Päivitelläänpäs tätäkin projektia hieman.
Sitähän sanotaan, ettei saa jäädä tuleen makaamaan! Siispä jotakin uutta piti kehittää kauden päätteeksi, muuten menee kilpailijat ohi ”kahta puolta”.
Laitoin hakuun isomman turbon, kun syksyn kisassa huomasin vahingossa alaväännön vähemmän tärkeäksi. HX40 oli haussa, mutta sellaista sopivaa ei kohdalle sattunut. Mutta käytetty Schwitzer S200 jäi käteen. Imusiipi oli 55mm. ja hieman kärsinyt. Jaettu T3 pakopesä A/R 0,85. Oletin uuden siipipyörä löytyvän helposti, mutta toisin kävi! Ei ole saatavana! Selvisi, että turbo on 7.4 l 240 hv Sisu-dieselistä alunperin. Mutta aikani siipeä mittailtuani ja Ebaytä selattuani löytyi n. 2 mm isompi, jonkin muun Schwitzerin billet siipi. Myös exducer pää on hieman isompi ja eri muotoinen. Otin kohtuullisen riskin ja tilasin tuon isomman siiven. Tarkoituksena sorvata kompressoripesä uudelle siivelle sopivaksi. Siipi tuli aikanaan ja vaikutti sopivalta. Mittasin muoviliuskoja ja muovailuvahaa hyödyntäen siiven väläyksen pesään nähden ja laitoin sorvin pyörimään.

upload picJa sinnehän se siipi sitten asettui.
Seuraavaksi piti rakentaa uusi pulssipakosarja, kun entinen oli tehty Mitsun TD04:lle.
Kannen puolen laippa löytyi kätköistäni valmiina, kun olin teettänyt niitä aikaisemmin yhden ylimääräisen. Turbon jaetun T3-laipan tilasin Oulun kupeesta valmiina.

Samana päivänä tilasin myös Kiinasta 44mm hukkaportin. Päätin myös siirtää immun turbon puolelle traktoria, kun se aiemmin oli imusarjan puolella. Välissä oli ennen pitkä 3” Bilteman kurttuputki, mistä näin pääsin eroon. Ja koska Schwitzerissä ei ole by passia, piti sekin hankkia ja sovittaa turbon viereen. Lopulta turbon ympärille kertyi tavaraa niin paljon, että meinasi tila loppua! Rajoittavana tekijänä on etuakselin pitkittäinen tuki-ja ohjausvarsi, joille pitää jättää liikkumavaraa ylös-alas suunnassa. Mutta kohtuullisesti ne kaikki lopulta sinne asettui. Pakoputkena toimii jatkossa pelkkä down-pipe.

Kivat oli törinät, kun tuossa laitetta testailin. Paikallaan kaasutellen ei ahtoja paljoa nostele, mutta kunhan lumet sulaa, ja saa vähän kuormitusta/pitoa, niin sitten toimivuus selviää. Sitten pitää myös päivittää tuo polttoainepuoli. Tarkoitus vaihtaa E85 tai sitten osa sitä, osa bensaa.
