vauhtipyörän merkki kohilleen (0 ei X) 1 nokat ylhäällä, hihnapyörä auki nokka-akselin takapäästä sitten pyörittänyt takaapäin katsottuna pumppua myötäpäivään kunnes lovi pyörässä on jalassa ja pumpussa olevan viivan kohdalla, sitten hitaasti pumppua vastapäivään kunnes lukema ei muutu, tönärin nollaus, ja taas myötä päivään kunnes lukema n. 0.9. lovi on silloin jonkun verran oikealla viivoista.
Tuo "takaapäin" voi sekottaa mut mutta minusta vaikuttaa et sulla on oikeat ohjeet mutta toteutus huono.
Muutama pikku juttu jotka voi olla ilmeisiä mutta ne auttaa että kaikki on samalla "aaltopituudella"
-motoria katsotaan jakopäästä vauhtipyörään päin, eli normi moottorin pyörimissuunta on myötäpäivään JA ruiskutuspumppu(kin) pyörii myötäpäivään vaikka hihnaveto tuleekin sen takapäähän...
-pyöritä konetta AINA kampiakselista, silloin hihnojen välykset ei muuta mittauksia
OK, sit lähdetään:
-pyöritä kone 1:sen YKK:hon (0-merkki kohdalleen ja nokat ylös niinkus tiiet)
-mittaa s-pumpun männän asento, sit alat pyörittämään konetta vastapäivään(pumpun männän asennon mitan tulee suurentua, muuten olet väärällä rampilla)
-jatka kunnes pumpun männän liike loppuu( olet ns. perusympyrällä)eli mitta-arvo on suurimmillaan
-nollaa tönäri tai heittokello
-pyöritä konetta normi pyörimissuuntaan kunnes merkit täsmää ( k-akselin 0-kohta) ja lue ennakko
-jos ennakkoa on liikaa tai liian vähän=> MIETI kumpaan suuntaan pumppua käännät( eli jos ennakkoa on liikaa => käännä pumppua myöhäselle eli jakopäästä katsottuna vastapäivään(vasten normi pyörimissuuntaa), liian pienellä ennakolla päinvastoin
Nää ohjeet on likinnä toistoa mutta aika moni on menny sekaisin irtokonetta ajoittaessaan +kannattaa muistaa se kultainen sääntö että AINA dieseliä ajoittaessa pyöritä konetta kampiakselilta!!! muuten hihna/ketjuvälykset voi aiheuttaa heittoa mittaukseen