Autodiagnoosi  Carcom Oy

Lambda-anturin vika

  • 23 Vastauksia
  • 27896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tuplakupla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-anturin vika
« Vastaus #15 : 09.12.2015, 17:37:34 »
No niin. Volvolla asia hoitui. Kuulemma Lambdoja on kahdenlaisia, laajakaista ym. niin että siinä testerissä on voinut olla se "vika".

Epäili ettei Lambdassa ollutkaan vikaa. Oli se kyllä pirun musta, eli sama tuo oli sikäli vaihtaa. Auton testin tehnyt korjaamo on aika tunnettu, ihmettelen kyllä tätä koko juttua...

Mutta pääasia että nyt on hyväksytty lappu kourassa ja pääsee viemään auton konttorille!

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-anturin vika
« Vastaus #16 : 10.12.2015, 02:11:46 »
Laajakaista ja tavallinen on täysin eri asia.  Sinänsä mittaavat kyllä samaa asiaa, eli jäännöshappea, mutta toiminnaltaan ei näitä pysty keskenään vertaamaan.  Etenkään mitkään yleismittarijutut eivät oikein toimi. Normaali kapeakaista näyttää oikein vain ja ainoastaan 14.7AFR seoksen ja siitä laihempi taikka rikkaampi seos on arpapeliä. Eli normaali lambda osaa kyllä kertoa ollaanko laihalla vai rikkaalla, mutta ei sitä, kuinka paljon.  Laajakaista sensijaan on tarkka käytännössä kaikilla seos-suhteilla.

Jos normaali lambdan jänniteseurannalla/asteikolla yritetään suoraan lukea laajakaistaa, niin ei siitä mitään tule.

Laajakaistan tunnistaa yleensä ulkonäöstä ja siinä on käytännössä aina 5 piuhaa.

"Lolvoissa" näyttää tosiaan olevan sekä kapeakaistaa että laajakaistaa käytössä vähän vuosimalin ja moottorin mukaan vaihdellen. Mitä uudempi, sen todennäköisemmin laajakaista.
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa tuplakupla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-anturin vika
« Vastaus #17 : 10.12.2015, 21:24:15 »
Tässä on kyllä vain neljä johtoa...

Kävin kertomassa asian korjaamolla jossa alkuperäinen mittaus tehtiin, ei oikein uskonut asiaa, sanoin että soittaa sinne Volvon mekaanikolle ja jutelkoot keskenään ja soittakoon sitten minulle.

Äsh, leima pomppasi takajarruletkuista. Taisi olla todella tarkka katsastusmies kun aikaakin meni paljon ja taakse on muutama viikko sitten vaihdettu jarruosat ja letkut olivat kuulemma ok.

Manuaalissa lukee että jarruneste DOT 4++

Eli? Mitkä tuohon siis sopii? Motonetistä katselin, on nelosta ja vitosta jne. ABS-jarrut tuossa on ja STC.

Poissa Badman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-anturin vika
« Vastaus #18 : 10.12.2015, 23:01:50 »
DOT4+ on valmistajan ohjeessa vaatimuksena.
Nykyinen menopeli: Volvo XC70 D4 2013
Volvo S80 2003 2.4T
Volvo V70 2001(B5244S)

Poissa tuplakupla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-anturin vika
« Vastaus #19 : 10.12.2015, 23:56:40 »
Ei kerro mulle mitään, mutta lueskelin tässä että ABS:lle sopisi paremmin tuo DOT 5.1?

Poissa Badman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-anturin vika
« Vastaus #20 : 11.12.2015, 12:44:53 »
En tiedä soveltuuko 5.1 paremmin ABS-jarruille, mutta joka tapauksessa sitä suositellaan niissä käytettäväksi. Ainakin tuotteiden mainoksissa  :D Huomaa, että silikonipohjaista DOT 5-laatua ei saa sekoittaa muiden laatujen kanssa. DOT 5.1 taas on yhteensopivaa DOT 4-laatuihinkin.
Nykyinen menopeli: Volvo XC70 D4 2013
Volvo S80 2003 2.4T
Volvo V70 2001(B5244S)

Poissa tuplakupla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-anturin vika
« Vastaus #21 : 11.12.2015, 14:34:31 »
Juu niinhän jarruaiheissa opastettiin.

Pitääköhän perustaa uusi aihe kun jossain vaiheessa on uuden akun hankintakin edessä. Mutta akuista löytyi kyllä haullakin keskusteluja, tosin ei automallikohtaisia. Isoin mitä mahtuu eikös se niin ole  ;)

No ostin sitten Motonetin 5.1 kun purkissa seisoi että ABS mutta ei noissa nelosen kanssa ollut paljonkaan eroa.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2015, 20:48:42 kirjoittanut tuplakupla »

Poissa Badman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-anturin vika
« Vastaus #22 : 11.12.2015, 21:53:13 »
Akkua ei tosiaan kannata päästää ihan loppuun. Näissä viestiketjuissa on ollut aika moninaisia vikatapauksia, jotka ovat loppujen lopuksi korjautuneet akun uusimisella. Manuaali sanoo seuraavaa:

Jos akku on vaihdettava, varmistakaa että uuden akun kylmäkäynnistysvirta ja varakapasiteetti ovat samat kuin alkuperäisakussa.
Nykyinen menopeli: Volvo XC70 D4 2013
Volvo S80 2003 2.4T
Volvo V70 2001(B5244S)

Poissa tuplakupla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambda-anturin vika
« Vastaus #23 : 12.12.2015, 00:40:11 »
Mitkä lienee olleet alkuperäisakussa... nyt on Exide. Tai kai se löytyy manuaalista.

 

Proturbo  Autodiagnoosi