Tervehdys kaikille!
Volvo innostus iskenyt sitten tähänkin talouteen ja tarttui matkaan viikonloppuna C70 Coupe b5204T4 koneella ja manuaaliaskilla. CEL ja ETS paloi kovasti kun kotia ajelin mutta kyllähän se liikkui. =)
Nyt pari-iltaa rakkinetta tutkinut ja tutustunut tekniikkaan ja Volvohan se on.
Muutamia kysymyksiä mihin en ole löytänyt ainakaan kovinkaan helposti vastauksia:
Mitä öljyä kyseiseen koneeseen? Itse olen bensaturbojen osalta aina kallistunut 5w30 kannalle ja varsinkin Castrolin Edge FST, mutta nyt selaillessa nettiä taitaa tuonne mennä 5w40, Shell ultra näyttää olevan edullisin vaihtoehto, tarkoitus on vaihdella öljyjä kuitenkin max 12tkm välein. Onko öljynsuodattimissa eroja?
Mitkä tulpat? Iridium ja platinaa näyttää olevan tarjolla ja kärkivälitkin vaihtelee. Tässä suurin huoli koska tarkoitus on ajella lähitulevaisuudessa E85:llä.
Saako vaihteistoöljyä muualta kuin itse volvolta tai onko kokemusta muista vaihteistoöljyistä?
Purkaessa tuli akku irroitettua ja SRS valo palaa sen jälkeen vaikka omasta mielestä ei tullut missään kohtaa siihen järjestelmä koskettua, jopa avain oli asennossa 2 kun liitin akkua takaisin, on muuten aika ihmeellistä liitellä virrat takaisin autoon avaimet paikallaan... Mutta millähän tuon nollaa oikein?
Tällä hetkellä pääsyt siihen asti että alusta, jarrut, abs-sensorit tutkittu/puhdistettu. Toisena iltana iskeydyin itse moottorin puolelle koska käynnissä hieman sanomista on. Aluksi pientä tyhjäkäynti hummausta ja epäröintiä kiihdyttäessä. Kaasuläppäkotelo tutkittu ja samalla meni IMM ja ahtoputket putsaukseen. Välijäähyä en illalla vielä purkanut kun näytti olevan aika tiukasti tuuletin asetelma paikallaan eikä ahtoputkissa normaalia enempää öljy töhnää.
Onko havaintoa mikä sensori mahtaa olla jäähyltä tulevassa putkessa ensimmäisenä kaasuläpältä päin? Oli nimittäin käytännössä irti kokonaan (klipsit murtuneet) ja varmasti ahtovuotoa aiheutti. Semmoinen vastuksen näköinen, olisiko imuilman lämpö? Nyt jämäkästi nippusiteillä kiinni ja pitää uusia kun löytää mikä anturi mahtaisi olla.
Tyhjäkäynti parani huomattavasti, ETS valo sammui myös. Kuitenkin CEL valo palasi takaisin ja koodina P0422 joka viittaa katalysaattoriin tai varmaankin tarkemmin johonkin lamdaan, itse en nyt heti lähtisi katalysaattoria vaihtamaan ennen kuin on käyntihäiriöt selvitetty. Happea en ole koneelle vielä kunnolla antanut ennen kuin saan nesteet vaihdettua ja jakopään tutkittua.
Onko veikkauksia? Tulpat tulee itselle ensimmäisenä mieleen, polttoainepuolelta en heti lähtisi tutkimaan koska epäröintiä on heti jo 2000 kierroksen jälkeen. IMM purkaessa katselin että näyttää olevan magneettiventtiillä ohjautuva hukkaportti ja päällisin puolin oli letkut haperoita, en lähtenyt repimään silloin irti vielä kun en ollut varma onko oikeenlaisia letkuja tallissa, voisiko hukkaportti oireilla?
Autosta ei oikein mitään muuta dokumentaatiota kuin että nykyisellä koneella ajettu n. 150tkm, huoltokirja ilmeisesti oli myyty/poltettu. =)
halpahan tuo oli ja ihan penkkien takiakin tuo tuli ostettua.
Paljon oli heti alkuun tekstiä ja paljon kiitoksia kaikista neuvoista, ne on tarpeen.