No niin, osaakos joku sanoa miten lähtisin V70 2.5 20v 1998 mallin jakohihnan kiristäjän katkennutta pulttia pois ottamaan.
Suuressa taitavuudessani päätin uusia hieman vuotavan vesipumpun tiivistemassan aukaisematta koko hela hoitoa
alkaen renkaasta ja sisälokareista. On tihutellut 1/2 litraa/500km ja kun käyttö on ollut vähäistä niin ei ole ollut kiire.
Yksi pultti oli jäännyt massatta ja reunastakin tipan vajaaksi alalaidasta kai. Lisäksi massa oli jo asennettaessa vähän vanhahkoa...
Operaatio onnistuikin hyvin, hihna ja roippeet paikallaan vain kiristyspyörää löystämällä sain pumpun tarpeeksi esille.
Yläkerrasta olin lukinnut hihnan pyörilleen. Lämmityskäytössä kaikki meni hyvin, ei vuotoa, mutta hihna röpelsi
taka-ylä-muovikanteen. Kävi kuitenkin ihan nätisti. Äkkiähän mä hoksasin että on löysää nyt... Ei kun kiristämään.
Ei vaan riittänyt ihan kiristysvara sopivan tuntuiseen asetukseen. Löysäsin kokonaan, ihan putosi rulla käteen.
Takaisin paikalleen ja pitkä pultti kun siinä on niin luulin jossain välissä vähän jumittavan vaan ja annoin lisää vääntöä
ihan vaan semmoisella korkeintaan 20cm lenkkiavaimella. Vieläkään ei asetus mennyt kohdalleen, jäi löysää.
Tässä vaiheessa tietenkin olisi pitänyt miettiä mistä tämä johtuu, mutta kun ei ole viisautta niin laitettiin voimaa peliin.

Samalla avaimella kovasti vääntämällä hieman lähtikin liikkumaan asetusjyvä kohti oikeaa kohtaa. Sitten naps! 20 senttisellä avaimella!
Eli varmaan oli alhaalta pompannut ja säätövara loppui. Minä luulin jumittavan. Kysymys kuulukin nyt:
Pääseeköhän rengaskotelosta vetoakselin päältä operoimaan katkennutta pulttia pois? Millään kikalla?
Tiukkaa näyttäisi olevan, jää pultinreikä ylös vähän liikaa kai. Ylhäältä ei oikein kai millään onnistu, siis konetilasta.
Entäs onnistuuko koneen laskeminen muutaman sentin vaikka tukityynyjä poistamalla?
Kun tuo koneen nostaminen on melkein ainoa temppu mitä minä en tee itse. Muita vinkkejä?