Elekma  Autoracing

Jarru päällä vai P-asento - missä raja?

  • 55 Vastauksia
  • 27579 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #30 : 19.11.2015, 07:58:11 »
Valoissa D:llä mutta jos tietää että pysähdys kestää pidempään niin sitten P:lle. Tuossa saksalaisessa käsijarru menee automatic päälle kun auton parkkeeraa...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6236
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #31 : 19.11.2015, 08:16:57 »
Valoissa D:llä mutta jos tietää että pysähdys kestää pidempään niin sitten P:lle. Tuossa saksalaisessa käsijarru menee automatic päälle kun auton parkkeeraa...
Ja Hold assist pitää paikallaan mäessä vaikka jalan ottaisi pois jarrupolkimelta ;)
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1281
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #32 : 19.11.2015, 14:40:29 »
-96 äRRällä tulee aina valoissa laitettua N asentoon. Muuten mennään ihan D ja jos painava kärry perässä niin silloin käytän 3 asentoa.
En itse taas käytä koskaan valoissa P, koska sitten nuo pakkivalot vilahtelee ja takana tulija voi hämmentyä  ;D
NYKYÄÄN: -08 V50 T5 R-design at. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v -> ex.-06 Volvo V50 2.4

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #33 : 19.11.2015, 16:26:19 »
Täällä Saimaan seudulla voivat tosiaan perässä olevat vähän säikkyä vaikka lossilla, koska pakkivalot vilahtelevat liikkeelle lähdettäessä.
Lossilla kun pitää olla auto sammuksissa.
Saman näkee kyllä monista Meseistä ja Bemareista eli lienevät nekin automaatteja.


Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4263
  • Rehellisyys maan perii
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #34 : 19.11.2015, 18:15:12 »

-96 äRRällä tulee aina valoissa laitettua N asentoon. Muuten mennään ihan D ja jos painava kärry perässä niin silloin käytän 3 asentoa.
En itse taas käytä koskaan valoissa P, koska sitten nuo pakkivalot vilahtelee ja takana tulija voi hämmentyä  ;D


Mikä syynä tähän ehkä vähän epätavalliseen ajotapaan ?


Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #35 : 19.11.2015, 18:47:11 »
N menee aina päälle valoissa. Ajatuksena että kai se jotain osaa säästää. Peruja manuaalista, jossa aina laitoin vapaalle.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #36 : 19.11.2015, 19:14:03 »
N menee aina päälle valoissa. Ajatuksena että kai se jotain osaa säästää. Peruja manuaalista, jossa aina laitoin vapaalle.
Keppi ainakin kuluu tuossa :D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa raipe850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #37 : 19.11.2015, 20:18:11 »
N menee aina päälle valoissa. Ajatuksena että kai se jotain osaa säästää. Peruja manuaalista, jossa aina laitoin vapaalle.

Ylimääräiset vaihteenvaihdot kuluttavat aina vaihteistoa ja moottorin tukikumeja.
Eniten säästää kun ei tee mitään, niin se automaattivaihteisto on suunniteltu käytettäväksi  :)
S80 D5 AWD Executive 2014 Sensus Connected Touch, Rica Stage 2; XC70 D5 AWD Classic 2016 Polestar
Ex.  V70 D3 Summum 2011, C70 D3 Summum 2011, S80 D3 2012, V60 D2 2013, S80 T6 Executive 2000, 850 GLT 1992

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #38 : 19.11.2015, 20:24:35 »
Plääh  :) En usko  ;)
Niin kauan kuin vaihteisto vaihtaa vapaalle/vaihteelle ilman nytkähdystä,  niin tottumus tekee omiaan  ::)
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #39 : 19.11.2015, 20:28:39 »
Ylimääräiset vaihteenvaihdot kuluttavat aina vaihteistoa ja moottorin tukikumeja.
Eniten säästää kun ei tee mitään, niin se automaattivaihteisto on suunniteltu käytettäväksi  :)
+1 ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4263
  • Rehellisyys maan perii
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #40 : 19.11.2015, 21:00:00 »

Pontiac "keksi" tän Hydramatic Drive automaattilaatikon 1947.



n

Luulis,että tässä 68 vuoden aikana olis joku autonvalmistaja kirjoittanut tosta "laatikon säästämisestä"

käyttöohjekirjaan = "vaihda valoissa N:lle,niin ei kulu".

Automaattihan ostetaan just siksi,että ei tarvitsisi vatkata sitä keppiä.

Onhan olemassa myös puoliautomaatteja (Wilson) , mutta ei siinäkään pistetä N:lle , vaan siinä vaihdetaan

manuaalisesti.

Kyllä automaatti tosiaan on tehty ajettavaksi koko ajan D:llä.

Poikkeuksena asuntovaunun ym veto,mutta silloin ajetaan sillä vaihteella millä ajetaan.

Olen itse muistaakseni joskus  vetäessäni raskasta lastia vaihtanut pienemmälle ylämäessä.

Muistan,että silloin ajattelin "auttaa" laatikkoa,että se ei alkaisi luistamaan.

En kyllä tiedä oliko sekään oikein.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2015, 21:22:19 kirjoittanut GHOST »

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #41 : 20.11.2015, 05:40:28 »
Tuossa  vastauksessani oli sen verran hymiöitä että ei ihan tosissaan olla. Voin helposti muuttaa käyttäytymistäni jos jokin tapa on totuttua parempi.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #42 : 20.11.2015, 10:24:54 »
Selkeästi enemmän tuo paikallaan juristaa ja resonoi D päällä kuin N päällä jokatapauksessa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1281
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #43 : 20.11.2015, 10:46:12 »
Selkeästi enemmän tuo paikallaan juristaa ja resonoi D päällä kuin N päällä jokatapauksessa.

 O0 Sen takia minäkin heitän aina N, kun on väliaikainen pysähtyminen.
NYKYÄÄN: -08 V50 T5 R-design at. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v -> ex.-06 Volvo V50 2.4

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #44 : 20.11.2015, 11:06:19 »
Pitempi pysäys vaikkapa tuut isoon risteykseen ja jäät just punasiin niin aina N. Tarkottaa ainakin minuutin pysäystä. Miks pitäis luistattaa ja lämmittää laatikkoa suotta?
Erikoisen hyvä hommeli kesäkuumalla, ei tarvii sitä lootaa lämmittää enempää.

Ghost kyseli tuolla aiemmin Fastdochilta että mikä syynä tähän erikoiseen ajotapaan, no justhan mä sen kerroin.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy