Samppasport  Futurez

Volvo 740 B230F jättää tielle

  • 5 Vastauksia
  • 2103 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Volvo 740 B230F jättää tielle
« : 20.02.2016, 17:41:10 »
Moro! Pahoitteluni kun tulee pitkä tarina, mutta yritän nyt selittää kaiken oleellisen, ettei jäisi epäselvyyksiä.
Eli autohan on 530tkm rullattu -91 vuosimallin seiska Bendix Reginalla ja viimeaikoina on alkanut esiintyä satunnaisia tielle jättämisiä.
Joitakin viikkoja sitten jätti tielle ja huomasin, että bensapumppu on mykkä, hakattuani bensatankkia lumiharjalla, bensapumppu lähti pyörimään ja sain auton ajettua kotiin ja vaihdoin bensapumpun. Mitään ongelmia taas ei ilmennyt kunnes parin viikon kuluttua alkoi taas rötäämään mutkassa, bensaa oli tankissa jonkun verran, mutta varmuuden vuoksi tankkasin vielä parilla kympillä eikä ongelma korjaantunut, kokeilin myös parilla eri bensapumpun releellä eikä vaikutusta kunnes yhtäkkiä taas alkoi toimimaan ja viikon päivät ajelin ongelmitta.

Eilen kuitenkin yhtäkkiä alkoi rötäämään taas (vajaa puoli tankkia bensaa) ja ajoin tien sivuun ja vaihdoin suutinten releen, mutta huomasin, että bensapumppu oli taas mykkä ja liikuttelin hieman bensapumpun relettä ja bensapumppu alkoi taas pyörimään, aivan kuin releessä olisi ollut kosketushäikkää, tyhjäkäyntiä kuitenkin kävi normaalisti, mutta kaasua antaessa paukkui paljon putkessa ja välillä sammui kokonaan. Sain auton kuitenkin ajettua noin 10km kotiinpäin kunnes noin sadan metrin päästä kotoa hyytyi taas tielle eikä edes lupaillut, että lähtisi käyntiin, tässä vaiheessa bensapumppu piti joka kerta ääntä kun käänsin virrat päälle.
Auto työnnettiin kotipihan eteen, jossa sain sen taas käyntiin ja ajettua pihaan. Mutta hirveä pauke lähti putkesta, yritin koputella bensapumpun relettä eikä ollut mitään vaikutusta asiaan. Mainittakoon että paha haju autosta lähti, kävi rikkaalla?

Tänään menin tutkimaan autoa taas ja lähti käyntiin ongelmitta, otin virranjakajan kannen auki joka on muuten uusittu hiljattain, samoin kuten tulpat ja tulpanjohdot, mutta virranjakajan kansi on mallia tarvike. Halkeamia kannessa ei näkynyt mutta ehkä hieman kosteutta siellä oli silti. Annoin auton käydä pihassa tyhjäkäyntiä pitkän aikaa ja yritin hakata ja liikutella bensapumpun relettä ja koko sulakerasiaa, mutta vikaa ei enää tullut ja auto toimii taas normaalisti..

Onko porukalla täällä kokemuksia, että esimerkiksi sulakerasiassa olis jotain kosketushäikkää joka selittäis tätä vikaa vai voisko viallinen puola aiheuttaa tämmöistä vai onko näissä Bendixeissä ollut ecussa vikoja että siellä olis kolvauksia päässyt murtumaan?

EDIT: Unohti mainita, että vikakoodia antoi vaan liian matalasta tai liian korkeasta tyhjäkäynnistä, josta on antanut ennenkin. (Tyhjäkäyntiventtiili jumittaa välillä, vaikka oon koittanut puhdistella)
« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 18:03:32 kirjoittanut Martsu »
Volvo 740 B230F -91
Volvo 940 B230FK -96
Volvo 940 Classic -97

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 740 B230F jättää tielle
« Vastaus #1 : 20.02.2016, 17:46:54 »
joo-o se polttoainepumppu alkaa olee kaput,haukkaa enemmän virtaa kun vielä pyörii,joku johto/liitos siellä lämpenee,vaihda se pumppu niin uskon että ongelmat on takanapäin! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Martsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Volvo 740 B230F jättää tielle
« Vastaus #2 : 20.02.2016, 17:51:44 »
joo-o se polttoainepumppu alkaa olee kaput,haukkaa enemmän virtaa kun vielä pyörii,joku johto/liitos siellä lämpenee,vaihda se pumppu niin uskon että ongelmat on takanapäin! ;)
Bensapumppuhan on siis aivan uusi, pari viikkoa sitten vaihdettu Bochilainen pumppu.  :)
Kiitos vastauksesta!
Volvo 740 B230F -91
Volvo 940 B230FK -96
Volvo 940 Classic -97

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 740 B230F jättää tielle
« Vastaus #3 : 20.02.2016, 18:21:23 »
Tarkistitko tankkilaitteen johtojen kunnon läpiviennin kohdalta?
Pumpun maadotus kannattaa katsoa myös, en ole katsonut missä se on.  :-\
« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 18:24:15 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Volvo 740 B230F jättää tielle
« Vastaus #4 : 20.02.2016, 21:51:08 »
Sähköliittimien kunto kannattaa tarkistaa, ja jos johto piisaa, puristaa kiinni uudet liittimet kunnollisilla työkaluilla.  Vähintään pitää putsata liittimet kontaktispräyllä ja paineilmalla, ja varmistaa, että liitin on sopivan tiukka.  Sitten liitinrasvaa, ja liitin kiinni.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Martsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Volvo 740 B230F jättää tielle
« Vastaus #5 : 09.03.2016, 00:34:43 »
Kiitoksia kaikille vaan vielä vastauksista!

Nyt on tässä viikon päivät ajeltu ongelmitta, kun vaihdoin tuon  Reginan sytkäboksin sieltä vänkärin jalkatilasta.
Ilmeisesti vika oli siinä, koska mitään ongelmia ei enää ole ilmennyt  :)

Jos joku muu tappelee vastaavan asian kanssa niin mainittakoon vielä, että vuosimallin -91 reginan sytkäboksin osanumeron (jota en muista ulkoa) lopussa oli kirjain C ja vuosimallin -92 purkuautosta, josta sain uuden boksin, osanumero päättyi kirjaimeen D.

Mainitsen tämän nyt vain siksi, koska Reginan bokseista ei hirveästi tietoa löydy. Vaikka osanumeron lopussa oleva kirjain olisi poikkeava, boksien pitäisi olla vaihtokelpoisia keskenään (ainakin C ja D tässä tapauksessa).  :)
Volvo 740 B230F -91
Volvo 940 B230FK -96
Volvo 940 Classic -97

 

KL-varaosat  Race.fi