Elekma  Autoracing

D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla, vika/viat löytyi!

  • 13 Vastauksia
  • 4993 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Ilmeni käynnistysongelmaa tuossa vanhassa sotaratsussa (940 D24TIC -96). Aamulla saa käynnistellä minuutin - pari jotta saa pikkuhiljaa rötäämällä ja ryskäämällä käyntiin. Sitten kun taas on käynnissä niin ei ole mitään vikaa, vedot tallella ja hyvin toimii. Jos käy vaikka kaupassa niin lähtee saman tien käyntiin kun näyttää virta-avainta. Sitten jos käy vaikka kylässä pari - kolme tuntia niin tulee jo ylim. pyöräytyksiä ennen kun lähtee käyntiin. Yön seisomisen jälkeen ei meinaa aamulla saada enää ollenkaan käymään. Suodattimelta pumpulle näkyvässä putkessa ei ole ilmakuplia joten naftalinja pitäisi olla kunnossa.

Vinkkejä miten lähtis vikaa selvittelemään tai kokeilemaan eri vaihtoehtoja ongelman selvittelemiseksi?
« Viimeksi muokattu: 13.11.2015, 11:24:54 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #1 : 07.11.2015, 15:27:50 »
Onko hehkut kunnossa?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #2 : 07.11.2015, 18:15:49 »
Kannattaa myös mitata, että tulee virtaa hehkuille.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #3 : 07.11.2015, 20:33:08 »
6x hehkut on mitattu ja ok.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2015, 11:23:55 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #4 : 07.11.2015, 21:09:03 »
Kurkistas tuleeko keittoa suutinputkista kun laite seissyt yön yli? Ja kun saat kylmästä käymään niin tee sama testi uudestaan, tekeekö eroa soppamäärässä(starttaa vaikka hehkureleeltä se yksinäinen ohut johto irti niin ei hehkuta eli ei lähde käymään).

Muok: hihnapyörä märkä?
« Viimeksi muokattu: 07.11.2015, 21:10:41 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #5 : 11.11.2015, 20:44:33 »
Pitää testata tuota, mtä tuolla haetaan takaa, pumpun tyhjenemistä? Ja tarkoitat varmaan irrottaa joku suutinputki itse pumpusta nestepäästä. Nyt on tosin modattu naftalinja konehuoneessa. Tulo menee suoraan siirtopumppuun (tekee sen 0,2bar painetta), siitä omalla letkulla ja pikkusuodattimella suoraan syöttöpumpulle niin että tuloputki jää ylemmäs kun siirtopumppu eli ei pitäisi tyhjentyä itsekseen. Paluuputki menee pulloon mistä näkee miten se lorottelee pikkuhiljaa kun kone on käynnissä. Mutta silti käynnistyy huonosti.., **tana..

Hihnapyörä kuiva, kuten myös pumppukin ulkoisesti.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2015, 20:48:02 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #6 : 11.11.2015, 22:37:20 »
Ajatus lähinnä että jos kerran käynnistyttyään käynnistyy sahaamatta uudestaan, pidän luultavana että pumppu vuotaa sen nestepään kammion tyhjäksi seistessään. Voit myös testata ottamalla sen tulpan auki yön seisomisen jälkeen, jos ei tule naftaa niin ollaan aika jäljillä. Mulla on pihassa yksi, joka lähtee käyntiin mutta ei kaasu pohjassakaan kierrä yli 700rpm ekaan 5-10sek, sitten tapahtuu jotain ja jonkinlainen kaasuvaste palautuu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #7 : 12.11.2015, 13:08:39 »
Sanotaan jos vuotaa kammion tyhjäksi niin mihin mahtaa vuotaa kun kaikki on kuivaa? Juttelin Lamisjärven (pp-diesel) kanssa 15min puhelimessa niin oli myös vähän mysteeri hänelle, ei tosin niin tarkaan muistanut enää miten näitten vanhojen romujen pitäis pelittää  :) . Kuulemma jos vetää paluupuolelta imaa niin vois myös vaikuttaa käynnistykseen..
« Viimeksi muokattu: 12.11.2015, 13:10:49 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #8 : 12.11.2015, 17:34:24 »
Paluulinjaan se kai menee.

PS: ei lähde ilman hehkuja, se alkaa hehkuttamaan startatessa ja noin 5 sek kohdilla syttyy  ;)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #9 : 12.11.2015, 17:44:31 »
Sanotaan jos vuotaa kammion tyhjäksi niin mihin mahtaa vuotaa kun kaikki on kuivaa?
Samaa mietin kans. Sinne nestepäähän tulee polttoaine sammutinsolenoidin kautta ja "paluu" kaasuluistin kanavasta, joka on männässä. Paluulinjakin sen verran korkealla pumpun rungossa että ei kai se sinne voi vuotaa ?

joskus pumpun säädön jälkeen omaakin autoa joutunut vähän sahaamaan kun nestepäässä ollut ilmaa, mutta ei varmaan 5-10 s, pidempään niin on käynnistynyt. Jos pumppu on ollut lähes ilmaa täynnä niin sitten on saanut sahata sen 1-2min.

ilma tai hehkuvikahan tuo selvästi on, tai moottori väljä...

eikös sinne tulopuolelle saisi asennettua takaiskun niin silloin ei ainakaan paluun kautta tulisi ilmaa ?...jossain volkkareissa se taitaa olla vakiona
« Viimeksi muokattu: 12.11.2015, 17:53:27 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #10 : 12.11.2015, 18:19:53 »
Ei auta takaiskut tai siirtopumput, tuloletku on modattu tulemaan pumpun yläpuolelta (ei voi tyhjentyä). Aluksi pyörittää konetta kevyemmin, sitten alkaa painetta olemaan koneessa kun startti hieman hidastuu eli ei voi olla väljä. Ja kun kone käynnistyy niin kaikki toimii, voi käydä kaupassa ja kun tulee takaisin ja ottaa virta-avaimen lähelle virtalukkoa niin kone käy jo ennen kun ehtii ajatella..

Pitää sitten varmaan tehdä tällainen "helppo" testi mitä Lamisjävi ehdotti. Eli repii pumpun irti toisesta toimivasta autosta ja kokeilee tätä toimiiko siinä. Vähän kynnys tietenkin alkaa "tuhoamaan" toista deekuakin, ei sitten jää enää kun yksi toimiva jäljelle..
« Viimeksi muokattu: 13.11.2015, 11:23:22 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #11 : 12.11.2015, 18:33:23 »
Onko tuo pumppu vakio vai joku 12mm nestepäällä oleva ?....jotkut kiina-nestepääthän taisivat olla hiukan väljiä..

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla
« Vastaus #12 : 12.11.2015, 22:51:48 »
Eipä se letkujen reititys estä sitä vuotoa mikäli pumppu vuotaa jostakin "ulkoa" ilmaa ja valuttaa löpöt linjoja pitkin tankkiin. Ylöspäin voi ihan hyvin vuotaa, olette varmasti kuullut lappoilmiöstä. Tämähän on toki vain yksi mahdollisuus, sattui ekana tulemaan mieleen. Voi mielestäni testata että tuleeko sen nestepään tulpan alta mitään kun sen avaa yön jälkeen vrt hetki sammuttamisen jälkeen.

Moottorissa tuskin on mekaanista vikaa, pumpussakin se vika on melko varmasti vuoto eikä mekaaninen jumitus.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1130
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: D24 TIC Käynistyy huonosti aamulla, vika/viat löytyi!
« Vastaus #13 : 13.11.2015, 11:33:55 »
No niin sattumien summaa ja huonoa tuuria. Tutkittiin ja tuumailtiin niin saatiin homma kuosiin. Ai että oli ilo aamulla kun kone nytkähti puolella kierroksella saman tien käyntiin. Eli tässä on ollut kaksi vikaa perätysten, joista ensimmäistä kun tutkittiin niin tuli toinen. Eli alkup. vika oli suodattimelta pumpulle tuleva läpinäkyvä letku, jossa on näköjään pieni murtuma pumpun päässä. Veti siitä ilmat koneeseen kun käynnisteli ja tyhjäs pumppua. Tätä vikaa kun tutkittiin ja hutkittiin ja konehuoneen letkuja modailtiin ja hehkuja räpsyteltiin edes takaisin niin oli sitten näköjään se metallisulake ottanut siipeensä hehkureleessä ja katkennut. Ja hehkuvirta kun oli aikaisemmin pariin otteeseen mitattu niin ei heti tajunnut että se hajoaa kun letkuja vaihdetaan. Ei ole koskaan tuo sulake hajonnut 12v Deekuilun aikana..

kiitokset kaikille, ei muuta kun savua kehiin!
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo