Uusi volvo laturi saapunut.

Katselin netistä miten näihin saa varaosia ja saahan niitä, mutta niistä sitten enemmän, jos intoudun kunnostamaan tuon vanhan laturin

Tässä nyt alkuun liukujen vaihto
http://info.europartshouse.com/tech-pages/bosch-if-slip-ring-replacement/Kyllähän nuo korjata kannattaa, noilla hinnoilla, mitä netistä katsellut. Esim diodisilta on luokkaa 75€, yksittäiset diodit vitosen luokkaa jne.
Nyt sitten tähänkin syvennytty vähän syvemmin, siis laturin toimintaan

-kun virrat lyö päälle avaimesta, niin herätevirta menee varoitusvalon kautta D+ hiilen kautta toiselle liukuparille, se toinen hiili on maa. Jos hiilipari on ehjä, niin varoitusvalo syttyy mittaristoon.
Jos näin ei tapahdu, niin vika on
virtalukonpohjassa!!!
Sitten kun laturi alkaa tuottamaan itsenäisesti sähköä, herätevirtaa ei enään käytetä(akku), vaan se ohjataan säätimen D-, jolloin varoitusvalo sammuu.
Virtalukolta tulevan herätevirtapiirin voi testata maadoittamalla D+ johdon, jolla voi tarkistaa onko varoitusvalo ehjä? Jännitteen tietenkin voi mitata, pitäisi olla akkujännite. Jos ei ole, niin jälleen
virtalukonpohja!
Jos varoitusvalo syttyy, kun virrat kytketään, niin herätevrta pääsee kulkemaan säätimen/hiilien kautta. Jos ei lataa, niin säädin rikki tai liukupari kulunut puhki.
Liukuparin voi mitata, Ohmit luokkaa 2-3, niin on kunnossa. Jos ei ole, niin sen voi vaihtaa (kts yllä oleva linkki)
Jatkuu....