Tänään tarkastelin päivänvalossa hieman enemmän vaurioita ja taitaa olla selvä peli. Etuapurunko ottanut oikealla osuman, ei paha mutta... Runkopalkin pää ottanut osumaa, vetolenkki taipunut sisään, joku musta pönttö kasassa (ei olekaan öljynsuodatin). Yksi musta pönttöhän (eikös nämä ole hiilinieluja tai jotain) on takakontissa kuten alustan muovikatekin useammassa osassa. Puskuri oli sisällä sumuvalon kohdalta, valo tietenkin päreinä (onneksi ei se uudempi vasen joka vaihdettiin kesällä...

) ja puskurinkin alahelma oli työntynyt takaisin ulos itsestään, siis melkein ehjä.... Jäähdytin vuotaa alakulmasta, automaatin lauhdutin ilmeisesti ei. Jäähdytin ei varmaan enää kovin pitkäikäinen olisi ollut muutenkaan, eikös nämä ala kulmistaan vuotamaan...?
Varmaankin oikea eturengas pois asetuksistaan kun ratti muutaman millin vinossa, vaikea sanoa kun en koeajoa tehnyt pitkälle ja tiet vinoja. Saattaa olla pahempaakin koska oikea etupää olisi vähän niin kuin alempana, tosin lievä sekarengastus nyt autossa vaikkakin edessä samanlaiset. Saattaa olla jousi poikki ja/tai iskari entinen. Tai pahempaa. Kaikki renkaathan mulla on/oli ihan uudet Nokialaiset, mutta nyt enää yksi nasta- ja kolme kesärengasta ehjänä. Kaikki menee vakuutukseen kai paitsi yksi puhjennut kesäkumi. Talvikiekot oli peltivanteilla ja kesä Volvon omilla originaaleilla. JOS ilmastointi ei ole kärsinyt niin se on myös loppukesästä täytetty.
Torstaina auto menee tarkistettavaksi. Jos menee lunastukseen ja en pääse sopimukseen hinnasta niin mulla varmaan on oikeus se itsekin myydä. Tarkoittaa sitä että jos laatikko, öljypohja jne ovat kunnossa niin jos joku on kiinnostunut niin tästä hyvä automaatti hyvän koneen jatkeena. Ei vie öljyä, 206 000km. Automaatissa ei ole ollut mitään sanottavaa ikinä. Öljyt vaihdettu huuhtelemalla 2013 ja kilometrejä tullut sen jälkeen n. 10 000. Keväällä 2006 katsastuksessa ollut mittarissa 145 000km. Auto ollut lähes käyttämättä viitisen vuotta ja nyt tänä vuonna vaihdettu osia ja otettu vakituisempaan ajoon. Syy: oli välillä kolme autoa pihalla, kaikkia ei voi ajaa. Oli myynnissäkin hiljaisilla markkinoilla 10 vuotta sitten, mutta en raaskinutkaan luopua lopulta.
Jos joku haluaa nähdä ja tehdä tarjouksen niin annan puhelinnumeron. Nähtävissä torstaihin 10.12.2015 n. klo 12:00 asti Vantaalla lentokentän lähellä. Jos tarjous voittaa vakuutusyhtiön tarjouksen vähänkin niin ilman muuta myyn. Itse pitää pois viedä sieltä missä nyt tai myöhemmin korjaamolta Vantaalta.
Viat: takaluukun alareunassa muutaman sentin ruoste samoin takakaaressa. Pitää alkaa pikapuoliin laittamaan. Tuulilasi semmoinen kun 200tkm ajetussa autossa on. Ajovalot alkavat väsähtämään loistoltaan, mutta kun ovat alunperin hyvät niin vielä näkee. Kuljettajan oven saranan pauke (tosin nyt ei ole kevään jälkeen paukkunut, kerran korjattu ja uusiutui parin vuoden päästä. Tiedä sitten...)
Sisälokareita voisi kiinnitellä edessä paremmin. Vain yksi avain ja siitäkin hälyn kauko-ohjaimen lukituksen aukaisu nappi kuoleentunut. Pitäisi kolvata takaluukun turha painokytkin irti ja laittaa kuoleentuneen tilalle. Biltemasta uusi kuori hommattu, mutta vanhan purkamisen jälkeen jäi homma kesken ja toinen painonappi kadonnut kai. Kuljettajan oven lukitusnuppi ei nouse ylös mutta toimii muuten normaalisti. Takaluukun verhous semmoinen kuin parissa ekassa (?) vuosimallissa olivat; kahva jää käteen ja verhous irtoaa. Vedetty kiinni nippusiteillä, mutta nyt irronnut tärskyssä. Pysyi vuosia kiinni, paitsi se kahva... Maalipinta ei ole ykkösluokkaa, mutta ei mitään hälyyttävää laitettavaa noita kahta pientä ruostetta lukuunottamatta PAITSI oikea etulokasuoja vilkun takaa joka ilkivaltaisen naarmutuksen jälkeen hiottu kevyesti ja laitettu maali suoja. Ilmeisesti toiminut, mutta pitää laittaa paremmin joskus. Sitten se oma fiksaus jakohihnan kiristimelle josta kirjoitus muualla. On toiminut, mutta jossain vaiheessa olisi hyvä tehdä semmoiseksi kuin on tehtaalta lähtenyt. Tässä yhteydessä myös suojakuorta jouduttu modifioimaan. Nämähän taitaa olla sisuksiltaan ja kiinnikkeiltään aika arkoja purkaantumaan remonttien yhteydessä. Nyt siis jos joku ottaa koneen irti niin oikea paikka laittaa kiristimen kiinnitys kuntoon. Mähän olen tällä virityksellä ajanut jo tuhansia kilometrejä ja välillä tarkistanut ettei syö hihnaa mistään.
Eli kolarivaurioihin peltiä (väri kai Ocean Green vai onko se Jungle Green? Taitaa olla), vaaleat puolinahkapenkit, luultavasti kunnossa olevat 170hv moottori ja automaatti pienillä kilometreillä.
Kaikki sähköt toimii. Uusi ABS boxi (osa nr 8602265 Huom! alkuperäisissä boxeissa saattaa olla eri numerosarja jostain syystä) ostettu Biliasta 6.2.2015 500€ + alv 120€

ja silleen... Alustakierros laitettiin syksyllä Motonetin ¨paremilla osilla¨. Tahtoo sanoa alatukivarret eteen ja vetonivelet suojineen. Jarruissa uudet palat, mennee seuraavan levyvaihdon yhteydessä sitten uusiksi. Käsijarru ei tosin kovin hyvin pidä taakse, tuttu juttu monille, johtunee ei originaali kengistä. Vaijeri uusittu. Katsastuksesta meni läpi tammikuussa. Merkintä tuli oikean raidetangon pään(?) alkavasta väljyydestä, taisin saada kiristämällä pois. Ilmamassamittari uusi, kirjoitus toisaalla. Pakoputki uusi katalysaattorin takaa, Motonetin Walker että.......mutta äänet hallinnassa, ei läheskään yhtä paksua materiaalia kuin alkuperäinen mutta tuolla hinnalla! Korissa ei taipumisen merkkejä! Ovet tuntuvat normaaleilta sulkea.
Semmosta.