Nyt se vastustaa...

Lukaisin tänään vikakoodit ihan huvikseni ja sieltä tuli 3-1-1 ja sitten 3-2-2 (normaalia FEFE-immulla). Kumpikaan noista ei vikavaloa sytytä, joten ne löytää vain lukemalla koodit.
Mutta tuo 3-1-1 ei ole kiva juttu ja selittää sen, miksi tyhjäkäynti jää ajoittain leijumaan sinne 1300-1400 rpm välille.
Tuo nopeustiedon puuttuminen LH:lta onkin mielenkiintoinen juttu ja selittää tuon ajoittaisen tyhjäkäynnin leijumisen vaihde vapaalla.
Joskus vuosia sitten tutkin asiaa mutta olin jo unohtanut miten tuo nopeustiedon puuttuminen kaikkineen tekee.
Ensinnäkin kun tietty kuorman taso on ylitetty LH:n saamatta tuota nopeustietoa, niin tyhjäkäyntiä korotetaan välittömästi vaihdevapaalla tilassa (vikatilassa).
Toisekseen LH pysyttelee stoikassa äärimmäisen hanakasti jopa ahdoilla kiihdytettäessä (päästömittaushuijjaus v. 1.0.1 VAG-tyyliin).
Tuolloin ei noudateta lambda-treshold karttoja, eikä mitään muutakaan tuollaista. Toki primäärinen kiihdytysrikastusruikkaus tehdään mutta varsinaiset kiihdytysrikastukset jäävät käyttämättä koska tuolloin seurataan lambdaa todella orjallisesti, vaikka kartassa olisi mitä tahansa sopituksena.
Tuo oli aiheuttanut sen ajoittaisen nyppimisen kiihdytyksen tietyillä profiileilla, koska polttoainekarttoja ei silloin noudateta siten kuten pitäisi ja on säädetty.
On se pirullisesti suunniteltu purkki, sillä se tunnistaa automaatissa vaihdepäällä tilan ja huomaa, ettei nopeustietoa tule, niin se on "vikatilanne" ja toimii päästömittausmoodin mukaan.
Tosin vikakoodi tehdään vasta sitten kun kuorma on riittävän suuri (mahdoton saavuttaa pyörien pyörimättä) koska pallojen pitää palaa kiristetyssä koneessa mutta vakio ei pääse koskaan sinne liikkumatta.
Näillä näkymin vika on jäljestetty siihen metallikuorella peitettyyn purkkiin siellä mittariston kellon takana.
Kuvatuksia reilusti joskus myöhemmin.
Alustavissa mittauksissa purkki vaikutti antopiireiltään ehjältä suuriltaosin. Tosin en tiedä, onko se päätepapu trankku vaiko fetti päätepapu. Jos on trankku, niin se on kärähtänyt, jos fetti, niin tyypistä riippuen ehjä tai viallinen.
Huomenna pitää sitten säädynvaihtoon ajella ahtamatta suuremmin...

Eli sinisen nuolen osoittama palikka on luultavasti se vikapää...
