Proturbo  Autodiagnoosi

V70 iskarin yläpää

  • 42 Vastauksia
  • 32562 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #15 : 12.11.2015, 11:24:42 »
Professional Partsin(ex Scantech) yläpäänkumeissa on aika paljon heikkolaatuisia tapauksia. Kolme kumia on hajonnut jo parin kilsan ajon jälkeen. Keskiholkki irti ja näyttää siltä ettei ole ollut kiinni kumissa ollenkaa. Vuosittain tulee "muutama" kumi vaihdettua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #16 : 12.11.2015, 11:56:40 »
Onko noissa kääntölaakereissa yhtä isoja laatueroja kuin näissä kumiläpysköissä? Tarvikkeitakin saa reilulla hintahaitarilla, mutta noitten hajoamisista raportteja ei ole kauheasti omiin silmiini osunut?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #17 : 12.11.2015, 14:32:38 »
Noin 10 vuoden aikana on joutunut vaihtamaan kaksi kääntölaakeria ja kumeja muutama sata. Mitä muualtapäin kuullut juttua, niin laakereita on mennyt jonkin verran. Tiedä sitten mikä tekee eron.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #18 : 12.11.2015, 15:08:41 »
Noin 10 vuoden aikana on joutunut vaihtamaan kaksi kääntölaakeria ja kumeja muutama sata. Mitä muualtapäin kuullut juttua, niin laakereita on mennyt jonkin verran. Tiedä sitten mikä tekee eron.

Okei, lähdetään siis kokeilemaan reseptillä halvat laakerit ja kalliit kumit. Ei oikein arvaa olla laakereita vaihtamatta kun pykällys tuntuu jo kääntäessä, voi toki johtua huonokuntoisesta kumistakin.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #19 : 12.11.2015, 15:19:57 »
Mulla on nyt Motonetin(lemfjöder) yläpäät. Ensimmäiset mitkä ikinä vaihtanu, nekin varoiks.
Ei oo vielä valittamista.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #20 : 12.11.2015, 16:17:55 »
Mulla huonoja kokemuksia Motonetin kääntölaakereista. Laakeri oli molemmissa liian syvällä, josta syystä se metallirunko otti kiinni kumiin. Enpä arvannut tutkia sitä remontin jälkeen kun ihmeteltiin  auton ohjausta.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #21 : 12.11.2015, 16:21:08 »
Okei, lähdetään siis kokeilemaan reseptillä halvat laakerit ja kalliit kumit. Ei oikein arvaa olla laakereita vaihtamatta kun pykällys tuntuu jo kääntäessä, voi toki johtua huonokuntoisesta kumistakin.
Kannattaa avata laakeri ja lisätä rasvaa tarvittaessa. Halvoissa osissa siinä säästetään usein. Ja vertailu vanhaan kannattaa myös.
Ohjauksen pykällys johtuu näissä monesti rattiakselin alanivelestä. Jos jousi nytkyy kääntäessä eli yläpää pistää hanttiin, niin silloin kääntölaakeri on syypää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #22 : 12.11.2015, 16:45:34 »
Kannattaa avata laakeri ja lisätä rasvaa tarvittaessa. Halvoissa osissa siinä säästetään usein. Ja vertailu vanhaan kannattaa myös.
Ohjauksen pykällys johtuu näissä monesti rattiakselin alanivelestä. Jos jousi nytkyy kääntäessä eli yläpää pistää hanttiin, niin silloin kääntölaakeri on syypää.

Ohjauksen "pykällys" ilmenee siis hitaassa vauhdissa kevyesti oikealle kääntämällä/auton linjaa korjaamalla. Tällöin ohjauksesta löytyy välillä kynnys minkä yli täytyy kääntää. Kääntö ei vaadi voimaa, mutta sen pykälän huomaa. Jossain aiemmassa autossa samanlainen vika oli kääntölaakerissa.

Mutta voihan syypää tuohon olla vaikka raidetanko, ohjaustehostin, pyörän kulmat on varmasti poskellaan jne... Ainakin konehuoneen puolelta katsottuna paikallaan käännettäessä molempien iskarien päät pyörii nätisti ja nykimättä. Täytyy vielä alta päin katsoa.

Eli pelkästään iskarit ja kumit vaihtoon, ja ottaa uusiks sit jos ei tuu hyvä? Homma on kumminkin aika simppeli kun käytettävissä on nosturi ja kunnon puristin. Jouset olisin voinut vielä laittaa, mutta kun niitäkään ei mukamas saa tuohon valurautapadalliseen kuin siniseltä. :idiot2: Tästähän tulikin halpa hupi!

745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Matti Virtanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #23 : 12.11.2015, 23:23:24 »
Kyllä tuohon taittaa olla syynä rattiakselin ristinivel. Saat sen selville laittamalla siihen crc:tä yms.
En ikinä vastaa tuntemattomaan numeroon, laitan luurin korvaan tai annan soida. Jos ei runkkarit uskalla soittaa omalla numerolla niin turha edes vaivautua vastaamaan. Miksi jotkut soittavat salaisesta?

Poissa VolvoV70TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #24 : 07.10.2018, 20:42:13 »
Mulla kanssa kolis joka ikisessä montussa/kuopassa oikea etuiskari. Syynä oli juuri tuo tukikumi, joka oli "hieman" kulahtanut  ;) Vaihdon jälkeen hiljeni ja nyt on taas hyvä ajella  :D Ei ollu kun tunnin homma vaihtaa taivasalla tunkin kanssa  8)
Volvo V70 D5 -03

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #25 : 24.01.2020, 20:47:23 »
Nopein tapa tarkastaa tuo iskarin yläänpään tukikumin kunto...Irrota mutteri torx avainta apuna käyttäen,niin saat päällimäisen kumi "lätkän" pois.Sen alla näkyykin sakara mutteri ja kumi istukka.Näkee heti tarviiko tukikumia uusia.Monesti voi olla tuo sakara mutteri löysällä,aiheuttaen kolinaa.
Vanha ketju, mut nostetaan. Etupää kolisee ja olin jo suunnitellu kumien vaihtoa. Aattelin kuitenkin tarkistaa tuon ensin, mutta se mutteri ei inahdakaan. Yks torx-hylsy meni jo poikki. Mitä kattelin esim. noita Autodocin videoita, niin aika kevyeen siinä näkyy tuo aukuenevan. Onko se muilla ollu noin hemmetin tiukka vai onkohan tuossa jokin lukitejäynä oottamassa.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #26 : 24.01.2020, 21:34:14 »
Vanha ketju, mut nostetaan. Etupää kolisee ja olin jo suunnitellu kumien vaihtoa. Aattelin kuitenkin tarkistaa tuon ensin, mutta se mutteri ei inahdakaan. Yks torx-hylsy meni jo poikki. Mitä kattelin esim. noita Autodocin videoita, niin aika kevyeen siinä näkyy tuo aukuenevan. Onko se muilla ollu noin hemmetin tiukka vai onkohan tuossa jokin lukitejäynä oottamassa.
Pulttikoneella auki.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #27 : 24.01.2020, 22:12:33 »
Riittäsköhän sähkönen kone tohon, koska paineilma puuttuu :-\
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #28 : 24.01.2020, 22:20:26 »
Bilteman 40 euron sähkömopo on ainakin mulla ollut kohtuu voimakas, vääntöä on siinä samat 400+nm kuin d5:ssä  ;)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #29 : 25.01.2020, 18:47:18 »
Löysin torista just tommosen bilteman sähkömopon, jota ei enää saa ku Kokkolan biltemasta. Kyllä se sillä aukes  :) Isona ja rikkaana ostan sit Milwaukeen 2000+Nm akkukoneen.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

 

Futurez  Kulkukoira