Moi kaikille,
Tuli ostettua tossa muutama viikko sitten tutulta tollanen otsikonmukainen S80. Autoon oli vaihdettu hieman ennen myyntiä kummatkin yläpäänlaakerit (Lemförder) ja iskarit sekä jouset (KYB). Auto puoltaa kiihdyttäessä voimakkaasti oikealle ja kaasun kun nostaa pois, auto ampuaa vasemmalle. Lisäksi ratti oli vinossa hieman vasemmalle. Ensitöiksi auto käytettiin helsingissä Mekonomenillä ohjauskulmien säädössä. Tämän jälkeen ratti oli edelleen vinossa ja auto puolsi voimakkaasti. Vein auton uudestaan Mekonomenille kulmiensäätöön ja lupasivat tehdä työn uudestaan veloituksetta. 3:ssa renkaassa oli kuulemma jostain syystä kulmat menneet pieleen ensimmäisessä säädössä ja nyt pitäisi kuulemma olla kunnossa. Auto puolsi edelleen tämänkin jälkeen ja oireet olivat täysin samat. Varasin tämän jälkeen Autosalvasta ajan ja auto kävi siellä tutkittavana. Kuitin mukaan vaihdettu vasemman pyörän ylälaakeri ja kumi sekä jousen istukka. Lisäksi pyöränkulmat oli jo kolmatta kertaa säädetty ja Autosalvan mukaan renkaankulmissa oli ollut taas ollut heittoa jonkin verran.
Auto menee nyt tasakaasulla hieman vakaammin, eli ei tarvitse paimentaa jatkuvasti, mutta edelleen kiihdyttäessä puoltaa voimakkaasti oikealle ja ratti on vinossa vasemmalle. Huoltomiehen mukaan oikeassa vetoakselissa on alkavaa välystä. Oletan sen johtuvan sisemmästä nivelestä, koska auto ravistaa pienissä nopeuksissa aavistuksen kiihdyttäessä, muttei kääntäessä kuitenkaan naksu. Autosalpa tutki alustan muut osat ja väljyksiä ei kuulemma löydy mistään. Auto on myös katsastettu hiljattain. Renkaina uudet HAKKA8.
Vetoakselin ajattelin nyt seuraavaksi vaihtaa, mutta se tuskin tuohon ratin vinouteen tai puoltoon vaikuttaa, vaikka tuon ravistuksen pois saakin. Onko kellään mitään ehdotuksia, mitä alkaa tutkimaan seuraavaksi? Lueskelin muita vastaavia aiheita, mutta usein syy on näyttänyt olleen etupään väljissä.