Laittelin noita jokkiskoneen arvoja yhteen exeliin ( laskentaohjelmaa käytetty BMW F1 vapareissa) ja huimia arvoja antoi niillä kierrosluvuilla, missä paras vääntö ja teho ovat tulleet tuon penkin mukaan. Tehollinen keskipaine, mikäli se olisi 12,15 bar, tuottaisi noilla kierroksilla (5950rpm) 180hp, olisi jo todella hyvä 2 venttiilinen.
Vääntöä tuli n.5300rpm 14,10 bar 246nm. Ja noilla papereissa olevilla max paine tehon kohdalla olisi 14,65bar ( ja 14,50 bar on arvo, jota ei ole ylitetty vaparissa noilla kierroksilla). Väännön osalta olisi dynopaprun mukaan 14,90 bar, kun maksimi voisi olla 15,20 bar. Hieman liian hyvää ollakseen todentuntuista, eikö?
Tehollinen keskipaine ylittyi formulan vastaavasta ja vääntökin oli aivan parhaimman saavutettavan rajassa. Kuten todettu, sama mitä penkki näyttää, kunhan käyttää samaa paikkaa tehdessään tutkimustyötä/eri säätöjä/kokoonpanoja.
Voidaan ajatella, ettei kannata vertailla erilaisia moottoreita, mutta kyllä niitä voi vertailla, vaikkei ihan suoraan. Tiettyä tehon kaavaa kun ei vain pysty millään ylittämään, ikävä kyllä. Ja riittävän selkeästä dynoliuskasta voi laskea tehon kaavalla pitääkö se kutinsa ja ottaa arvoilla sen jälkeen tarkasteltavaksi tehollisen keskipaineen eri kierrosluvuilla niin tehojen, kuin vääntömomenttienkin suhteen.
Eräs moottori tuotti Esatechilla 220hp laskennallista konetehoa, mutta moottorijarrussa sieltä nippanappa tuli vähän päälle 190hp. Nyt sama moottori on saatu tuottamaan 217hp ( moottorijarrussa) ja ed. pyörädynossa ( sama kuin edellä) tehot olisivat päälle 240hp:n. Aika kova 2L kone olisi siis käsissä

.
Tarkennettakoon, että tässä vertailussa( myös vertailu jokkiskone vs. formula) käytetään vain bensaa, ei rajumpia aineita

. Eikä kellekään yhtään hernettä nenukkiin tästä edellä kirjoitetusta, eihän?
