Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 täristää

  • 74 Vastauksia
  • 24837 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ryde85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 täristää
« Vastaus #45 : 28.12.2015, 15:55:20 »
Yksi vikapaikka tulee vielä mieleen, joka jumittaa takajarrupalat ajoittain. Huomasin sykyllä kun omaan V70:iin (2007 2.5T AWD) vaihdoin käsijarru jouset ja rassasin ne linkut auki, että ne jarrupalojen liukupinnat olivat koloilla siitä jarruieksestä (jarruieksellä tarkoitan sitä osaa johon jarrusatula kiinnittyy liukutapeilla).

Kolot olivat juuri jarrupalan levysiä. Ihmetytti että näinkö on pehmeätä materiaalia vai mistä johtuu. No viilailin liukupinnat tasaisemmaksi saman rempan yhteydessä. Palat takertelevat helposti nuihin koloihin ja voivat aiheuttaa myös sen tärinän. Omastani tärinät loppuivat, mitä nyt joskus vähän renkaat täristää seisonnan jälkeen.

Liittelen kuvan vielä jos sen löydän...

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3538
Vs: V70 täristää
« Vastaus #46 : 28.12.2015, 16:42:19 »
2000 luvun volvoissa käsijarrukengät säädetään vaijerista
Näihinhän saa esim. Motonetistä nykyään säätöpalikoita, itselle hain nuo: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1334/442711/autot/volvo/v70-mk2-00-07?vuosimalli=2004#Jarruosat-Kasijarrukengat-ja-asennussarjat
Edit: Linkki vituralleen, mut tuo 22-2003.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa maturi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 täristää
« Vastaus #47 : 28.12.2015, 17:11:40 »
En huomannu ajossa jarruissa muut outoa kuin tuo et tärinä loppui kun vähän veti kässäristä.Mutta siinä irti olleessa käsijarrukengässä oli jälkiä et jotenkin se on siellä ollu väärässä asennossa.

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 täristää
« Vastaus #48 : 28.12.2015, 18:13:28 »
Eli rummut ovat ainakin vanhat. Ne ei paljon maksa, kun ostat uudet Motonetistä...

Kannattaa ostaa samalla kengät ja katsoa jo tiskillä, että sekä rummun että kengän kaari on sama ja että jarruhihna ottaa koko matkaltaan rumpuun. Välillä näissä on semmoista, että kenkä ottaa rumpuun joko päistään tai vain keskeltä. Sillä ei heru leimaa, kun muutenkin ala-arvoinen käsijarru ei pidä sitäkään vähään.

Sitten kun osat natsaa toisiinsa ja vielä laittaa nuo säätöruuvit niin saa käsijarrun kohdalleen.

Itsellä on 1800 kg kärry perään ja jos se pitää saada auton kanssa mäkeen niin ei riitä "sinne päin" pito käkkärissä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 täristää
« Vastaus #49 : 28.12.2015, 18:20:26 »
Ihmetyttää että miten käsijarrukengät voi aiheuttaa tärinää joka korjaantuu kun kengät asennetaan oikealla lailla. Olisko rumpu ollut jotenkin huonosti paikoillaan? Sekin kyllä tuntuu kummalle. Epätasapainossa oleva levy varmasti tärisyttää, sen uskon kyllä.

Itsellä ei laahaa jarrut pätkääkään eikä käsijarrusta veto vaikuta tärinään. Tuli kokeiltua sekin

Edit: enpä kyllä ole laahaavien levyjarrujenkaan kokenut koskaan täristävän. Päinvastoin, meno on silloin pahaenteisen vakaata kunnes palaneen käry kiirii kabiiniin ;D
« Viimeksi muokattu: 28.12.2015, 18:37:06 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa maturi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 täristää
« Vastaus #50 : 28.12.2015, 19:03:42 »
Sitä mielipuolta olen et tuo toinen kenkä on irronnut paikaltaan remontin jälkeen ja täristi sitten rummussa???En muutakaan keksi,nyt kun ne on paikallaan ei täristystä enää oo tullu,pakko olla syy yhteys noissa asioissa.....

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 täristää
« Vastaus #51 : 28.12.2015, 19:36:03 »
No niin kun jo aiemmin kirjoitin, niin ei ole ennenkuulumatonta tuo käsijarrusta tavalla taikka toisella johtuva tutina.   Ilmeisesti irtonainen kenkä taikka kitkapinta nappaa kiinni ja alkaa jollaintapaa toistamaan päälle/pois liikettä esim. tietyn kitkavoiman ylityttyä kenkä tai sen kiinnitys myötää ja kenkä päästää irti mutta puraisee taas heti uudestaan kiinni kunnes sama toistuu.  Omassa tuon teki irtonainen hihna joka kävi joka kierroksella toisen vielä kiinniolevan hihnan ja rummun välissä hidastamassa pyörää sen verran, että takaripustuksen puslat ynm. alkoi satunnaisesti tutisemaan samalla taajuudella.   Myös renkaaseen osuva vaijeri tekee samaa kun vaijeri ensin kiristyy kuvion vetämänä ja päästyy vapauttaen jarrun-> jo sama toistuu katkeamatta, niin tutinaahan siitä seuraa. 
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 täristää
« Vastaus #52 : 29.12.2015, 10:48:39 »
Tuo kävi itselläkin mielessä semminkin kun näissä ne kengät pääsee hieman liikkumaankin. Autohan liikkuu hieman eteen/taakse vaikka kässäri päällä. Mutta tuntuis että kestääkö kovin montaa tuhatta kilometriä kenkien väpättää kun jo kosahtaa. Ja se kenkien pito/purevuus on niin turkasen hento että saako noin terävää tutinaa edes aikaan. Ajossa kun päälle vetää niin mitään ei tapahdu;-)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 täristää
« Vastaus #53 : 29.12.2015, 17:23:02 »
No useinhan nuo kässärit on säädetty huonosti toimiviksi siitä vaijerista pelkästään kiristämällä.  Ei ole enää riittävää liikerataa jäljellä rumpujen päässä ja vipusuhdekin siinä menee persiilleen. Ei auta ruuvata kenkien säätöäkään jos ei ensin anna löysiä vaijerista jos sitä on menty kiristelemään. Joskus sattuu niin pahalle "välille" että ei toimi aina uusilla kengilläkään ellei löysää vaijeria tarpeeksi että saa säädön ns. "alueelle".  Jos ei ole koko säätöpotikkaa siellä kengillä, niin vähän lisäaikaa saa toki siitä vaijerista kirimällä, mutta oikeasti sinne kuuluisi tuossa kohtaa laittaa uudet kengät taikka lisätä ne säätöpalikat. 
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 täristää
« Vastaus #54 : 29.12.2015, 18:01:42 »
Jepulis. Minusta tuo mun kässäri toimii niin hyvin kuin nuo ruukaa toimi eli ei kovinkaan hyvin. Mutta menee lukkoon jäällä ;) Kesällä meni sorallakin. Se klappi kuuluu näiden ominaisuuksiin eli pyörä pääsee asteen tai pari kääntyilemään vaikka kässäri päällä. Käsittämätön viritys mutta tästähän täällä palstallakin juttua. Jokatapauksessa pointtini oli se että tuntuu vaikealta ymmärtää miten noin hengetön kässäri saa auton tutisemaan
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa maturi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 täristää
« Vastaus #55 : 29.12.2015, 18:09:49 »
Eipä tuo kässäri kovin tehokkaalta tunnu,vaikka kilkkeet uusia ovatkin,mut se on satavarma et vika oli tuo käsijarru osien irtonaisuus,auto ei täristä enää yhtään.

Poissa maturi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 täristää
« Vastaus #56 : 30.12.2015, 21:18:31 »
Sen verran vielä aiheeseen,kävin tänään emännän auton kanssa remontissa (ei Volvo),siinä asentajan kanssa juttelin oman kotteron täristyksestä ja sen syystä,mainitsi hän et jos se käsijarrussa oleva linkku,siis siinä vaijerin päässä on jumissa,pelaa kässäri suht normisti,mut kengissä olevat jouset ei jaksa vetää kenkiä kunnolla irti rummusta,vaan jäävät ihan rummun pintaan kiinni,niin ei tarvi paljo olla rummussa heittoa niin jo täristää....kuulostaa minusta loogiselta....mielipiteitä....

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 täristää
« Vastaus #57 : 30.12.2015, 23:14:26 »
Mielelläni uskoisin ;) Ois helppo ja halpa korjaus tuohon tutinaan. Mutta jotenkin tuntuu että ainakaan mulla tutina ei johdu käsijarrusta. Käsijarrusta vetäminen ajon aikana kun ei vaikuta mulla yhtään mitenkään. Viime kesänä myöskin ropasin käsijarrun kuntoon katsastukseen ja linkut olivat hyvin herkät sen jälkeen. Ei vaikutusta. Ja näiden käsijarru on tosiaan niin hengetön että tuntuu että sitä ei millään ilveellä saa puraisemaan niin terävästi ja voimakkaasti että sen tuntisi auton korissa terävänä nykäyksenä. Kengäthän ovat niin kovin kapeatkin. Lisäksi, kenkien tulisi myös kulua hillitöntä tahtia jos ne ottas noin tuolla taajuudella rumpuun ja sellaisella voimalla että auto ihan tutajaa..

Ps. Mulla ei laahaa takajarrut tippaakaan. Menee 2 kierrosta kun perä ilmassa ja lyö pyörän pyörimään. Hämmästyttävän kevyesti pyörii. Missään autossa oo noin herkästi pyöriny takarenkaat
« Viimeksi muokattu: 30.12.2015, 23:16:23 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: V70 täristää
« Vastaus #58 : 31.12.2015, 10:22:22 »
Käsijarrun uudet kengät ei maltaita maksa ja jarrun pito palaa samantien. Kun purkaa ja kasaa yhden puolen kerrallaan, niin voi katsia mallia toiselta puolen. Ja tarkkoja valokuvia ennen purkamista kannattaa ottaa riittävästi.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 täristää
« Vastaus #59 : 31.12.2015, 13:55:26 »
Käsijarrutkengäthän näissä vaihdetaan joka katsastukseen ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Elekma  Autoracing