Ateho  Elekma

Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5

  • 15 Vastauksia
  • 9582 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« : 28.10.2015, 17:21:24 »
Pitää vaihtaa muutama noista. Miten tehdään,  vinkkejä?
« Viimeksi muokattu: 28.10.2015, 20:32:00 kirjoittanut J2K »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #1 : 29.10.2015, 06:34:57 »
Pitääkö venttiilit lukita paineilmalla yms?
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #2 : 29.10.2015, 07:40:57 »
Työnä tuo on aikalailla helppoa. Voisin ajatella että vaihdetaan ainakin ne nostintapit kaikki kerralla kun mm. originaaleja INA-osia löytyy tarvikeliikkeistä varsin edullisesti.

- irroita ilmanputsari ja mitä nyt onkaan moottorin vaihteistonpuoleisessa päädyssä.
- irroita alipainepumppu kokonaan irti.
- vanhemmista päällä oleva palkki ja yläkiinnikkeen runko pois
- Korkeapainepumppua en itse irroita vaan otan ne 3 pulttia pois ja pumppu muutaman sentin sivuun.
- polttoaineputket ja suuttimet pois. Suutinten järjestystä ei saa sekoittaa.
- venttiilikoneiston kansi pois.
- jakohihna suojakansi pois.

Tässä kohtaa on "Nortin" ohjeita eikä mene korjaamokäsikirjan mukaan: Pakonokka-akseli on helppo ottaa irti ja sen alla olevat tapit ja keinuvivut on helppo tarkistaa. Imupuolen nokka-akselin päässä on hihnapyörä ja se onkin hankalampi. Jos jakohihna vaihdetaan samalla niin se jakopää sitten puretaan samalla. Jos ei, niin periaatteessa ne keinuvivut saa pois kun nokat ovat ylhäällä ja venttiilin painaa pohjaan jolloin keinuvipu mahtuu kyljelleen. Hankalaa ja hidasta joten se imunokka-akselikin kannattaa poistaa.

Toisen pään rattaissa on kohdistuspisteet ja ne laitan ennen irroitusta kohdakkain kampiakselista kääntäen. Olen tuollaisessa tilanteessa löysännyt sitten jakohihnan kiristimen ja sitten olen ripustanut hihnapyörän nokkapelliin kumilenkillä niin että jako pysyy kohdallaan vaikka hihnapyörä on irti. Sitten saa sen toisenkin pään laakeripukin irti. Laakeripukkeja ei saa sekoitella. Eikä tuossa mitään ventiilejä lukita jos ei niiden kumeja vaihdella.

Keinuvivuista selviää kunto ihan helposti eli laakeri voi olla löysä tai toimiva. Tukitapeissa on usein ainakin pakopuolella vikaa jos auto on vanha taxi.

Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä ja nokka-akselin rattaiden kohdistuspisteet kohdilleen. Hihnapyörässäkin näkyy aikaisemmat kiinnitysjäljet. Sitten toki jakomerkkien tarkistus että on varmasti oikein.

Paikalleenlaittamisessa tarvii sen hihnapyörän laakeripukki tiivistää volvon sitä varten olevalla liimalla ettei jää tihkumaan öljyä. Konstruktio on mielestäni hiukan hölmö. Kanteen sitten jotain tiivisteliimaa ja muovisilla kansilla olevaan löytyy tiivistekin.

Nostintappia voi etsiä numeroilla:
Koodia: [Valitse]
Volvo - 30711499
0942.89
1319249
22231-4A001
3M5Q 6500 BA
66505-01025
7 805 974
96 509 813 80
9650981280
Y603-12-101
Valmistajia mm. INA / FAG / Litens / GMB / Koyo / Ruwille

   Rullakeinuja voi etsiä numeroilla

Koodia: [Valitse]
Volvo - 8670045
INA - 422001710
Ruwille - 236501
Näitä käytetään volkkareissa, audeissa, jaguaareissa, mersuissa ym. ym. eli ihan "VOLVO"-osaa ei tarvitse etsiä.


Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #3 : 29.10.2015, 09:01:16 »
Iso kiitos! Helpommalla puolella on kahden nokka-akselin pinnat hieman urautuneet ja samoin keinujen rullat on kuluneet.Hion niitä pintoja kevyesti 2000 ja 4000 vesihiomapaperilla. Vaihdan samalla molemmat hihnat ja tulppaan egr:n. Ei noita puhdistettuja osia enää kannata liata sillä tervaavalla moskalla.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2015, 09:15:56 kirjoittanut J2K »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #4 : 29.10.2015, 19:27:27 »
Itse jättäisin egr:n paikoilleen. Meneehän se sitten priimasti taas parisataatuhatta kilometriä. Laakeri rullaa nokka-akselin nokissa joten sileys ei ole ihan yhtä tarkkaa kuin niissä joissa pinta liukuu nostimeen.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #5 : 29.10.2015, 19:47:06 »
Nyt kun on kaivanut tuota moskaa imukanavista ja kannesta, niin eipä juuri houkuta liata enään. Poistuu myös nykiminen (ehkä) kun ajaa kaupungilla 1400rpm koneessa. Missähän kunnossa venttiilien seetit on kun tuota tervaa on juotettu yli 200tkm....
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #6 : 29.10.2015, 21:14:51 »
Saattaahan sitä pudota venttiililautaselle. Kun jää väliin niin sitten hetken se venttiili vuotaa.

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #7 : 30.10.2015, 18:13:50 »
Mitkä kaikki tiivisteet uusit operaatiossa?

edit: Niin, ja tarvitseeko tässä siis jotain erikoistyökaluja, varsinkin jos jakopään purkaa? Ainakin korjausopas niin sanoo, mutta voiko sen purkaa ja kasata normi työkaluilla. Mulla kun olisi yksi nissanin merkkiasentaja kaveri joka työn lupasi tehdä, ja kehuin ruvelle että mulla on korjaamo-opas käytössä mutta en tiedä pitäisikö tässä vielä hommata jotain erikoistyökaluja hänelle...
« Viimeksi muokattu: 30.10.2015, 20:16:54 kirjoittanut kytkijä »
Vida Pohjois-Savossa

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #8 : 30.10.2015, 22:25:27 »
Venttiilikopan tivarin ja ruiskujen prikat. Kampiakselin lukitusraudan teen itse. Tuossa video jota käytän apuna remmin vaihdossa. Samalla kaverilla video myös apuremmin vaihdosta.
https://youtu.be/NOQse-cekKc

(Suuttimet purin ja pesin ultraäänipesurilla)  :)
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #9 : 01.11.2015, 09:39:33 »
Perh.. Ei se nokka-akselin irroitus ihan tuota vaan käy. Hiluja saa purkaa ympäriltä urakalla. Meinasin jo jättää koko homman, mutta kun olin nostanut hihnan puolta muutaman millin, niin katsoin että roskaa rullan päällä. Putsasin ja huomasin että rulla ollut jumissa ja kulunut monta milliä lovelle. Juuri se jonka kohdalta nokka urilla. Nyt pakko avata.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #10 : 03.11.2015, 20:34:16 »
Paljonko muuten autollasi on ajettu kun aloitit remontin?
Vida Pohjois-Savossa

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #11 : 04.11.2015, 09:05:12 »
230tkm.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #12 : 24.03.2019, 15:16:53 »
Moi, kysympä täältä halpoja osia. Mitä sanotte,venttiilinostimesta Ridex 128R0053, ja vipupainin Ridex 561R0046. Halpoja, ja 2vuoden takuut. Nostimet pitempiä kuin Ina 0,2mm, haittaako mitään? Tietämätön Kiittää. :-\
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 748
  • www.vrcf.fi
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #13 : 04.03.2023, 15:28:50 »
Mulla on nostinremontti menossa. Tähän asti on purettu kaikki ympäriltä paitsi venttiilikopan kansi ja jakohihna vielä paikoillaan.
Miten saan tehtyä remontin niin että moottorin ajoitus pysyy kohdallaan? Tarvitseeko alhaalla olevaa jakopään hihnapyörää irroittaa, näyttää olevan tiukassa? Lukitystyökalua ei sinne ole.

Kysyin pajalta neuvoa ja sieltä kerrottiin tarvitsevan jokin yläkerran lukitustyökalu joka tulee alipaine pumpun alle, ihmettelen mihin tuota tarvitsee kun nokat pitää käyttää poissa?

Tarkoitus ei ole vaihtaa jakohihnan hiluja vaan mennä vanhalla vielä pari vuotta.
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Keinuvipujen ja nostajien vaihto D5
« Vastaus #14 : 04.03.2023, 17:37:50 »
Miten saan tehtyä remontin niin että moottorin ajoitus pysyy kohdallaan? Tarvitseeko alhaalla olevaa jakopään hihnapyörää irroittaa, näyttää olevan tiukassa? Lukitystyökalua ei sinne ole.
Voihan moniurapyörään tehdä vaikka tussimerkin sopivaan kohtaan. Tai apulaitehihnaan tehostimenpumpun kohdalle, koska hihnaa ei tarvitse irrottaa. Kampiakseli ei kovin helposti pyörähdä sivuun muutenkaan.

Nokkien rattaissa on kolot joilla ne ajoitetaan keskenään. Jos purkaessa merkkaa nokkapyörän asennon nokkaan, tarvitsee kasatessa vain kohdistaa nokat toisiinsa ja hihnapyörä nokkaan jolloin ajotus on valmis.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Futurez  Kulkukoira