Viittaa omasta mielestä tyypilliseen kaasun asentoanturin rikkonaisuuteen. Mutta jos ei samaa samassa tilanteessa vakkarilla tee, niin olisiko polkimen anturi mennyt? Eikös nämä nelikympitkin pitänyt sähkökaasulla olla? Ei ole tullut kyllä tuota malia tutkittua..
Yleensä huomaa parhaiten että tietyllä kaasun asennolla aina ilmenee tuo, riippumatta ajotilanteesta muuten (vaihde, nopeus jne.., toisaalta tietyssä tilanteessa tietyllä vaihteella huomannee parhaiten). Jos mahdollista niin katsoa vaikka OBD:n kautta tai oskilloskoopilla ajaessa että miltä signaali näyttää. Jos siinä on epämääräisiä heilahduksia ja piikkejä kun kaasupolin pysyy vakiona niin aika varmasti on anturivika. Tuossa vuosimallissa kait pitäisi itse moottorin kaasuläpän anturi olla jo hall-anturilla, eli siellä ei kulumista tapahdu, kun on kosketukseton anturi. Mutta onko polkimella vielä perinteinen hankaava potentiometri? Ne kuluvat aina ja kokoajan, ensimmäisenä juuri siitä kohti missä se polin eniten sijaitsee/liikkuu. Olettaen että tässä on sähkökaasu.
