Kulkukoira  Proturbo

740 automaattivaihteet

  • 6 Vastauksia
  • 1220 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juuhh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
740 automaattivaihteet
« : 20.10.2015, 17:02:31 »
Tervehdys tännekkin foorumille!

S40 parissa tullut aiemmin touhuttua ja nyt hetken mielihäiriöstä tuli ostettua 740 talviautoks ja ihmetystä on nyt vaihteiden kanssa.

Eli autossa ilmeisesti ollut ZF laatikko alkujaan ja nykyään AW laatikko paikallaan. Vaihdekepissä sähköisen ylivaihteen nappula.

Kävin vaihdattamassa laatikkoöljyt ja tämän yhteydessä selvisi että ylivaihteen solenoidi on teipattu umpeen ja piilotettu jonkin palkin taakse, rele on myös otettu pois.

Mutta itse ongelmaan.. autossa pelaa kolme vaihdetta moitteetta, vaihtaakin suht pehmeästi. Mutta nelonen kytkeytyy aikasintaan 120km/h vauhdissa päälle jonka jälkeen pysyy päällä 90km/h saakka ja sitten vaihde tippuu kolmoselle. Eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä että ajaessa 80-90km/h nopeudessa kierrokset huitelee jo 3000 yläpuolella ja humina käy ja bensa maistuu..

Miten näiden kuuluisi toimia? ..ja pystyiskö tolle jotain tekemään
Kiitoksia jo etukäteen, ihan uusia tuttavuuksia nämä itselle.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2015, 17:09:12 kirjoittanut Juuhh »

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: 740 automaattivaihteet
« Vastaus #1 : 20.10.2015, 19:13:43 »
Siihen ylivaihteen solenoidiin kuuluis tulla 12V tai muuten se ei vaihda nelosta, ainakaan millään järkevillä kierroksilla. Solenoidin voi myös ohittaa kun tekee siihen samanlaisen viillon kuin tuossa palikassa: http://www.ipdusa.com/products/4793/110397-automatic-over-drive-solenoid-bypass-kit

Tällöin öljy kiertää vapaasti solenoidin ohi ja ongelma ratkaistu.

Poissa Juuhh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 automaattivaihteet
« Vastaus #2 : 20.10.2015, 19:42:40 »
Tämä lohduttaa jo paljon jos noinkin vähällä vois saada toimimaan.  :)
Onko toi solenoidi siis ihan jollain kahdella pultilla kiinni ja täytyykö ottaa jotain huomioon irroittaessa/paikalleen laittaessa?
Täytyy kömpiä mahdollisuuden tullen auton alle ihmettelemään.  ???

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: 740 automaattivaihteet
« Vastaus #3 : 20.10.2015, 20:00:42 »
Ei siinä muuten mitään ihmeellistä ole mutta kannattaa joku o-rengas lajitelma olla varalla jos sen solenoidin tiivisteen joutuu vaihtamaan.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 740 automaattivaihteet
« Vastaus #4 : 20.10.2015, 20:17:23 »
Siis solenoidi jonkun palkin takana teipattuna? Selvennätkö.
Noita solenoideja on menny rikki(omakohtainen kokemus).

Ja jos rele on poissa niin olisko jo tehty tuo mainittu juttu mutta väärin?

Poissa Juuhh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 automaattivaihteet
« Vastaus #5 : 20.10.2015, 22:27:45 »
En ole itse vielä auton alle kerennyt edes katsomaan, öljynvaihdon yhteydessä korjaamolla vaan mainitsi että solenoidi on irti ja teipattu umpeen.. olisiko sitten tarkottanut solenoidin liitintä. Tosiaan rele oli myös valmiiksi jo pois paikaltaan.

Vahvastihan tuo vaikuttas että oltais kyseistä operaatiota aloitettu tai sitten tehty väärin. Huomenna täytyy mennä vilkaisemaan itse mitä sieltä auton alta löytyy niin viisastuu.

Toivottavasti tämän sais vielä kuntoon kun muuten vaikuttas ihan hyvältä peliltä.

Poissa Juuhh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 automaattivaihteet
« Vastaus #6 : 21.10.2015, 12:35:33 »
Noniin, solenoidi ohitettu ja vaihteet pelaa.
Suurkiitos tänne!  :)

Lähtötilannehan oli siis tämän näköinen.. eli johdot oli katkaistu solenoidista ja vedetty teippiä päälle.

(klikkaamalla suuremmaksi)

Solenoidi irti ja porakoneella nysväsin siihen viillon, eihän siitä nätti tullut mutta ajaa asiansa. Lopuksi vielä puhdistin solenoidin hyvin.

(klikkaamalla suuremmaksi)

Jos jollain samaa ongelma niin tässä vielä hyvä pätkä aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=YfK5fuNu0Ao

 

Carcom Oy  Elekma