Näin 4 vuoden jälkeen voin vahvistaa että sateella hyytymisen syy oli tosiaan tuo intermotoin virranjakajankansi. Syy miksi nostan tämän keskustelun on että jälleen on päästöjen kanssa ongelmia. Tänään katsastuksesta tuli ajokielto häkäpäästöistä johtuen.
Mitatut arvot tyhjäkäynnillä: CO% 13,70 CO2 5,00 HC ppm 1000 o2 1,80
Mitatut arvot kierroksilla: CO%12,5 CO2 4,00 HC ppm 443 o2 0,45 Lambda 0,600
Itse epäilin viallista ilmamassamittaria sillä moottoripesun jälkeen (n. 6kk sitten) On lambdavalo syttynyt kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla on antanut koodin 113, seos liian laiha/rikas. Poistamalla koodin se ei ole uusiutunut pitkään aikaan. Nyt lambdavalo syttyi kolmannen kerran juuri kun katsuri oli ottamassa päästöjä. Soitin paikalliseen korjaamoon ja asentaja joka vaikutti oikein pätevältä suositteli säätämään venttiilit ja piti epätodennäköisenä muttei mahdottomana että ongelma liittyisi ilmamassamittariin.
Hiljattain tehdyt toimenpiteet (ennen katsastusta): Kaikki liittimet käyty läpi konehuoneesta crc:llä, Etsitty imuvuotoa tuloksetta (vaikka tällöin ei varmaan menisi rikkaalle), jakajan kansi + pyörijä vaihdettu varuiksi.
Lambda vaihdettu 60 tkm sisällä aitoon boschiin, tulpat n. 20tkm sitten denson iridium tulppiin.
Toinen hylkäysperuste tuli raidetangon sisäpäästä. Katsuri on monta vuotta syynännyt raidetankoa oikein huolella pienen klapin takia mutta ovat aiemmin vain maininneet asiasta. Nyt sanoivat että sisäpäässä tai itse ohjausvaihteessa välystä.

Autolla ajettu 458 tkm