Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70N d5 tehot hukkuu

  • 30 Vastauksia
  • 38204 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #15 : 15.07.2011, 16:31:34 »
ahtopaineen säätösolenoidilta tulee kuiten letku siihen.

ahtopaine mittarin asennukseen tarvis samalla vähän infoa.
mihinkä letkuun se T-haara laitetaan josta letku vedetään mittarille?

Alipainepumppu -> t-haara -> haarasta vnt-säätösolenoidi (ahtopaineen säätö) -> toinen haara, tyynyjen magneettiventtiili  ->  tyynyjen venttiililtä t-haaraan, joka haarautuu tyynyille eteen ja taakse.
vnt-säätösolenoidista sitten lähtee sinne alipainekellolle letku.

Mikään niistä ohkaisista letkuista ei sisällä ahtopainetta, ahtopaineen saat mittarille ainoastaan tekemällä johonkin ahtoputkeet tai letkuun reiän ja siihen liitoksen mittarin letkulle.
Todennäköisesti helpon paikka tehdä, on se moottorin ali menevä kovamuoviputki, siihen reikä ja kestävällä liimalla tai sitten jollain muulla liitostavalla siihen putkenpätkä tai nippa kiinni, mihin saat letkun yhdistettyä.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4673
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #16 : 15.07.2011, 16:38:42 »
joo no se mittarin asennus tulee varmaan sitten ajankohtaseksi ku saa mitattua tuon imuputken koot ja tilattua osat että ei mene enään lyttyyn. ja sitten myöhemmin uus kuuleri ja muut vermeet
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #17 : 15.07.2011, 16:47:14 »
joo no se mittarin asennus tulee varmaan sitten ajankohtaseksi ku saa mitattua tuon imuputken koot ja tilattua osat että ei mene enään lyttyyn. ja sitten myöhemmin uus kuuleri ja muut vermeet

Siinä imuputkessahan on muuten sitten se huohottimen liitos jossa samassa on huohottimen lämmitin, ei kannata unohtaa huomioida sitä sitten, kun putkea alkaa tekemään.
Se uusi imuputki volvolla on jotain vajaa satasen, sen varmaan ootkin jo selvittänyt, kun oot päättänyt itse tehdä.

Poissa Catalust

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • V70 vm04 D5 @1,6bar
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #18 : 15.07.2011, 18:05:22 »
Helpoin ja paras tapa ottaa ahtopaine "tieto", irroittaa erg venttiilin "ulostulo systeemi" n.90asteen alumiinin mutka irti joka on 3kpl 10-avaimen mentäviä pultteja irti, (ahtoletkut tottakai kans irti) porata siihne johtonipun pitimen tilalle vaikka 2mm reikä ja siihen johtonipun pitimen tilalle ostaa sopiva rasvanippa mistä poistaa sen kuulan ja jousen sisältä vaan pois (lyö esim pienellä naulalla sisältä päin)... sit vaan poistaa epäpuhtaudet samalla siitä alu-kuvista... ...ei todellakaan mitään liimaus/liitä paskoja!!!
...3" RST hönkivä kiisseli... ...42,5/56 Garrett... ...600x300x76 cooleri... ...213hv noilla vakio suuttimilla sai... ...nälkä kasvaa kuitenkin syödessä... ;)

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #19 : 15.07.2011, 19:07:29 »
Uuteen imuputkeen huohottimen letku on todella tiukka laittaa paikoilleen, kun taas vanhaan meni heittämällä paikoilleen.
muistaakseni maksoin letkusta alle 80€.
itse kun tekee imuputken, on tehtävä huolella ettei ole mitään sellaista mikä voisi irrota ja mennä turboon, tuho totaalinen kun  kierroksia 100000r/min(?), irtoava esine menee suoraan imusiipiin.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4673
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #20 : 15.07.2011, 19:22:49 »
kaikki mahollinen on kyllä huomioitu ku on alkanu miettimään putkien tekoa.
mutta ei se tietty pahasta ole että varotellaan  O0
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa peet70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #21 : 16.07.2011, 12:30:26 »
Se tehojen katoaminen johtuu n. 90% 99.9% varmuudella siitä lyttyyn menevästä imuletkusta, joka siihen turbolle menee, aika yleinen vikapaikka noille oireille.
Se ilmanputsarin työnä oleva magneettiventtiili ohjaa moottorin kumityynyjä.

Toi imuputken lyttyyn meno vois olla ongelma ratkaisu.Luulis vaan että sama vika olis koko ajan päällä?.Meikäläisen auton ongelma on vaan aikas mielen kiintoinen. Taitaa kallistua ton ahtopaineen säätimen puoleen
« Viimeksi muokattu: 16.07.2011, 12:33:24 kirjoittanut peet70 »

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #22 : 16.07.2011, 13:13:29 »
imuputken kasaan painumisen näkee, pyydät jotain painamaan kaasua kunnolla kun samalla seuraat miten putki reagoi.
meillä vaimo ei meinannut uskaltaa painaa kaasua reilusti, jotta putken  kasaan painumisen olisi havainnut.

Poissa Catalust

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • V70 vm04 D5 @1,6bar
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #23 : 16.07.2011, 23:55:50 »
vaihtakaa hyvät pojat silikoni letkuihin!!! Heittäkää ne vakio italialaiset roskiin suosiolla!!! Eihän niissä vakiossa ole kuin 1kuros siellä letkun sisällä... ...rupeaa se ilma liikkumaan... ...kallis investointi joka oikeasti KANNATTAA!!!
...3" RST hönkivä kiisseli... ...42,5/56 Garrett... ...600x300x76 cooleri... ...213hv noilla vakio suuttimilla sai... ...nälkä kasvaa kuitenkin syödessä... ;)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4673
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #24 : 17.07.2011, 23:47:25 »
imuputken kasaan painumisen näkee, pyydät jotain painamaan kaasua kunnolla kun samalla seuraat miten putki reagoi.
meillä vaimo ei meinannut uskaltaa painaa kaasua reilusti, jotta putken  kasaan painumisen olisi havainnut.

tämä on tutkittu juurikin näin. ite poljin kaasua ja isäukko sano että imuputki menee lyttyyn.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa HerttaJätkä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #25 : 19.07.2011, 22:34:48 »
Toi imuputken lyttyyn meno vois olla ongelma ratkaisu.Luulis vaan että sama vika olis koko ajan päällä?.Meikäläisen auton ongelma on vaan aikas mielen kiintoinen. Taitaa kallistua ton ahtopaineen säätimen puoleen

Tehot häviää myös täällä. Vikakoodien tyhjennyksen jälkeen tänään koeajolla veti 2 krt tehot pois ja näyttö ilmoitti "Moottori tarvitsee huollon". Ekalta tehopudotukselta palautui normiin sammuttamatta varsin nopeasti, toinen jäi "päälle" uuteen vikakoodilukuun asti. Koeajolta jäi vikamuistiin: 6805 "Painemuunnin Ahtopaineen säätö Säätöpoikkeama negatiivinen" kaksi kertaa eli molemmista teholeikkauksista tämä sama vikakoodi. (+ kertaalleen: 5340 "Pakokaasu (MIL) -vika Keskuselektroniikka Ei ZEM-MIL-signaalia"). Kun moottoria seisoksissa ryntäytti ja kaasupedaalin nosti ylös, niin kuului moottorista varsin veemäinen, metallinen "kirkaisu". En keksi muuta selitystä oireille (varsinkin äänelle) ja teho-ongelmalle kuin, että itse turbo on paska. Vai voiko ko. ääni tulla muualta? Tämä teho-ongelma on vain viimeaikoina pahentunut ja tehot leikkaantuu jo "normi"/kevyissäkin kiihdytyksissä. Mitä mieltä te kokeneemmat volvistit olette? Tämä v70 D5 -05 on ollut minulla nyt reilun kuukauden. Ajettu 280 tkm...

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4673
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #26 : 19.07.2011, 23:35:30 »
Tehot häviää myös täällä. Vikakoodien tyhjennyksen jälkeen tänään koeajolla veti 2 krt tehot pois ja näyttö ilmoitti "Moottori tarvitsee huollon". Ekalta tehopudotukselta palautui normiin sammuttamatta varsin nopeasti, toinen jäi "päälle" uuteen vikakoodilukuun asti. Koeajolta jäi vikamuistiin: 6805 "Painemuunnin Ahtopaineen säätö Säätöpoikkeama negatiivinen" kaksi kertaa eli molemmista teholeikkauksista tämä sama vikakoodi. (+ kertaalleen: 5340 "Pakokaasu (MIL) -vika Keskuselektroniikka Ei ZEM-MIL-signaalia"). Kun moottoria seisoksissa ryntäytti ja kaasupedaalin nosti ylös, niin kuului moottorista varsin veemäinen, metallinen "kirkaisu". En keksi muuta selitystä oireille (varsinkin äänelle) ja teho-ongelmalle kuin, että itse turbo on paska. Vai voiko ko. ääni tulla muualta? Tämä teho-ongelma on vain viimeaikoina pahentunut ja tehot leikkaantuu jo "normi"/kevyissäkin kiihdytyksissä. Mitä mieltä te kokeneemmat volvistit olette? Tämä v70 D5 -05 on ollut minulla nyt reilun kuukauden. Ajettu 280 tkm...

kerran oli vikamuistissa tuo "Painemuunnin Ahtopaineen säätö Säätöpoikkeama negatiivinen". mutta jotain sinne tulee ku tehot katoaa. sievällä ajolla on kyllä tuo oma pelannu mutta kuinka kauan..
tuohon ääneen en kyllä osaa sanoa mitään. ota joku kaveriksi polkemaan ja kuuntele vähän että mistä suunnalta se tulee.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #27 : 20.07.2011, 09:32:34 »
Vikahan voi olla useassa eri paikassa, kuten tässä topikissa on jo todettukin. Eräs korjauskeino monelle autolle on ollut turbon puhdistus. Tämä toimenpide on Garretin mukaan kielletty, mutta kai jokainen saa tehdä autolleen mitä lystää, jos takuuaika on umpeutunut ;)

Ahdin pitää irrottaa ja purkaa, niin saa hiottua karstat kaikki pois. Alakautta pitää irrottaa yksi ahtimen kiinnityspultti, ahtoputki ja öljynpaluuputki. Yläkautta pakoputki(alareunassa yksi kannake), öljynpaineputki, kaksi ahtimen kiinnityspulttia, ahtoputki, ahtimen imuputki ja moottoritilan poikkituki. Tämän jälkeen ahtimen saa yläkautta pyöriteltyä jossain asennossa pois konehuoneesta.

Seuraavaksi alipainekello irti ja kaikki 10mm kannalla olevat ruuvit, jotka pitävät pakopesää paikallaan. Sitten roikottaa ahdinta kompurakotelosta ja naputtelee varovasti pakopesän irti. Tämä saattaa olla aika tiukasssa ja ruosteessa. Irrostusöljyllä ja kärsivällisyydellä se lähtee kuitenkin irti. Kannattaa varmistaa, että pakpesä irtoaa koko ajan suorassa, ettei pakosiipi pääse vaurioitumaan. Tässä saumassa on pieni ohjuritappi, joka määrää pakopesän oikean sijainnin.

Pakopesän ollessa irti, siinä näkyy sellaisia pieniä vipuja ja kehä, joka liikuttaa niitä vipuja. Kehä lähtee irti ihan nostamalla ja samalla siitä irtoaa kehää ohjaavat rullat ja tapit. Sitten on vuorossa kolme torx-ruuvia. Niitä kannattaa naputella suht voimakkaasti jollain tuurnalla ennen aukaisuyrityksiä. Ruuvien irroituksen jälkeen kiekko, jossa ovat edellämainitut vivut, nousee irti ilman väkivältaa. Se ei sovi kuin yhteen asentoon, joten merkaamista ei vaadita. Kiekon alla on kolme irtonaista holkkia, jotka kannataa tässä vaiheessa nostaa pois.

Nyt irrotetun kiekon alapuolella näkyy varsinaiset johdesiivet. Ongelman ydin on näiden siipien jumiutuminen. Karstaa kertyy siipien reunoihin ja pakopesän sisäpintaan. Joskus myös saattaa jumitusta olla havaittavissa siten, että ne siivet/vivut eivät liiku kevyesti siinä kiekossa. Puhdistusta siis kaipaa siipien reunat, tämä onnistuu helposti laittamalla hiomapaperi pöydälle ja hiomalla kaikkia siipiä yht'aikaa pöytää/paperia vasten. Toinen puhdistettava kohta on pakopesän sisäpinta. Siinä näkyy yleensä selvät jäljet, mihin siivet ovat tarkerrelleet. Tämä pinta kannataa myös hioa paperilla ihan kirkkaaksi. Myös se saumakohta, mistä pakopesa irtosi, kannattaa puhdistaa helpompaa kasausta silmällä pitäen.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Tämän ohjeen mukaista korjausta ei sitten saa tehdä, mutta kerroinpa nyt kuitenkin, miten se teoriassa tapahtuu ;)
« Viimeksi muokattu: 20.07.2011, 20:49:18 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa HerttaJätkä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #28 : 20.07.2011, 20:36:12 »
Vikahan voi olla useassa eri paikassa, kuten tässä topikissa on jo todettukin. Eräs korjauskeino monelle autolle on ollut turbon puhdistus. Tämä toimenpide on Garretin mukaan kielletty, mutta kai jokainen saa tehdä autolleen mitä lystää, jos takuuaika on umpeutunut ;)

Ahdin pitää irrottaa ja purkaa, niin saa hiottua karstat kaikki pois. Alakautta pitää irrottaa yksi ahtimen kiinnityspultti, ahtoputki ja öljynpaluuputki. Yläkautta pakoputki(alareunassa yksi kannake), öljynpaineputki, kaksi ahtimen kiinnityspulttia, ahtoputki, ahtimen imuputki ja moottoritilan poikkituki. Tämän jälkeen ahtimen saa yläkautta pyöriteltyä jossain asennossa pois konehuoneesta.

Seuraavaksi alipainekello irti ja kaikki 10mm kannalla olevat ruuvit, jotka pitävät pakopesää paikallaan. Sitten roikottaa ahdinta kompurakotelosta ja naputtelee varovasti pakopesän irti. Tämä saattaa olla aika tiukasssa ja ruosteessa. Irrostusöljyllä ja kärsivällisyydellä se lähtee kuitenkin irti. Kannattaa varmistaa, että pakpesä irtoaa koko ajan suorassa, ettei pakosiipi pääse vaurioitumaan. Tässä saumassa on pieni ohjuritappi, joka määrää pakopesän oikean sijainnin.

Pakopesän ollessa irti, siinä näkyy sellaisia pieniä vipuja ja kehä, joka liikuttaa niitä vipuja. Kehä lähtee irti ihan nostamalla ja samalla siitä irtoaa kehää ohjaavat rullat ja tapit. Sitten on vuorossa kolme torx-ruuvia. Niitä kannattaa naputella suht voimakkaasti jollain tuurnalla ennen aukaisuyrityksiä. Ruuvien irroituksen jälkeen kiekko, jossa ovat edellämainitut vivut, nousee irti ilman väkivältaa. Se ei sovi kuin yhteen asentoon, joten merkaamista ei vaadita. Kiekon alla on kolme irtonaista holkkia, joyka kannataa tässä vaiheessa nostaa pois.

Nyt irrotetun kiekon alapuolella näkyy varsinaiset johdesiivet. Ongelman ydin on näiden siipien jumiutuminen. Karstaa kertyy siipien reunoihin ja pakopesän sisäpintaan. Joskus myös saattaa jumitusta olla havaittavissa siten, että ne siivet/vivut eivät liiku kevyesti siinä kiekossa. Puhdistusta siis kaipaa siipien reunat, tämä onnistuu helposti laittamalla hiomapaperi pöydälle ja hiomalla kaikkia siipiä yht'aikaa pytää/paperia vasten. Toinen puhdistettava kohta on pakopesän sisäpinta. Siinä näkyy yleensä selvät jäljet, mihin siivet ovat tarkerrelleet. Tämä pita kannataa myös hioa paperilla ihan kirkkaaksi. Myös se saumakohta, mistä pakopesa irtosi, kanntaa puhdistaa helpompaa kasausta silmällä pitäen.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Tämän ohjeen mukaista korjausta ei sitten saa tehdä, mutta kerroinpa nyt kuitenkin, miten se teoriassa tapahtuu ;)

Kiitos tästä vaikka en sitä tietenkään tee. Mukava vaan tietää tuo teoria. ;)
« Viimeksi muokattu: 20.07.2011, 20:50:05 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa dee viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N d5 tehot hukkuu
« Vastaus #29 : 17.02.2012, 23:40:02 »
Siinä imuputkessahan on muuten sitten se huohottimen liitos jossa samassa on huohottimen lämmitin, ei kannata unohtaa huomioida sitä sitten, kun putkea alkaa tekemään.
Se uusi imuputki volvolla on jotain vajaa satasen, sen varmaan ootkin jo selvittänyt, kun oot päättänyt itse tehdä.



miten muuten olette toteuttaneet tuon huohotin systeemin asennuksen uuteen putkeen jos itse kerta tekee?siis metalli putkella kun on aika erikoisen näköinen liitettäväksi tuo muovi natsa!

 

Proturbo  Autodiagnoosi