Pistin uuden vuoden kunniaksi vinokoneen atomeiksi, suurimpana syynä H-profiilien asennus. Samalla on tarkoitus siistiä ja kohdistaa kannen kanavat, nostaa puristuksia, vaihtaa ehkä nokka ja pakosarja sekä lisätä ulkoinen hukkaportti. Vakio alakerralle mennään toistaiseksi. Moottorihan on "vasta" alle 300tkm ajettu, joten oletus oli, että kaikki olisi jotakuinkin kunnossa.
Kannen otin ensimmäiseksi pois, koneen ollessa paikoillaan. Sillä osastolla olikin kaikki ok. Palotilat täysin karstattomat, samoin männyn päät. Olkapäätä sylintereissä hieman oli, kulumaa max. 14 satasta. Nokka-akselin vieressä, kannen pohjalla on valussa noin suunnilleen sormenpään kokoisia kuoppia, mitkä olivat täyttyneet öljysakasta ja sitten kuivuneet siihen. Nenään tulvi myös aika vahva palaneen öljyn käry. Imu-ja jopa pakosarja lähtivät vaivattomasti irti, yhtään vaarnaa ei meinannutkaan katketa.
Sitten pitikin jo taiteilla moottori kehtoineen irti vaihdelaatikosta ja sen jälkeen kytkin ja vauhtipyörä. Kytkin on toiminut hyvin, yhtään luistamista en ole havainnut. Sintterilyvy ja asetelma oli ihan ok. Lämmön jäljet kyllä näkyvät.


Sitten sovite/kehto pois moottorista, motti Bilteman pukkiin kiinni ja öljypohja pois.
Öljypohjassa ja öljypumpun siivilässä oli myös runsaasti karstamuruja. Hieman jo huolestutti, mikä mahtaa olla laakereiden kunto! Onkohan edelliseltä omistajalta jäänyt öljynvaihtoja väliin? No, ei muuta kuin kiertokangen kansia auki ja männät pois. Niistä ei löytynyt onneksi mitään hälyttävää. Männätkin oli aivan virheettömät, ylimmäinen männänrengas oli kulunut hieman, katkoksen välys 1.25 mm. sylinterin kulumattomassa kohdassa. Keskimmäisessä vain 0.65 välys. Öljyrenkaan raot oli karsta muurannut melkein umpeen!

Viimeisenä sitten runkolaakeripukit irti ja kampura pöydälle. Sieltäkin löytyi yhtä liuskaa lukuunottamatta täysin virheettömät laakerit. 2 runkolaakerin kannen liuskassa oli 2 rinnakkaista pientä uraa. Eli jotakin ylimääräistä on siitä läpi pyörähtänyt. Sattuisiko kenelläkään olemaan ylimääräistä orpoa std. liuskaa? Kun on nuo muut virheettömiä, niin ei olisi edes tarvetta niitä uusia. Kiertokangen uudet Glycot mulla jo onkin.


Yhteenvetona voi sanoa, että tuota pientä, sinänsä merkityksetöntä laakerivikaa lukuunottamatta, kone oli täysin kunnossa. Karstaa oli yllättävän paljon paikoissa, mitkä on öljyn kanssa tekemisessä. Onko se näissä vinokoneissa normaalia näillä kilometreillä?
Huohotuspöntöstä öljypohjaan menevä kumiletku oli kovettunut ja katkesi irroitettaessa.
Saako niitä uusia muualta, kuin siniseltä?