Omassa V70 2002 2,4T tuli tehtyä kaikkien iskarien ym. vaihto ja päivitys tuossa n. 220 000 km kohdalla. Vaihdettiin Etupään iskarien yläpään tukikumit, tukilaakerit, kierrejousen alapään eristekumit ja iskarit suojakumeineen. Vanhaa jäi siis ainoastaan kierrejouset. Iskareiksi valikoituivat Bilsteinin B4 vakiot kaasuiskarit nrolla 22-155344 ja takapäähän Bilsteinin B4 nrolla 24-193276. Tavoite saavutettiin ja auton hieman ”lahnamainen” käytös muuttui tarkaksi ja jämäkäksi olematta kuitenkaan mikään liian pintakova. Paikat eivät siis putoa hampaista… Suosittelen! Fiilis oli hyvä ja Volvolla hienoa ajaa.
Mainittakoon, että Volvon alkuperäiset iskarin yläpään tukikumit olivat tuossa kohtaa vielä ehjät, mutta vaihdettiin samalla ”varmuuden vuoksi ”

Pro Parts Swedenin uusiin tukikumeihin . Kaikki oli hyvin noin 10 000 km ajan, mutta sitten terävissä kuopissa alkoi kuulumaan kolinaa etupäästä. Koiranluut, alatukivarret ja alapalloniveletkin oli vaihdettu samalla iskareiden kanssa. Niistä ei luonnollisesti löytynyt vikaa. Ehkä aavistus löysää löytyi raidetangon päistä, joten vaihdettiin sekä ulommat että sisemmät raidetangon päät.
Mutta kolina jatkui ja tuntui, että pakkasella se kolisee vielä herkemmin? Kolina paheni kesän mittaan ja samalla huomasin iskarien yläpään kumilaipan nousseen aavistuksen verran raolleen konehuoneen puolella? Syksyllä vika oli jo aivan selvä, kuten aiemmin täällä muiden julkaisemista kuvistakin ilmenee. vulkanoitu metalliholkki oli yläpään tukikumista irronnut ja rako oli jo melkoinen. Ei muuta kuin iskaritolpat pois ja todettiin Pro Parts Swedenin kumien pettäneen sitten lopullisesti 20 000 km jälkeen!

Bilsteinin vakioiskarit ovat kyllä hieman normaalia jäykemmät, joten se lienee rasittanut yläpään tukikumeja lisää.
Päätin perehtyä asiaan hieman enemmän ja kävin Volvolla tutkimassa ja kyselemässä. Suosittelevat nykyään VAIN VAHVISTETTUJA (Volvo XC 90) iskarin yläpään tukikumeja ja ilmeisesti toimittavatkin nykyisin vain niitä hintaan n. 50 euroa kpl. Vertasin niitä oman Volvoni alkuperäiseen ehjään iskarin yläpään tukikumiin. Erona on se, että ilmeisesti vahvistettuihin on vulkanoitu metalliprikka tukiholkin alle ja näin iskarin rasitus jakautuu laajemmalle alueelle. Löysin Motonetistä aivan vastaavan näköiset Febi Bilsteinin (nro 31387) valmistamat vahvistetut tukikumit hintaan n. 30 euroa kpl Motonetin nrolla 18-2155. Kumit vaihdettiin ja kolinat loppuivat siihen paikkaan! Ajotuntuma palasi ennalleen, kun iskarit yläpää tukevasti kiinnitettynä taas toimivat suunnitellulla tavalla. Toivottavasti nyt kestävät hieman kauemmin…

