Tämä ei nyt ihan koske Volvoa, mutta niin lähelle aiheena että kysytäänpä kuitenkin, koska voi olla hyötyä myös Volvoihin..

Jos ei käy palstan "imitziin", niin mode voi heittää mäkeen.
Eli etsin vikaa eräästä CR-dieselistä jonka alkuperäinen syy tullessaan oli vikakoodi; P2463 eli liiallinen kertymä DPF-pöntössä. Se putsattiin ja paine-eroanturi kertoo max.arvoksi noin 40mbar. Siis ihan hyvää vastaava. Mutta edelleen sama vika päällä. Ei poistu vaan tulee uudestaan, ja vieläpä pelkästään virrat päällä. Ei siis tarvitse laittaa käyntiin.
No koelenkkiä tein ja mittailin kaikkea että saisi käsitystä missä mennään. Huomiota herätti se että mitattu ahtopaine ei juuri nouse. Vaikka ohjearvo pyytää 1,5bar, niin mitattu ei käy kuin max. 1,0 bar. Eikä mee mihkään..

Testerin ohjatulla toiminnolla kyllä ohjaa turbon siipiä niinkuin pitää. No sitten otin ahtoletkun irti ennen cooleria, tulppasin sen pään ja kytkin siihen paineilmaliittimen jossa 1,5bar rajoitin. Töräytin putken täyteen ja totesin että ahtopaineanturin näyttämä ei edelleenkään paljoa muutu. Mutta siinä yhteydessä tuli muuta ihmeteltävää.. Siinä samassa oli vielä kytkettynä samaan kanavaan letkumallinen ahtomittari josta katsoin että paine on 1,5bar. Pyöritin avaimella konetta ja pienimmillään tuo paine oli jossain kohdassa 0,5bar. Eli jossain pytyssä oli imu ja pako auki samaan aikaan sillä hetkellä. Mutta siis kannen jälkeen jokin rajoittaa virtausta että paineilmaletkun tuotolla riittää 0,5bar vastusta. Tuntuu aika paljolta

Onko se OK ?
No em.tuli esille että AP-tunnistin ei kyllä näytä oikein. Se tuntuu pysyvän siinä alle baarissa vaikka kuinka polkisi. Ja kun se kertoo eculle pienen paineen, ei ecu anna paljoa polttoainettakaan jolloin ei synny ahtoja eli työtä. Ja kun ei ole työtä niin ilmamassakaan ei paljoa näytä. Sekin tosin vaihdettiin kokeiluun.
Jos taas edelleen siitä vastapaineesta. Voisiko olla että ennen DPF oleva katti olisikin se vastapaineen aiheuttaja jos se 0,5bar on liikaa. Jos se ahistaa, niin miten todetaan? Pitäisikö hellätä putken liitosta turbon pakopesän jälkeen sen verran että pääsee vuotamaan siitä ohi, näin vähentäen vastusta. Jos se katin vastus on syy tuohon olevaan "tukkoiseen vikakoodiin" niin mistä ecu sen tukkoisuuden tietää koska paine-ero on hyvää vastaava. Niin ja pakolämmöt eivät ole kuin 200-300.
Vai voiko olla että joku sähköhäiriö, kun kerta tulee virrat päällä, aiheuttaa tuon koodin. Ja tuon koodin takia ecu ei nosta ahtoja...
Onko muita ideoita :hello:
On tää sellanen oravanpyörä
