Penkitysyritys suoritettu. Vähän jäi vajaaksi, tosin ei teho-oletuksen suhteen.
Ensimmäisen vedon penkittäjä ajoi kolmosella testimielessä. Vaikka inertiaa on jonkin verran, oli vastus luonnollisesti kevyempi kuin kadulla. Turbo ei "jaksanut" ahtaa niin paljoa, että olisi avannut remmin ohitusläppää ja remmi siis pyöri koko ajan mukana. Paine noin 1,5bar, lukemat pyörältä 408Nm @ 5512rpm ja 325hv @5904rpm. Käppyrät ns. perinteisen malliset.
Toinen veto nelosella ja nyt sai paineen nousemaan jo lähempänä oikeaa, vaikka vieläkin jäätiin siitä miten kadulla käyttäytyy. Myös remmin ohitusläppä toimi kuten kuuluu. Vääntöhuippu 1,5bar yhteispaineella 482Nm @ 3895rpm, jonka jälkeen ohitusläppä aukesi ja paine tippui vähän alemmas kuin oletin eli noin 1,2bar:iin. Noin 420Nm 4500rpm kohdalla. Väännössä on kuoppa, mutta teho on sillä kohtaa hyvin vaakasuorassa. Siitä sitten turbon heräillessä takaisin 1,5-1,6bar lukemiin teho ehti nousta 343hv @ 5272rpm ja ~465Nm, kunnes kampiakselin hammaspyörä sutaisi tyhjää

Väitän kiristäneeni kunnolla, mutta ei kait sitten tai jotain ollut välissä. Kävin hakemassa tutulta hammaspyörän hyllystä ja laitoin kamppeet nippuun. Onneksi kiilahihapyörä ei ehtinyt syömään itseään pilalle akselinpäähän. Jos käyttää vaikka hatusta vedettynä kertoimena 11% tehohäviötä, niin koneesta olisi silloin noin 380hv. Ei kait tuo kovin huono ole melkein vakiolla halkosarjalla

Vaikka varmasti tukottaakin jo pahasti.
Jos nyt jotain jäi käteen, niin remmin aiheuttama tehonhukka on yli kilon paineella noin 20-30hv pyörätehosta katsottuna. Ja ylöspäin mentäessä hävikki oletettavasti vain kasvaa. Nelosen vedossa on yli 450Nm on 3700-4100rpm ja 4700rpm eteenpäin.
Tällä kertaa mittaus JRH-Motorsilla vähän matkan päässä Dynomecin ohjelmalla. Jarru on, mutta se ei ole vielä tehonmittauksessa käytettävissä. Tulossa jarrua tukeva uusin ohjelma lähiaikoina. Jonkinlaisia penkkilappuja ja -videoita laitan vasta kunhan on saatu onnistumaan kunnolla. Jos sieltä sais jotain muuta rikki? Tai ainakin lisää tehoa. Seuraavaa yritystä toivottavasti maanantaina.
Katotaan josko joulun jälkeen onnistuis viimeinkin myös Savon Autotunella käynti.
Ja vielä kertauksena, vakiokamaahan tässä on: Pakosarja, imusarja, kaasuläppä, bensakisko, bensalinjat ja -pumput, V-nokka vakioajoituksella...