Eikö testaajien pidä myös ymmärtää jotain, jos saavat peukaloituja tuotteita testaukseen?
Jännää, että siis ei jää kiinni, mutta kun itse myöntää, niin alkaa sataa paskaa niskaan.
Jos testaajat on tosiaan tehnyt "doping-testejä", peukalointi on ollut pientä... tai sitten mitään doping-testejä ei ole tehty.
Nokian renkaat oli kyllä rehellinen, mutta tuo fakta oli tulossa todennäköisesti eteen, että douppaaminen paljastuisi. Tällä vihjaan noihin nokian renkaiden vanhojen työntekijöiden sähköposteihin sekä oikeudenkäyntiin black donutsia vastaan. Juuri uusimmassa TM:ssä oli juttua, että jos renkaissa on heittoa huomattavasti parempaan suuntaan testataan nuo renkaat uudelleen. Näin kävi myös 2005, kun continental jäi kiinni.
"Tarkistustestit tulossa
Ellei varsinaista testirengas ole pystytty hankkimaan vapailta markkinoilta tai jos renkaan tuloksissa on jotain outoa, tehdään tarkistustestejä, kunhan renkaita on saatavissa vapailta markkinoilta. Lisätestejä on tehty pistokokeenomaisesti koko TM:n rengastestihistorian ajan, ja vuodesta 2012 systemaattisesti. Niissä on aiemminkin paljastunut epäilyjä, joista osa on julkistettu, osa taas on johtanut renkaan jättämiseen pois lehden tuloksista. Joissain tapauksissa on käynyt jopa niin, että kaupasta ostettu rengas on ollut parempi kuin valmistajan toimittama.
Kesärenkaissa yleensä märkäjarrutus ja talvirenkaissa jääjarrutus riittää kertomaan, onko kyseessä sama tuote. Tarvittaessa voidaan myös analysoida kumiseoksia.
Valmistajat tietävät näistä ”doping-testeistä” jo renkaita testiin antaessaan. He siis ottavat tietoisen riskin, jos toimittavat testiin viritettyjä renkaita.
Talvirengastestien tapauksessa testien tekemisen ja julkaisemisen väliin jää noin puoli vuotta, jolloin tarkistusmittaukset ehditään kaupparenkailla tehdä yleensä jo ennen testin julkaisemista. Mikäli eroja havaitaan, valmistajalta pyydetään selitystä asiaan ja tarvittaessa rengas jätetään testistä kokonaan pois.
Kesärengasvertailussa testin tekemisen ja julkaisun väliin jää niin vähän aikaa, että useimmiten tarkistukset pystytään tekemään vasta testin julkaisun jälkeen. Mikäli eroja ilmenee, niistä kyllä kerrotaan. Eroja ilmenee hyvin harvoin, mihin on kaksi mahdollisuutta: TM:lle toimitetut testirenkaat vastaavat oikeasti kauppalaatua tai sitten valmistajat onnistuvat huijaamaan niin taitavasti, että tarkistustestitkään eivät sitä kerro."
"Mitä tästä opimme?
Nokian Renkaatkin on antanut ymmärtää, että erillisten testirenkaiden valmistaminen on ollut alalla mieluummin sääntö kuin poikkeus. Kaikki huijanneet eivät vain ole jääneet kiinni. Rengasvalmistajat testaavat jatkuvasti myös toistensa tuotteita, jotka he ovat ostaneet normaalin kuluttajan tavoin. Heillä on siis hyvä käsitys renkaiden ominaisuuksista, ja epäilys luonnollisesti herää, jos lehtitestin tulokset poikkeavat itse mitatuista. Valitettavasti näistä asioista maristaan julkisuudelta piilossa, koska niistä puhuminen saattaa osua omaan nilkkaan.
Nokian Renkaiden tapaus toivottavasti tervehdyttää rengasalaa, mutta silti meidän testaajienkin on oltava entistä valppaampana huijausyritysten varalta. Olemme jo kehitelleet menetelmää, joka toimisi ehkä vielä tarkistustestejä voimakkaampana pelotteena, mutta siitäkin enemmän tuonnempana.
■ Kilpailu on kovaa, ja se johtaa joskus epäterveisiin keinoihin. On ikävää, että testivoittojen tavoittelun varjolla vaarannetaan koko rengasmerkin maine. Useat Nokian Renkaiden tuotteet ovat kauppalaatuisinakin päässeet testien kärkisijoille, joten kelvottomiksi ne eivät nyt yhtäkkiä muutu. Seisomme rengastestiemme takana, sillä tiedämme niiden olevan ainakin Suomen parhaat, ja maailmankin mittakaavassa huippuluokkaa. Tämän myöntävät myös rengasvalmistajat. Virheen ja vilpin mahdollisuuden torjunta on nyt entistäkin tärkeämpää. "