Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa

  • 24 Vastauksia
  • 6336 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« : 08.03.2016, 13:40:55 »
Ahdot karkaa liian ylös kiihdyttäessä lappu lattiassa, kasvaisi varmaan moottorin hajoamiseen asti vakiokello kiinni tällä hetkellä kun 1bar kello alkoi vuotamaan. Muuten auto toimii hyvin ja käy hienosti, sapettaa vain kun ei uskalla kovaa ajaa.
Auto muuten vakio lukuunottamatta 3" rööriä ja lastuja.
Aiemmin tyhjäkäynti putosi noin 500rpm asti ja hyppi hetken, korjaantui kun otin bypassin kalvon irti ja pistin uudelleen paikalleen, taisi olla vähän löysällä ja itki ilmaa.
Kompressorin ja kellon välisessä letkussa ei ainakaan tukosta tai vuotoa ollut.
Mistä lähtisi vikaa paikantamaan? Mitkä ovat tyypillisimmät vuotokohdat tms?
« Viimeksi muokattu: 08.03.2016, 19:39:04 kirjoittanut kanis187 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #1 : 09.03.2016, 07:47:23 »
Tarkista että kellon ja kompressorin ohjausletkun nipat ovat auki.
Hukkaportin tanko irti, kello alkanut vuotaa tai tanko väärin säädetty..
Kokeile käsin saatko hukkaportin liikkumaan tangosta.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #2 : 09.03.2016, 10:50:13 »
Tarkista että kellon ja kompressorin ohjausletkun nipat ovat auki.
Hukkaportin tanko irti, kello alkanut vuotaa tai tanko väärin säädetty..
Kokeile käsin saatko hukkaportin liikkumaan tangosta.

Tanko paikallaan, saa liikutettua reilu sentin vaikeassa paikassa kun on. Kelloon puhaltaessa ilma ei pakene, kompressorin letkuun puhaltaessa ilmaa menee läpi.

Voisiko jossain imusarjan nipoissa oleva tukos aiheuttaa tämmöisiä ongelmia? Voiko ahdin olla paskana?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4517
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #3 : 09.03.2016, 11:55:29 »
Jos tukos on kompuran nipassa, niin joo. Imusarjan paine vaikuttaa vain bypassiin. Ei oikein ole muita vaihtoehtoja kuin rikkinäinen kellon kalvo, rikkinäinen nippa tai letku kompurasta kellolle, tai hukkaportti ei avaudu tarpeeksi (jumissa tai liian pieni liikerata).

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #4 : 09.03.2016, 23:44:30 »
Jos tukos on kompuran nipassa, niin joo. Imusarjan paine vaikuttaa vain bypassiin. Ei oikein ole muita vaihtoehtoja kuin rikkinäinen kellon kalvo, rikkinäinen nippa tai letku kompurasta kellolle, tai hukkaportti ei avaudu tarpeeksi (jumissa tai liian pieni liikerata).

Hassu juttu kun kaikki em. toimii. Vaihdoin uuden letkunkin tuohon väliin. Kokeilin vielä ohuella metallitikulla kaikki nipat että ei ole mitään moskaa. Kahdella eri hukkaportilla sama ongelma, johan nyt on pulma.   :(

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2264
  • Muoviämpäri
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #5 : 10.03.2016, 13:02:37 »
Siis kahdella kellolla?.
Kato nyt että se läppä aukeaa kunnolla. Sen pitäs kuitenkin liikkua vapaasti ilman kelloa, niin paljon että varsi kääntyy n 90°

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #6 : 10.03.2016, 15:11:22 »
Hukkiksen kellon tanko irti läpän akselista ja ajamaan. Ehjä ahdin/toimiva hukkaportti ei tässä tilanteessa ahda pätkääkään.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2264
  • Muoviämpäri
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #7 : 10.03.2016, 17:42:04 »
Ahtaa! Mutta 0.2 bar oli 5000rpm :D
Aika usein sokka syöpyy ja tanko irtoaa läpästä itsestään. Jos tanko irti ahtaa niin pakopesää tutkimaan

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #8 : 10.03.2016, 19:42:20 »
Ahtaa! Mutta 0.2 bar oli 5000rpm :D
Mä jotenki arvasin että tää tulee esille :D
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #9 : 10.03.2016, 22:23:01 »
Joo täytyy katsoa huomenna yllä mainitut asiat. Vaihdoin sokan viikko sitten, se tuskin on tippunut. Kuitenkin jos tasakaasulla ajaa vaikka 0.3bar pysyy siinä hyvin eikä loiki mihinkään suuntaan, sittenkun lyö kaasun pohjaan niin kierrosten noustessa loppua ei näy.

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #10 : 13.03.2016, 21:40:04 »
Joo ajelin hukkaportinkellon tanko irti ei ahda lainkaan. Hukkaportti aukeaa sen 90 astetta käsin räpeltäessä. Joku ritinä kojelaudan sisältä kuulunut kun on tuo ahtojen karkailu ongelmakin ollut, vahvistui huomattavasti kun otti tangon pois käytöstä, kuinka tämä voisi liittyä asiaan?

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #11 : 13.03.2016, 21:49:00 »
Hukkaportin ohjauksen paine karkaa siis johonkin, tai sitä ei ole. Jos kerran ilma tankoa toimii noin, ja tanko kiinni ahtaa liikaa...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #12 : 13.03.2016, 22:11:25 »
Hukkaportin ohjauksen paine karkaa siis johonkin, tai sitä ei ole. Jos kerran ilma tankoa toimii noin, ja tanko kiinni ahtaa liikaa...

Kun ahtaa pikkukierroksilla vaikka 2800rpm niin paine tasakaasulla pysyy samana, sittenkun polkasee nii kohoaa aina taivaisiin asti. Eli vuoto tms tulee aktiiviseksi vasta kun kierroksia on enempi (täysin samanlainen vakiokellolla, sekä 1bar). Voiko kompurassa olla jotain vikaa jos tätä ohjausnippaa ei lasketa? Kun nippaan puhaltaa niin ei tunnu samalta kun tyhjään letkuun puhaltaisi vaan vähän siltä väliltä. Vaikuttaako ohjausletkun tyyppi? Tämänhetkinen letku on erittäin nafti 4mm perus kumiletku.

Alkaa kyllä menemään sormet suuhun tän ropleeman kanssa.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4517
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #13 : 14.03.2016, 07:02:45 »
Ei voi johtua kompurasta. Jos paineet kohoaa heti ja nopeasti kun painat kaasun pohjaan, niin kellon ohjaus vuotaa (tai hukkaportti pahasti jumissa). Jos portti rajoittaa hieman vain niin asetettu paine pysyy pienilöä kierroksilla ja hiipii hiljaa ylös kierrosten noustessa. 4mm letku pitäisi kyllä riittää ihan hyvin.

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 1997 B230ft+aw71 ahtaa liikaa
« Vastaus #14 : 17.03.2016, 19:16:07 »
Itsellä täysin sama vika korjaantui vakio DP:llä

 

Samppasport  Futurez