Elekma  Autoracing

940 sulake nro 25

  • 16 Vastauksia
  • 5626 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
940 sulake nro 25
« : 14.02.2016, 13:29:47 »
Ajelin tuossa äsken kylillä ja alkoi haista nenään palaneen käryä..tuhkiksen takaa puski usvaa.Äkkiä sivuun ja tuhkis pohjineen irti.Sulakepaikka 25 ihan venyvää kuumaa mustunutta muovia.Tietenkään edes mitään pihtejä mukana että saisi nypättyä sulakkeen jämät pois.Sulake oli kyllä muuten ehjä ja oikealla ampeerimäärällä.Kaavion mukaan sillä paikalla on ne pakkoajovalot,käänsin katkaisijan parkeille ja savutus loppui.Muistui siinä sitten samalla mieleen viime kesä,jolloin puuhailin jotain keskikonsolin parissa ja oli sulakkeet näkyvillä.Ihmettelin silloin samaa sulakepohjaa,joka oli muuttanut oudosti muotoaan.Vaihdoin varmuudeksi uuden sulakkeen,se vanha piti tosin kiskoa pihdeillä hampaat irvessä ennen kuin irtosi.

Miksi sulakkeen pohja kuumenee noin rajusti ja miksi ilmiö ei polta sulaketta? Viallinen ajovalorele? Relehän naksahtaa kun kääntää ajovalot katkaisijasta sinne oikealle mutta entä se vasen asento,meneekö virta silloin vain katkaisijan kautta?Onneksi vika ei estä ajamista eikä niitä pakkovaloja edes tarvi.Vanhaa sulaketta ei saa enää edes irti,on niin tehokkaasti sulanut muovi ympärille,katkaisin vain sulakkeen langan ja katsoin etteivät alapuoliset liittimet ole oikosulussa.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #1 : 14.02.2016, 13:46:37 »
Mulla kävi 242:n kanssa vähän samanlailla. Parkkien yms. mitä sen alimman sulakkeen takana onkaan, sulake kuumeni ihan hitokseen, sulatti paria johtoa ja vóilaa, parkit, mittarin valot ja muuta kivaa oli päällä. Vaihdoin sulakkeen (minkä olis mun järjen mukaan kuulunu palaa), putsasin kontaktipinnat ja eristin johdot uusiksi. Voisin veikata että kun mulla oli hapettunut se sulakkeenpidin, niin sullakin ollu huono kontakti?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #2 : 14.02.2016, 13:58:12 »
Täytyypä tutkia kontaktipintoja kun tulee siihen hommaan vähän paremmat kelit.Sulakkeenkohta täytyy tosin ensin ajaa irti vaikka Dremelillä.Toisaalta ihmettelen jos olisi huono kontakti kun se edellinenkin sulake piti kiskoa irti tongeilla.No,kaikki on mahdollista.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa artturi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • Saatanan Tunarit - UKK 1975 VisVitaVeritas-IS 2003
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #3 : 14.02.2016, 14:11:28 »
Täällä olikin jo aihe valmiina. Oli käynyt just samalla tavalla. Aloin tuossa vaihtamaan bensapumpun relettä ja huomasin jotta mites tuo yksi sulake oli vähän ottanut lämpöä eikä lähtenyt pois ilman pihtejä.
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin.
Niin metsä vastaa kun hallusinaatiot haluaa.

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #4 : 14.02.2016, 15:02:55 »
Ahaa....alkaa haiskahtaa jonkun sortin tyyppivialta.Kattokaas nyt muutkin autoistanne onko sulakepaikka muuttanut muotoaan.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

s73

  • Vieras
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #5 : 14.02.2016, 15:20:48 »
Vika koskee myös 740 faceliftiä, sama vika täällä.
 :-\

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #6 : 14.02.2016, 15:53:19 »
Ei se vaadi kuin huonon kontaktin, että noi sulakkeet sulaa. Itsellä mersun webaston sulake sulanut vissiin kolme kertaa tänä talvena, ja ainavaan tuo silti toimii... Pitäis vissiin pikkuhiljaa vaihtaa sulakkeen pohja... ;D
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa late2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #7 : 14.02.2016, 18:35:43 »
Täällä 940 ja sulanut muovi pari vuotta sitten.
Ja sitä ennen 240 palanut takapuoli, kun istuimenlämmitin paloi osittaisessa oikosulussa

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #8 : 09.03.2016, 23:34:46 »
Sama vika -94 Ft autom. Voiko olla se että kun autoa startataan niin sähköt katkeaa ja sitten palaa vähän ryöpsähtämällä takasin.
Sulakkeelle tulee siis suurempi jännite kuin normaalisti hetken aikaa,se ei kumminkaan pala koska ei ole oikosulkua. Auto säköstä tietävät kertokaa mikä mättää.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1581
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #9 : 09.03.2016, 23:56:45 »
Vika on ihan puhtaasti huono kontakti.
kohta jossa on huono kosketus=resistanssi(vastus). piste jossa on resistanssia aiheuttaa jännitehäviön , jännitehäviö x virta = teho joka muuttuu suoraan lämmöksi ja sulattaa kaiken ympäriltään.

esimerkki.
20A sulakepaikassa on huono kontakti ja se aiheuttaa 2voltin jännitehäviön. Sulakkeen takan oleva laite toimii edelleen "normaalisti" koska se saa auton käydessä 12v (jännite 14v auton käydessä vähennettynä 2v jännitehäviö sulakepohjassa).
Oletetaan että sulakkeen läpi menee 14A virta.
2v x 14A = 28W lämmitystehoa sulakkeen kantaan
« Viimeksi muokattu: 10.03.2016, 00:08:36 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #10 : 12.03.2016, 21:50:45 »
Täällä kans 2:sta 940:stä sulanu tuo paikka  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #11 : 26.09.2020, 10:52:05 »
Tervehdys!

Olen onnekkaasti päässyt kokemaan sulake nro: 25 kohdan kärähtämisen sulakerasiassa.  Uutta sulaketta ei oikein voi laittaa koska rasian pistokekohdat on ihan vinossa ja jos uuden sulakkeen tunkee paikalleen, alkaa se heti lämmetä.

Mitä olette tämmöisessä tapauksessa tehneet?  Ihan ensimmäisenä ei huvittaisi alkaa sulakerasiaa irroittamaan, taitaa olla varsin  iso homma ja autokin on jo vanha.


Tucci

  • Vieras
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #12 : 26.09.2020, 11:11:04 »
Tervehdys!

Olen onnekkaasti päässyt kokemaan sulake nro: 25 kohdan kärähtämisen sulakerasiassa.  Uutta sulaketta ei oikein voi laittaa koska rasian pistokekohdat on ihan vinossa ja jos uuden sulakkeen tunkee paikalleen, alkaa se heti lämmetä.

Mitä olette tämmöisessä tapauksessa tehneet?  Ihan ensimmäisenä ei huvittaisi alkaa sulakerasiaa irroittamaan, taitaa olla varsin  iso homma ja autokin on jo vanha.


Jätetty paikka tyhjäksi.

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4536
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #13 : 26.09.2020, 11:28:13 »
Ei ole kärähtänyt omassa autossa vielä, mutta rele/sulakepojhja on ollut irti lämppärikennon vaihdon yhteydessä. Keskikonsoli, radio ja alalokero sekä radion sivuilla olevat muovit piti muistaakseni irrottaa. Kohtuullinen homma tehdä ja auto pysyy ajokuntoisena vaikka muovit ovat irti jos ei kerralla ehdi tehdä kaikkea. Alla esimerkkikuva, siinä tosin riisuttu vähän enemmän kuin tarvetta:

« Viimeksi muokattu: 26.09.2020, 11:31:54 kirjoittanut Acke »

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 sulake nro 25
« Vastaus #14 : 26.09.2020, 11:30:29 »
Eli etupenkkejäkö ei tarvi irroittaa?

 

Proturbo  Autodiagnoosi