Moikka
Autosta alkoi kuulua vaimeaa kalkatusta venttiilikoneistosta, jolloin vikaa lähdettiin etsitmään mikä äänen aiheuttaa. Niinpä mittailin venttiilin välykset ja niistä selvisi jo, että pako-puolella venttiilin välykset ovat ok
(0,35mm). Imu-puolella vuorostaan
1 ja
2 sylinterissä välys oli
(0,20mm),
3 ja
4 sylinterissä välys ei paljon poikennut muista imu-puolen välyksistä
(0,25mm).
Autosta purettiin nokka-akseli ja paininkupit pois, paininkuppien alla venttiilin varren päässä oleva pehmikekumi oli mennyt huonoksi, joka aiheuttaa kalkattaavaa ääntä kylmällä moottorilla. Nämä vaihdettiin uusiin ja säädettiin venttiilin välykset oikeaksi imupuolelle
(0,40mm) ja pakopuolelle
(0,35mm).
Remontissa uusittua:
-Venttiilin vaimennin kumit
-Venttiilin välysten säätö
- Stefat: Apuakseli, Kampiakseli, Nokkaakseli
- Venttiilikopantiiviste
- Jakopää sis. hihna, kiristinrulla, kiristinjousi
- Tiivisterenkaat virranjakajaan
Hakusessa on vielä apuakselin ja kampiakselin stefa-koppaan tiiviste ja kampiakselin alahammaspyörä, josta oli kiilahihnojen limpun kohdistustappi mennyt poikki eli ilmeisesti pultin löysällä olemisen seurauksena.

Auto ei ole vielä ajossa, mutta tulevalla viikolla täytyisi olla jo. Nyt jotain remontti kuvia, ettei pääsisi tämä runoilu menemään liian tylsäksi.





