiä olla jemmassa mulla niitä...tai ootko halukas luopumaan niistä pinnapulteista vaihossa jotenkinpäin?
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2042
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #4 : 08.10.2015, 13:13:11 »
Muistan kuulleeni että moniventtiilimoottorit on huijausta, mitäs sää semmosen pinnapulteilla siis teet?
En kai mää muuten mutta 16v lohko ei oikein oo vaihtoehto tähän koriin ja kasitappisellakaan nyt ei oikein mitään tee. Ja kun valmiina tuli samassa köntässä kaikki. Oliko tarpeeks kierrelty? :2funny:

Onko ne sulla siis ihan 16v sarjoja eli 3 pulttia lyhyempiä?
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2042
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #5 : 08.10.2015, 19:23:03 »
Moottorin kasailua oli siis luvassa tänään. Kampiakselin laakerivälykset tarkastettiin ACL:n Flexigauge välysnauhalla, josta unohtui tietysti ottaa kuvia. Yritän muistaa ottaa sitten vaikka kiertokankien asennuksen yhteydessä. Eihän noita muuten olisi tullut mieleen edes tarkistaa, mutta kun akseli on veivinkauloiltaan epäkeskoon hiottu ja runkolaakerikaulatkin sipaistu alikokoon niin koskaan ei voi olla ihan varma. Tällä kertaa kaikki oli kuitenkin runkolaakereiden suhteen ok ja välykset manuaalin sallimissa rajoissa.

Akseli siis paikalleen, asennusrasvana käytettiin Red Linen tuotetta:


Männät eivät kuitenkaan ottaneet sujahtaakseen sylintereihin vähintäänkin kyseenalaisen rengaspuristimen avulla, vaikka yhdessä vaiheessa oli jo klemmareitakin apuna puristamassa. Ei niin ei. Eiköhän tähänkin ratkaisu löydetä, koneistuttaa todennäköisesti holkin asennusta helpottamaan. Tässä kuitenkin kaverukset kärkkymässä paikalleen pääsyä:


Otin myöskin tällä kertaa asiakseni ottaa kuvat noista tarpeista millä se jakopää nyt saadaan toimimaan tällaisessa sekasikiössä, nämä täytynee varmaankin linkittää myös tuonne FAQ-topiciin:



Hihna Contitech CT 540, 146 hampainen
Kiristin 029-42682, alkuperäiselle paikalle kanteen, vaatii joko holkin tai 10mm kierteen tekemisen kanteen.
Taittopyörä 029-204426, alkuperäiselle paikalle kanteen hihnan pitkälle sivulle.
Näillä numeroilla pitäisi varaosaliikkeestä kyselemällä löytyä, näille tuli kaikkineen hintaa satkun kieppeille.

Jatketaan taas kun on jotain kerrottavaa. :hello:
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa lauripaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #6 : 08.10.2015, 20:03:46 »
pistä 8v kannen pultit tulee kaikki ainakin samaan momenttiin . 3:n pultin alle holkit,itse tein männän tapeista holkit

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3486
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #7 : 08.10.2015, 20:21:39 »
pistä 8v kannen pultit tulee kaikki ainakin samaan momenttiin . 3:n pultin alle holkit,itse tein männän tapeista holkit
Tuo ois yks, taitaa tosin olla jo tulollaan oikeet pultit yheltä harrastelijalta.
Tarjosin mää romulaatikosta käytettyjä eikä kelvannu  :2funny: ihme tyyppi.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2015, 20:23:35 kirjoittanut janne81 »

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4938
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #8 : 08.10.2015, 20:33:03 »
Samanlaisella rengaspuristimella on tullut laitettua muutama kymmenen mäntää paikoilleen. Mukavampihan se ois määrämittaan koneistetulla suppilolla, niitä saa valmiinakin ostettua.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3486
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #9 : 08.10.2015, 20:50:24 »
Samanlaisella rengaspuristimella on tullut laitettua muutama kymmenen mäntää paikoilleen. Mukavampihan se ois määrämittaan koneistetulla suppilolla, niitä saa valmiinakin ostettua.
Tuo yksilö taitaa olla tehty maanantaina Kiinassa..

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4459
  • LH-uuno
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #10 : 08.10.2015, 23:59:52 »
Mun koneeseen ei kyllä 8V pulteista käynyt yksikään, jengat pohjas ennenko pultti nojas kanteen kii. Eio monta hetkeä aikaa kun hain motonetista pulttisarjan...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa laatikkovika

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1174
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #11 : 09.10.2015, 10:54:55 »
KL-varaosien kautta todennäköisesti saa pulttisarjan viikossa hintaan 42€

Volvolta ne 7 pulttia a/hinta 8.15€/kpl
Ne loput 3 pulttia classic partsin kautta mahdollisesti saatavilla 14€/kpl. Sinisen systeemi ei näe suoraan classicin saldoja.

Ulkomailta ehkä muualtakin mutta jos tuo KL-hinta sarjalle toteutuu ja pystyvät toimittamaan niin ei ole mitenkään paha.


Ps. Motonetin kautta ei enää saa.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2015, 11:11:28 kirjoittanut laatikkovika »

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1808
Volvo Amazon 4D -65
Entiset: Volvo 960 mk2 -95 || Volvo C70 T5 -98 || Amazon 2D -69 || 940 GLT 16V -91 || 240 DL -88 || V70 2.5T 1998

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 705
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #13 : 09.10.2015, 16:46:04 »
Eiks kansipulteiks käy ihan vaan kovat kuusiokolotkin? Joku aika sitten just luin jostain että oli ihan perus kovia kuusiokoloja käytetty kannessa.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2042
Vs: 142 16v Turbo (B254T + ???)
« Vastaus #14 : 09.10.2015, 17:12:54 »
Eiks kansipulteiks käy ihan vaan kovat kuusiokolotkin? Joku aika sitten just luin jostain että oli ihan perus kovia kuusiokoloja käytetty kannessa.

Kovien pulttien käyttäminen nyt ei vaan poista sitä jälkikiristyksen tarvetta. Jos tuolta jkl suunnalta ne pultit löytyy niin niillä mennään.
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Samppasport  Futurez