RallyBaron  Samppasport

käsijarru laahaa,paljon osia jo vaihdettu

  • 9 Vastauksia
  • 3190 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa automaattikasipätkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
käsijarru laahaa,paljon osia jo vaihdettu
« : 10.01.2016, 21:00:56 »
Laitoin uudet käsijarrukengät,volvon alkuperäisosat. Samalla luonnollisesti uudet asennusosat. Jarrulevyt vaihdoin myös uusiin. Oikeanpuoleinen jarru rupesi toimimaan kuin unelma,pitää hyvin ja vapauttaa kunnolla. Mutta se vasen puoli...
Ei alkanut pitämään riittävästi,eikä myöskään palauttanut kunnolla. No,arvelin vaijerin jumittavan. Sen kuori olikin halki. Uusin myös vaijerin,samalla voitelin sen kenkiä levittävän linkun nivelet. Nyt jarruun tuli tehoa,mutta se ei vieläkään vapauta kunnolla. Kenkien alapäät jäävät pari milliä irti siitä jarrukilvessä alhaalla olevasta palikasta,jota vasten niiden pitäisi levätä silloin,kun käsijarru ei ole päällä. Myös linkku jää liikaa sinne sisälle. Kun asetelmaa kopauttaa tai löysää kahvan päässä olevaa ruuvia,kengät palautuvat sinne minne pitääkin.pitääkö nyt vielä koittaa uudella linkulla? Vaikka vanhoissa nivelet kääntyvät hyvin?Kengät jäävät pyörää pyöritettäessä hieman kahisemaan,ja rummut (levyt) kuumenevat ajossa.
Onko vinkkejä?meinaa hermo mennä,kun on purkanut nuo systeemit jo moneen kertaan eikä vaan rupea toimimaan...

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4651
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: käsijarru laahaa,paljon osia jo vaihdettu
« Vastaus #1 : 10.01.2016, 21:04:40 »
onko kahvansäätö tarpeeksi löysällä ennenkuin säädät kengät sieltä rummuista,kuulostais että kahvansäätö kireällä,eli ensiksi säätö rummuista ja sen jälkeen vasta kahvasta mikäli aiheellista
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa automaattikasipätkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: käsijarru laahaa,paljon osia jo vaihdettu
« Vastaus #2 : 11.01.2016, 09:19:10 »
Täytyy yrittää vielä kerran säätää tuota...sen kahvan päässä olevan ruuvin saa tosiaan löysätä aivan löysäksi, ja sitten vielä käsin kääntää sitä linkkua, johon vaijeri siellä kahvan päässä kiinnittyy, että systeemin saa napsahtamaan auki.

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: käsijarru laahaa,paljon osia jo vaihdettu
« Vastaus #3 : 11.01.2016, 12:11:09 »
Jos kaikki uutta ja säädöt kohdillaan voi laahata myös levyn jarrusylinterit, silloinhan käsijarru on syytön, minulla oli sylinterissä jumia ???

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: käsijarru laahaa,paljon osia jo vaihdettu
« Vastaus #4 : 11.01.2016, 12:44:15 »
Tarvike vai alkuperäiset vaijerit? Tarvike vaiijereissa on eroa siellä kahvan päässä. Onko niissä samanlaiset mutkat kuin alkuperäisissä? Jos ei ole niin jumitus johtuu siitä!
S60 2,4D ja V60

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: käsijarru laahaa,paljon osia jo vaihdettu
« Vastaus #5 : 11.01.2016, 13:00:41 »
Aika haamujahtia joskus näitten seisontajarrun kanssa..

Kerran yhdessä leimalla ei pitänyt repsikanpuoli olleskaan vaikka viikkoo aiemmin oli tasan.
No, vempeleet auki, vaijeri veti ja kaikki liikku. WD-40 pyöränpäästä vaijerin sisään pillillä ja muutenkin hyvin liikkuvien osien voitelu ja kasaus+ jarrujen säätö.

Tuloksena leimalla seisontajarru tasan 1.2 kummallakin puolella ja leimasetä sano että täähän on kuin tehtaalta tullu ellei parempi.
Kerroin etten sille oikeen mitään tehny, avasin ja voitelin muutenkin jo liikkuvat osat. Sanoi että näissä on usein jotain poltergeist hommia.. Alan uskoon siihen pikkuhiljaa.

Poissa m1ke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Pientä säätöä.
Vs: käsijarru laahaa,paljon osia jo vaihdettu
« Vastaus #6 : 11.01.2016, 19:38:16 »
ja niissä kengissäkin (Runko) on eroja toiset vasta rupesivat ottaan omassa autossa..
Xc90 d5 235hv -06 400tkm V70 StW 2,5tdi -00 715tkm v70 d5 -02 500tkm Mb 608d vm84

Poissa automaattikasipätkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: käsijarru laahaa,paljon osia jo vaihdettu
« Vastaus #7 : 22.01.2016, 15:28:33 »
Tuli tämä saaga tältä erää päätökseen ja leima otteeseen. Eli ensin perussäätö tähtipyörästä, kengät kiinni ja 3-4 jousen naksua auki. Sitten säätö kahvan päästä, piti jättää huomattavan löysälle, että jarru pääsee palauttamaan. Vaijeriin ei jäänyt lainkaan sellaista "pänniä" kahvan päähän. Otti vasta viidennellä kahvan naksulla niin kiinni, että pyörää ei käsin pystynyt pyörittämään. Lopputuloksena jarruvoimat vas 1,8 ja oik 2,0.


Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: käsijarru laahaa,paljon osia jo vaihdettu
« Vastaus #8 : 22.01.2016, 23:33:59 »
mä oon tehny sillai et viisi naksausta takasion päin, on muistaaksenio vadiksessa tollai.. kunhan ei lämmön vaikutyuksesta ala hankaa rumpuun :)

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: käsijarru laahaa,paljon osia jo vaihdettu
« Vastaus #9 : 23.01.2016, 00:15:16 »
Yllättävän suuri vaikutus käsijarrun toimintaan on myös sillä tukivarteen tulevalla vaijerin kannakepannalla, josta usein on jäljellä vain niitin reiät tukivarressa. Kasipätkään ne tuli muutamaan otteeseen korjattua. Rosteripellistä taivutin pannan, jonka niittasin neljän millin rosteriniitillä tukivarteen, niin alkoi pysyä aika hyvin. Silti napsahti kerran-pari niitti poikki ja kun vaijeri roikkui vapaana niin varsinkin jarrun pito taaksepäin heikkeni huomattavasti. Osansa tähän oli varmaan myös joko madalluksella tai hiukan väärän mittaisilla tarvikevaijereilla, jotka oli aika jännityksellä tai molemmilla, mutta joka tapauksessa jarrun sai vanhoillakin sisuskaluilla pelaamaan tosi hyvin, kun tarkkaan sääti.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

 

RallyBaron  Samppasport