Proturbo  Autodiagnoosi

C70 2.0T kysymyksiä

  • 12 Vastauksia
  • 3546 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arcnaleon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
C70 2.0T kysymyksiä
« : 11.11.2015, 20:50:11 »
Tervehdys kaikille!

Volvo innostus iskenyt sitten tähänkin talouteen ja tarttui matkaan viikonloppuna C70 Coupe b5204T4 koneella ja manuaaliaskilla. CEL ja ETS paloi kovasti kun kotia ajelin mutta kyllähän se liikkui. =)

Nyt pari-iltaa rakkinetta tutkinut ja tutustunut tekniikkaan ja Volvohan se on.

Muutamia kysymyksiä mihin en ole löytänyt ainakaan kovinkaan helposti vastauksia:

Mitä öljyä kyseiseen koneeseen? Itse olen bensaturbojen osalta aina kallistunut 5w30 kannalle ja varsinkin Castrolin Edge FST, mutta nyt selaillessa nettiä taitaa tuonne mennä 5w40, Shell ultra näyttää olevan edullisin vaihtoehto, tarkoitus on vaihdella öljyjä kuitenkin max 12tkm välein. Onko öljynsuodattimissa eroja?

Mitkä tulpat? Iridium ja platinaa näyttää olevan tarjolla ja kärkivälitkin vaihtelee. Tässä suurin huoli koska tarkoitus on ajella lähitulevaisuudessa E85:llä.

Saako vaihteistoöljyä muualta kuin itse volvolta tai onko kokemusta muista vaihteistoöljyistä?

Purkaessa tuli akku irroitettua ja SRS valo palaa sen jälkeen vaikka omasta mielestä ei tullut missään kohtaa siihen järjestelmä koskettua, jopa avain oli asennossa 2 kun liitin akkua takaisin, on muuten aika ihmeellistä liitellä virrat takaisin autoon avaimet paikallaan... Mutta millähän tuon nollaa oikein?

Tällä hetkellä pääsyt siihen asti että alusta, jarrut, abs-sensorit tutkittu/puhdistettu. Toisena iltana iskeydyin itse moottorin puolelle koska käynnissä hieman sanomista on. Aluksi pientä tyhjäkäynti hummausta ja epäröintiä kiihdyttäessä. Kaasuläppäkotelo tutkittu ja samalla meni IMM ja ahtoputket putsaukseen. Välijäähyä en illalla vielä purkanut kun näytti olevan aika tiukasti tuuletin asetelma paikallaan eikä ahtoputkissa normaalia enempää öljy töhnää.

Onko havaintoa mikä sensori mahtaa olla jäähyltä tulevassa putkessa ensimmäisenä kaasuläpältä päin? Oli nimittäin käytännössä irti kokonaan (klipsit murtuneet) ja varmasti ahtovuotoa aiheutti. Semmoinen vastuksen näköinen, olisiko imuilman lämpö? Nyt jämäkästi nippusiteillä kiinni ja pitää uusia kun löytää mikä anturi mahtaisi olla.

Tyhjäkäynti parani huomattavasti, ETS valo sammui myös. Kuitenkin CEL valo palasi takaisin ja koodina P0422 joka viittaa katalysaattoriin tai varmaankin tarkemmin johonkin lamdaan, itse en nyt heti lähtisi katalysaattoria vaihtamaan ennen kuin on käyntihäiriöt selvitetty. Happea en ole koneelle vielä kunnolla antanut ennen kuin saan nesteet vaihdettua ja jakopään tutkittua.

Onko veikkauksia? Tulpat tulee itselle ensimmäisenä mieleen, polttoainepuolelta en heti lähtisi tutkimaan koska epäröintiä on heti jo 2000 kierroksen jälkeen. IMM purkaessa katselin että näyttää olevan magneettiventtiillä ohjautuva hukkaportti ja päällisin puolin oli letkut haperoita, en lähtenyt repimään silloin irti vielä kun en ollut varma onko oikeenlaisia letkuja tallissa, voisiko hukkaportti oireilla?

Autosta ei oikein mitään muuta dokumentaatiota kuin että nykyisellä koneella ajettu n. 150tkm, huoltokirja ilmeisesti oli myyty/poltettu. =)
halpahan tuo oli ja ihan penkkien takiakin tuo tuli ostettua.

Paljon oli heti alkuun tekstiä ja paljon kiitoksia kaikista neuvoista, ne on tarpeen.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #1 : 13.11.2015, 11:36:23 »
Öljynä olen itse käyttänyt 5W-40 tai 10W-40
Suodattimena ihan perustarvike ja vaihtovälinä pitänyt 10tkm.

Vaihteistoöljyä saat vaikka motonetista, kun tietääkseni AW50/55 (automaatti) on tarkka öljyistään.
Manuaalit ei niinkään, esim:M56 siihen menee ihan perus vaihteistoöljy joka on manuaaliaskille.

Volvota voit mennä kysymään minne se on esim: aluperin myyty jos jotain historiaa haluat tietää. VIN-koodilla selviää.

Muutamaan noihin sun kysymyksiin voi vaikuttaa minkä vuotinen autosi on?

Nollaukseen tarviit testerin joka ymmärtää Volvoja.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #2 : 13.11.2015, 16:50:26 »
Anturi lähinnä kaasuläppää on juurikin imuilman lämpötila-anturi ja sen vieressä MAP-anturi.

Laatikkoöljy Volvon osanumero 31280771 (1l) tai 31280772 (4l). Itse laitoin Castrol Syntrans FE 75W, josta löytyy ko. Volvon numerot ja on käsittääkseni samaa (tai ainakin hyvin lähellä samaa) öljyä.

Käyntiongelmat voisivat hyvin johtua surullisen kuuluisasta Magneti Marellin kaasuläpästä. Sen kuntoa voi testata ja SRS-valon saa sammumaan Volvon Vidalla. Tietynlainen tyhjäkäynnin "humppaus" voi johtua myös VVT:n vioista. Missä päin autosi sijaitsee?

Poissa arcnaleon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #3 : 14.11.2015, 13:08:55 »
Käyntiongelmat voisivat hyvin johtua surullisen kuuluisasta Magneti Marellin kaasuläpästä. Sen kuntoa voi testata ja SRS-valon saa sammumaan Volvon Vidalla. Tietynlainen tyhjäkäynnin "humppaus" voi johtua myös VVT:n vioista. Missä päin autosi sijaitsee?

Kouvolan liepeillä auto on. Kotelo on marelli keltaisella tarralla, se putsattu ja uudella tiivisteellä paikallaan. Tyhjäkäyntiongelmia ei ole enää, vaikkakin on hankala sanoa onko tuo tyhjäkäynti normaaliääni vitoselle kun ei ole tullut kuunneltua aikaisemmin. Tasaisesti 900 on kierrokset tyhjäkäynnillä.

Mutta volvon ihmettelyä jatkettu aamupäivän. Nyt kävi puolat irti ja uudet tulpat, 1-4 sylinterit näyttivät ok:lta, 5:sen tulppa oli hieman "kosteampi" mutta ei nyt ihan hirveä ollut. Paikalla oli volvon R6 merkinnällä olleet tulpat, tilalle tuli boschin platinat. Volvo alkoikin sitten käyttäytymään jo hieman auton lailla, aivan pientä epäröintiä kiihdytyksessä, ajelin n. 30min ja tilanne ei muuttunut puoleen ja toiseen. Muutaman käynnistyksen jälkeen ets valokin syttyi uudelleen, uusia vikakoodeja ei tullut muuta kuin P0422 joka oli jo aikaisemmin. Toimintaan ETS valo ei vaikuttanut. Ainut on että ei näytä vakkari nyt sitten menevän päälle.

Mites nuo puolat, varmaankin on vaihdettavissa ihan päikseen jos testaisi eripaikalla tuota 5:sen puolaa?

Tutkin hieman lenkin aikana anturitietoa torquella ja lamda käy välillä aika suurilla arvoilla mutta ei nyt uskalla ihan tuohon ohjemaan niin paljon luottaa.

Seuraavaksi pitää alkaa tutkimaan ahtopuolta olisiko siellä sanomista ja tutkia tuo hukkaportti kanssa johtuisiko epäröinti sieltä. Pitää kanssa käydä hakemassa puhdistusaineet ja tyrkätä tankkiin. Mitähän nuo suuttimet kestää oikein? Ruskeat väriltään ovat. Nekin voisi viskata pesuun kanssa vai onko ne miten kulutustavaraa?

Venttiilikopan päällä oli kanssa hieman öljyä joten pitää tutkia tuo huohottimen toiminta kanssa vai vuotaako noissa öljykorkki?

Poissa arcnaleon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #4 : 14.11.2015, 16:14:07 »
Hieman lisää koeajoa, kone toimii kyllä ihan normaalisti. Tympeän näköinen tuo huohotus, taitaa irroituttaa imusarjan että pääsee käsiksi. Ulkoapäin näyttää kyllä olevan kunnossa. Olisikohan siinä kuitenkin jotain kun kone käynnissä nostaa öljytikun tippuu kierrokset hieman, sama kun avaa öljykorkin. Vai onko ihan ominaisuus?

Cruisekin toimi taas, mutta ets ja cel valot säilyy. Missähän tuo cruise mahtaa oikein sijaita?

Pitää tilailla tuo imuilma-anturi sekä ottaa tuo päivittäiseen ajoon, toivottavasti jotain muuta selviäisi että pääsisi hieman edes kiinni mistä kiikastaa.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #5 : 17.11.2015, 11:40:31 »
Jokin vika siellä taitaa olla kun ETS-valo syttyy. Mahdollisia vikapaikkoja käsittääkseni kaasuläppä ja kaasupoljin. Luultavasti cruisekin lopettaa toimintansa tuon vian seurauksena. Volvon Vidalla näkisi tarkemmat vikakoodit koneesta. Jos on joskus Tampereelle asiaa, voidaan kyllä vilkaista...

Keltainen etiketti tarkoittaa, että läppä on vaihdettu, mutta samalla tavalla sekin hajoaa. Ilmeisesti autossa nyt olevaan läppään on myös tehty jossain vaiheessa softapäivitys, jolla tyhjäkäyntiä hieman nostetaan (850->900 rpm) että läppä toimii "vähemmän kuluneella" alueella. Ebaysta (tai Sercapilta) saa koteloon kontaktittoman anturin. En tiedä olisiko xemodexin flow chartista apua: http://xemodex.com/us/knowledgebase/etm-diagnostic-flow-chart-1999-2004/

Huohottimen öljyloukkuun käsiksi pääseminen vaatii tosiaan imusarjan irroittamisen. Yksi tapa tutkia huohotuksen kuntoa on laittaa kumihanska tms. öljykorkin tai öljytikun paikalle ja katsoa syntyykö kierroksilla yli- vai alipainetta. Toimivan huohotuksen pitäisi tehdä alipaine.

Puolia voi huoletta vaihdella keskenään. Yksi mieleen tullut mahdollinen vikapaikka on myös MAF.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2015, 11:42:05 kirjoittanut hss »

Poissa arcnaleon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #6 : 17.11.2015, 14:40:12 »
Jokin vika siellä taitaa olla kun ETS-valo syttyy. Mahdollisia vikapaikkoja käsittääkseni kaasuläppä ja kaasupoljin. Luultavasti cruisekin lopettaa toimintansa tuon vian seurauksena. Volvon Vidalla näkisi tarkemmat vikakoodit koneesta. Jos on joskus Tampereelle asiaa, voidaan kyllä vilkaista...

Keltainen etiketti tarkoittaa, että läppä on vaihdettu, mutta samalla tavalla sekin hajoaa. Ilmeisesti autossa nyt olevaan läppään on myös tehty jossain vaiheessa softapäivitys, jolla tyhjäkäyntiä hieman nostetaan (850->900 rpm) että läppä toimii "vähemmän kuluneella" alueella. Ebaysta (tai Sercapilta) saa koteloon kontaktittoman anturin. En tiedä olisiko xemodexin flow chartista apua: http://xemodex.com/us/knowledgebase/etm-diagnostic-flow-chart-1999-2004/

Huohottimen öljyloukkuun käsiksi pääseminen vaatii tosiaan imusarjan irroittamisen. Yksi tapa tutkia huohotuksen kuntoa on laittaa kumihanska tms. öljykorkin tai öljytikun paikalle ja katsoa syntyykö kierroksilla yli- vai alipainetta. Toimivan huohotuksen pitäisi tehdä alipaine.

Puolia voi huoletta vaihdella keskenään. Yksi mieleen tullut mahdollinen vikapaikka on myös MAF.

Tuo flowchart näytti hyvältä, pitääkin sen kautta tutkia hieman lisää. Kiitoksia!

Huohottimen tutkintaan on jo kumia hommattu että pääsee sitä tutkimaan, toisaalta jo tässä ajassa mitä tätä on ihmetellyt olisi varmaan koko kone jo ulkona palasina...

Tuota DiCE/VIDA:aa jo olen hieman katsellut ja pitää tilailla lähiaikoina, jotenkin on kyllä avuton olo ilman sitä koska ei kauheasti normi OBDII:lle lukijalle tuo Volvo puhise. Muutenkin pitää tuo SRS valo kuitata.

Sinisellä kävin viime viikolla kyselemässä tuosta kaasuläppäkotelon ohjelmoinnista samalla kuin uuden tiivisteen hain ja ainakaan Autosalpa Kouvolassa ei tiennyt mitään että kaasuläppää olisi voinut ohjelmoida perästä päin uudelleen muuta kuin kotelon vaihdon yhteydessä. Toisaalta eivät saaneet kyllä selville kotelon kiinnityspulttien momenttiakaan... 

Onko havaintoa tuon IAT:n logiikasta eli juurikin siitä joka on ahtoputkessa ennen kaasuläppäkoteloa? Tekeekö jotain pientä korjausta syöttöihin, koska MAF:ia kurkkiessa on näytti ainakin että sielläkin vastukset ja johdot eli käytännössä ECU:lle menisi kaksi imuilmalämpö arvoa?

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #7 : 17.11.2015, 22:19:07 »
Väittäisin kyllä että ETM:n saa ohjelmoitua... Mitäänhän se ei tietysti korjaa jos läpässä on jo oikea ohjelmisto. Omaani laitettiin kontaktiton TPM ja hienosti on toiminut jo pari kesää.

Kaivoin vähän tietoa lämpötila-antureista Vidasta, MAF:n anturi:
The mass air flow (MAF) sensor also contains an intake air temperature (IAT) sensor.
ja ennen läppää oleva anturi 7/77:
Provides information about the intake air actual temperature after the charge air cooler (CAC). Used for boost pressure control. The sensor is used together with intake air pressure sensor 7/81

Ilma on tietysti "vähän" eri lämpötilassa ahtimen ja coolerin jälkeen.

Missään ei kyllä kerrota, että tuota MAF:n IAT-arvoa käytettäisiin mihinkään. Luultavasti MAF käyttää sitä vain sisäisesti ilmamassamäärän laskemiseen.

Putkessa olevan anturin speksejä:
Intake air temperature (IAT) sensor
NTC resistance.
Temperature (°C)010203040
R (Ω)159319672606839232603
V (Volt)4.303.943.503.002.50
« Viimeksi muokattu: 17.11.2015, 22:40:02 kirjoittanut hss »

Poissa arcnaleon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #8 : 17.11.2015, 23:36:14 »
Jeps, kiitoksia noista arvoista, voisi mittailla odotellessa uutta anturia. Nyt pariin päivään ei ole ETS valoa poltellut ja tyhjäkäynti normaali 850 ja starttaukset myöskin normaaleja, kylmänä sekä lämpimänä. Mutta P0422 koodi palaa yhä nollauksen jälkeenkin. Itselle tuli mieleen että onko ECU sen verran ronkeli että menisi pidempään että oppisi uudet arvot ja varsinkin TCV:n puolelta? Nyt on tullut ahkeraan käytettyä akkua irti ja ei ole tullut ajettua sillä niinkään kauheasti välissä totutus ajoa ja lievä nykiminen johtuisi siitä? E95:sta myöskin tankissa.

Kunhan pääsee DiCEn ja Vidan kanssa katsomaan niin näkisi nuo ennakot ja onko VVT:ssa epänormaalia seilaamista.

Kiitoksia tähän asti avusta ja laittelen viestiä miten homma etenee.

Niin, ja näyttää olevan venttiilikopassa alipainetta joten huohotin tuntuu pelaavan.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6705
  • Global alligator
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #9 : 18.11.2015, 07:13:32 »
Jos 0422 palaa nollauksen jälkeen taas heti niin voihan se katalysaattori olla oikeasti lopussa tai jopa tyhjennetty.
Ei sen pitäisi jäädä palamaan jos mennään siinä rajoilla, syttyy yleensä uudestaan noin 50-100km ajon jälkeen.
Päästömittauksella sen varmistaa kun näkee co arvon.

Niin, ajossa kannattaa käyttää -98 bensaa.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa arcnaleon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #10 : 18.11.2015, 10:22:41 »
Jeps, täysi mahdollisuus on että katalysaattori olisi tiensä päässä, onhan se jo todennäköisesti sen 14-15 vuotta siellä alla ollut, pitää kuitenkin yrittää ensin selvittää tuo käyntiongelma ja sen jälkeen liikkua taaksepäin. Yksi vaihtoehto on myös että katti olisi jopa tuon käyntivian takia ottanut itseensä (käynyt rikkaalla).


Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #11 : 18.11.2015, 11:54:53 »
Juu, etm:n kyllä saa ohjelmoitua, ainakin Lahden salvassa homma hoitui, läppä pelannu sen jälkeen jo monta vuotta, ainoo vaan et polttaa sitä ets valoa, ei näytä mitään vikakoodeja ja kuittaantuu veks, mut parin käynnistyksen jälkeen syttyy taas.

Poissa arcnaleon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.0T kysymyksiä
« Vastaus #12 : 06.12.2015, 18:01:16 »
Heps! Viikolla tuli DiCE postissa (kiitos postin lakon loppumisen) ja pääsi enemmän tutkimaan ja viat löytyikin heti. Etummainen nakutuksen tunnistin sekä jarrupolkimen asentoanturi. Kummatkin korjaantuivat ihan liittimien putsauksella nyt toistaiseksi ainakin.

Eli nykiminen ja hankala käynnistyminen johtui huonosta signaalista nakutusen tunnistimilta, jarrupolkimen asentoanturi rikkonainen signaali taas estää cruisen toiminnan. Samalla nollaantui tuo katalysaattorin vikakoodi ja ei tullut heti ainakaan takaisin.

Pitää nyt ajella loput bensat pois tankista ja heittää volvo talviunille, herätellään kesäämmällä taas liikenteeseen.

Kiitoksia kaikille ja hyvää Joulun odotusta.

 

Futurez  Kulkukoira