Proturbo  Autodiagnoosi

2.0D ja huono käynti

• 7 Vastauksia
  • 4175 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sun_Mun_50

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
2.0D ja huono käynti
« : 10.02.2016, 22:09:58 »
Terve
Minulla on tässä ilmennyt murheita (oletettavasti) moottoripuolelta.
Kone käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti, ihan kuin kävisi vajaalla. Alkuun tämä oli ajoittaista ja nykyään jo oletustilanne. Tämän myös näkee moottorin ylätuesta joka vatkaa epätasaisesti käydessä.
Jos tätä epätasaista käyntiä ei ole, ylätuki pysyy täysin vakaana.
Ylätuen kumi ei vaikuta väljähtäneeltä vaan on edelleen jäykän oloinen.
Ja nyt tähän käyntiin on tullut lisänä joskus pienehköillä kierroksilla reippaammin kiihdyttäessä kuuluva ääni. Vaikea kuvailla, mutta kalkatus on ehkä lähinnä oikeaa.
Ääni on selkeä ja myös melko kova.
Ja kun tämä tilanne tulee vastaan ajossa ja vaihtaa vapaalle tai vain painaa kytkimen pohjaan ja antaa kierroksia, niiin tätä kalkatusta ei kuulu.
Kytkin toimii normaalisti ilman tärinoita tai luistoa.
Mitään vikakoodeja ei ole antanut eikä löytynyt.

Muutaman kerran jo tullut huollossa käytyä autoa näyttämässä, mutta arvatenkin aina juuri silloin vika loistaa poissaolollaan.   :idiot2:
Onko jollain ollut tai tullut vastaavia murheita vastaan ja mikä siihen mahtoi olla syynä?  ???
Volvo V60 Ocean Race

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
Vs: 2.0D ja huono käynti
« Vastaus #1 : 11.02.2016, 20:08:32 »
Kalkattava ääni on luultavimmin kaksoismassapyörä, eli vauhtipyörä.
On kuluva osa ja alkaa näissä ennemmin tai myöhemmin kalkattamaan. Helppo paikantaa juuri tuolla kytkimen painamisella, jos on kytkin pohjassa hiljaa, on vauhtipyörä sökö.

Mitään suurempaa epätasaisuutta tuon ei pitäisi käyntiin tuoda.
Huono käynti voi johtua esim. suutinviasta tai huonosta suuttimen liittimestä tms.
Kannattaa lukaista vikakoodit jospa sieltä löytyisi jotain vinkkiä...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa sun_Mun_50

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 28.02.2016, 22:45:32 »
Vauhtipyörä ongelmaksi tämä alkaa vahvistua ja ilmeisesti jouset niin sököt, että tekee myös sen tyhjäkäynnin tärinän.
Missä porukka on noita remontteja teettänyt tai onko tullut itse tehtyä?
Ja toinen, minkä valmistajan osia sinne kannattaa laittaa ettei heti tarvitse olla uudestaan remontoimassa?
Yksittäisien osien hintoja vertailemalla LUK näyttäisi olevan halvin, mutta ei Sasch nyt järjettömästi kalliimpi olisi kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän osalta paitsi, että ebaystä näyttäisi löytyvän täydellinen LUKin sarja sisältäen kaksoismassavauhtipyörän, asetelman, levyn ja työsylinteri/painelaakerin aika löymättömään hintaan.
Volvo V60 Ocean Race

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #3 : 29.02.2016, 00:06:49 »
Ebaysta tuli itse tilattua LUKin sarja, maksoi muistaakseni reilu 400e ja sisälsi tosiaan kaiken tarvittavan.
Tuli italiasta. Toiminnassa ei mitään moitittavaa.

Tuohan on sitten ns. SAC-kytkin, eli asennuksessa pitää olla erikoistyökalu ja vähän tietotaitoa tuon toiminnasta.

Poissa sun_Mun_50

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 29.02.2016, 20:57:51 »
Tuota lisää selvitelleenä LUKin ja Saschin kytkimet eivät ilmeisesti käy ristiin vauhtipyörien kanssa eli vauhtipyörä ja kytkin pitää olla saman valmistajan.
Ja tiedä sitten, mutta yksi asentaja jutteli että merkittävin ero noissa on, että Saschin kytkintä ei saa jälkeen päin enää säädettyä kun se on asennettu. Eli jos se asennus menee persiilleen tai sen joutuu myöhemmin avaamaan, niin sitä ei enää saa säädettyä ja joutuu koko asetelman vaihtamaan uuteen, mutta LUKin kytkimen pystyy ottamaan auki ja säätämään vielä uudelleen.
Mistä sinä Hurm0s tuollaisen setin löysit reilulla 400 eurolla?
Halvimmat mitä minä olen tähän mennessä löytänyt ovat maksaneet vähän yli 500 euroa.
Volvo V60 Ocean Race

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #5 : 29.02.2016, 23:05:32 »
Kaivelin spostista kuitin, 450e oli postikulujen kanssa pari vuotta sitten, nyt ei tuhon hintaan ihan löydy.

Tämä taitaa olla Ebayn halvin: http://www.ebay.de/itm/ZWEIMASSEN-KUPPLUNGSSATZ-LUK-FORD-FOCUS-C-MAX-FOCUS-II-2-0-TDCi-136PS-/331567778283?hash=item4d32fac9eb:g:t8IAAOSw~OdVZwHw

Ja ATP-autoteilellä Sachs on myös ihan järkihinnoissa: https://www.atp-autoteile.de/group/1100100/product/17906/167491/details

Poissa sun_Mun_50

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 06.07.2016, 22:01:51 »
Vauhtipyörä tuli tuossa tovi sitten vaihdatettua ja sillä poistui myös se tyhjäkäynnin epätasaisuus.
Kyllä ne merkit oli sitten jo vähän ennen vaihtoa, niin selvät ettei ollut enää epäselvyyttä äänsikö vauhtipyörä vai ei.
Mutta alkuun se tosiaan lähti liikkeelle tuosta tyhjäkäynnin tärinästä.
Vähän vajaat 500 euroa oli Lukin paketti posteineen, sisältäen kytkinlevyn ja -asetelman, kaksoismassavauhtipyörän ja työsylinterin.
Volvo V60 Ocean Race

Poissa baku

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 07.07.2016, 00:32:10 »
Joopa joo,

Tuli vaihdettua tuossa juuri kytkin kaiken  muun yhteydessä. Moottori 2.0d. Orkkis oli LUK ja revin rikkinäisen auki sen verran kun se saa. Eli puskuruuveilla kappaleiksi. Eipä tuolla muuta oikeastaan näkynyt kuin se, että jouset oli aivan kuoleentuneet ja sen takia pääsi liikkumaan mekaanisiin maksimiinsa lähes ilman mitään vastusta. Itse en autolla ole metriäkään ennen remppaa ajanut niin en tiedä mitä mekkalaa on pitänyt. Ehkä omaa hölmöyttäni on tilalla nyt Sachs. Mitä Ebaystä halvalla saa...

Kytkin on joka tapauksessa sellainen että Sachs ja LUK ei käy keskenään yhteen. Ja ainakin minulla vanha LUKin paineasetelma oli automaattisäätöinen ja Sachs aivan perinteinen. Nykyinen Sachs kytkin toimii aivan hyvin, samalla vaihdettu työsylinteri/ painelaakeri uusiksi. Nuohan ei näytä erottelevan ovatko LUK:iin, Sachsiin vai Valeoon. Kumman kanssa Valeo sitten käy yhteen on vielä kokeilematta.

Autoracing  KL-varaosat