Futurez  Kulkukoira

V50 pyöränlaakeri

  • 291 Vastauksia
  • 128613 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #135 : 02.10.2014, 11:24:11 »
Kun irroitat olka-akselia iskarista, etsi käsiisi 7mm kuusiokoloavain (vai oliko se 6mm... muistaisin että 7) ja työnnä se sinne olka-akselin taakse loveen, sinne mistä se olka-akseli puristuu iskaria vasten ja käännä avainta niin, että se levittää sen raon, tulee helposti iskari pois sieltä, muutoin joutuu käyttämään hakkalua vähän enemmän.

Hei

Ei aivan liity tähän ketjuun, mutta tuo Miksun viesti sivuaa sopivasti iskarin vaihtoa.

Tarvitseeko tuota purkaa kuinka paljon jotta iskari tulee jousineen alas. Riittääkö kun tuon alapään saa irti olka-akselista vai pitääkö siihen ottaa niveliä irti niin kuin Volvon ohje taitaa neuvoa. Taisi olla vielä niin että Volvon oma ohje pyytää ottamaan myös vetoakselin irti, ennen kuin saadaan tilaa niin paljon että tolppa saadaan alas.

Monesti nuo Volvon ohjeet neuvovat purkamaan autoa enemmänkin mutta asentajat tekevät kuitenkin hommat omalla tavallaan ja usein helpommin.

.

m.volvonen

  • Vieras
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #136 : 29.12.2014, 15:23:20 »
Tuommoinen V50 2.0D -05 on kymmenisen tuhatta kerennyt olla ja johan se rupesi vollottamaan. 188tkm on mittarissa kaikkiaan ja ei ainakaan merkintöjä vaihdetuista laakereista. Nastarenkaat lisäsi meteliä sen verran että aika kauan meni ennen kuin uskoin että on laakerivika mutta on se nyt uskottava kääntäessä ääntää. Mutta asiaan...

Onko noissa etunavoissa mitään eroaa ABS ja "ei-ABS" versioissa? Varaosalistalta kun löytyy kaikkea kummallista kun ei kai noita ilman absia missään olekaan. Äkkiseltään ei käynyt ilmi voiko abs-anturille olla oma rengas kun eikös sen pitäisi olla navassa/laakerissa integroituna?

e: Pikainen tarkastelu osoittaa että tiiviste toimii abs-renkaana? Jos näin, voiko olla ettei kaikissa navoissa tule abs-tiivistettä mukana? Olisi melko järjetöntä vaihtaa vanhasta sitä kun senhän takia nuo nimenomaan hajoaa.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2014, 15:32:28 kirjoittanut m.volvonen »

m.volvonen

  • Vieras
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #137 : 03.02.2015, 14:47:55 »
Tilasin jonkun focuksen navan saksasta viidelläkympillä ja vaihdoin pultit vanhasta. Ilmeisesti kaikissa on abs-rengas niissäkin.


Nyt on ostettuna myös motonetin/bilteman vaihtotyötyökalu, sijaitsee helsingissä jos joku tarvitsee lainaan.

Poissa tonppae

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #138 : 10.03.2015, 23:23:32 »
Motonetissä on seuraavanlaisia etulaakereita myynnissä niin kumpa näistä sopii omaan volvoo, korinumero 285499.

Tämä
V50 alustanumeroon ->317078

vai tämä
V50 alustanumerosta 317079->

Koitin katsella ja ihmetellä että kumpa on oikea numeron perusteella mutta pitää sanoa että ei mitään hajua niin voisiko joku asiasta enemmän tietävä auttaa?

Miten muuten kun katsoo VIN numeron perusteella auto on 2007 vaikka rekkariotteessa lukee 2006, kumpa on oikea?
« Viimeksi muokattu: 10.03.2015, 23:35:25 kirjoittanut tonppae »

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #139 : 10.03.2015, 23:34:07 »
Motonetissä on seuraavanlaisia etulaakereita myynnissä niin kumpa näistä sopii omaan volvoo, korinumero 285499.

Tämä
V50 alustanumeroon ->317078

vai tämä
V50 alustanumerosta 317079->

Koitin katsella ja ihmetellä että kumpa on oikea numeron perusteella mutta pitää sanoa että ei mitään hajua niin voisiko joku asiasta enemmän tietävä auttaa?

Miten muuten kun katsoo VIN numero nperusteella auto on 2007 vaikka rekkariotteessa lukee 2006, kumpa on oikea?
Ylempi oikea, jos alustanumero tosiaan tuo 285499.

Auto on vuosimallia 2007 (VIN kertoo vuosimallin) ja rekkarissa on vaan rekisteröimispäivä.
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa tonppae

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #140 : 10.03.2015, 23:35:07 »
Ylempi oikea, jos alustanumero tosiaan tuo 285499.

Jeap, kiitti.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #141 : 10.03.2015, 23:54:27 »
Vinkki. Unohda ne kiinanlaakerit ja merkkilaakeri tilalle vaikka olis puolet kalliimpi. Oikeesti.

Kesällä 2014 vaihdettu vas. etupyöränlaakeri, mallia kiinalainen. merkkiä en muista. Kesti 18tkm ja vaihdettiin tammikuun ekalla viikolla. 6 viikkoa kesti ja entinen  :idiot2: oik. Etupyöränlaakeri mallia skf (laatuosa) vaihdettu joulun alla ja hyvin pelaa. Vaihtotyö carcomilla satasen verran. Tuossa laakerissa säästäminen on yhtä viisasta kuin tahallaan kirveellä omaan polveen lyöminen..
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #142 : 11.03.2015, 00:12:39 »
Samaa mieltä. Älä osta Motonetin tarvikelaakeria vaan joko FAG tai SKF. Saattaa niitä olla muitakin kelvollisia mutta nämä tuntuvat kestävän ainakin noita nimettömiä tarvikkeita paremmin. Minulla ne kestivät myös n. vuoden.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #143 : 11.04.2015, 19:52:26 »
150tkm oli täynnä kun mulla ensimmäinen laakeri kävi tiensä päähän. Tarkkaan mitoitettu.
Merkkiliikkeessä oli neljänsadan pintaan vaihto.

2 vuotta ja 40tkm myöhemmin menee vaihtoon sama laakeri. Käyttöautossa vaihdettu ettei luulisi osan laadusta tai työmenetelmistä olevan kiinni. Tällä kertaa ei ääntänyt lainkaan, mutta pomppasi katsastuksessa välyksen vuoksi. Oon kyllä ihmetellyt pientä ratin heilumista maantieajossa, varmaan liittyy tuohon välykseen.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #144 : 11.04.2015, 22:26:31 »
Minkä maalainen "akateemikko" on mitoittanut ajan joka laakerin tulisi kestää?  :-[
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Moxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #145 : 12.04.2015, 12:21:03 »
OT: Kuka noita fordeja nyt suunnittelee? Mutta miten fordisss ja mazdassa, yhtä vika herkkiä vai onko volvo inssit vain lykänny liikaa painoa keulaan.

Mitä osiin tulee niin ainaki tuohon omaan pulkkaa oli laitettu FAGn laakeri merkkiliikkeestä (edellisen omistajan toimesta, paikka oli ollut Auto-ilves). Se kesti 59 tkm nyt siellä pyörii SKF.

-Moxi
« Viimeksi muokattu: 12.04.2015, 12:24:09 kirjoittanut Moxi »
Volvo V50 2.0D -05
ex- Volvo S40 T4 -02
ex- Toyota Corolla dx 1,3 2E -85

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #146 : 12.04.2015, 15:15:00 »
Samaa mieltä. Älä osta Motonetin tarvikelaakeria vaan joko FAG tai SKF. Saattaa niitä olla muitakin kelvollisia mutta nämä tuntuvat kestävän ainakin noita nimettömiä tarvikkeita paremmin. Minulla ne kestivät myös n. vuoden.
Jälleen kerran, miten se osan ostopaikka vaikuttaa siihen laatuun?
FAG ja SKF on myös ihan yhtälailla tarvikelaakereita ja SKF:ää saa motonetista.

OT: Kuka noita fordeja nyt suunnittelee? Mutta miten fordisss ja mazdassa, yhtä vika herkkiä vai onko volvo inssit vain lykänny liikaa painoa keulaan.

Mitä osiin tulee niin ainaki tuohon omaan pulkkaa oli laitettu FAGn laakeri merkkiliikkeestä (edellisen omistajan toimesta, paikka oli ollut Auto-ilves). Se kesti 59 tkm nyt siellä pyörii SKF.

-Moxi
Focuksissa menee laakereita ihan yhtälailla, ei se eroa Volvosta mitenkään. Samat koneet jne. eli painoa ihan yhtä paljon.


Eilen kun vaihdoin kesärenkaat alle, huomasin että oik. etulaakeri jyrisee aavistuksen jo, eli se kesti noin 30tkm.
Noin vuosi sitten tuohon on vaihdettu Fordin motocraft, eli ei näytä laadullaan häikäisevän.
FAG tai SKF täytyy varmaan laittaa seuraavaksi.

Tuolta saa edullisesti Focuksen FAG:ia, eli pultit vaihtamalla volvoon: http://spareto.com/products/713-6787-90-wheel-bearing-kit
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #147 : 12.04.2015, 19:40:54 »
"Motonetin tarvikelaakerilla" tarkoitin heillä myynnissä olevaa tuntemattoman merkkistä tarvikelaakeria. Tietenkin SKF:n ja FAG:n laakerit ovat määritelmän mukaan tarvikelaakereita koska niissä ei lue Volvo tai FoMoCo. Samalla ne ovat maailman tunnetuimpien laakerivalmistajien tuotteita joita on yleisesti pidetty laadukkaina. Käytäntökin todistaa sen että ainakin jotkut tuntemattomat laakerit ovat laadultaan heikkoja.

Itselläni on melkein pelkästään hyviä kokemuksia Motonetin myymistä varaosista. Pari huonoa pyöränlaakeria siis tullut vastaan, muissa ei valittamista.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

s73

  • Vieras
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #148 : 12.04.2015, 20:35:40 »
Motonetissa myyvät jotain oudon merkkistä laakeria.
FAG/SKF on sama laakeri.
Ad:ltä kannattaa kysyä myös löytyykö ruvillen laakeria tähän malliin  jos nuo muut ei kestä.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #149 : 12.04.2015, 23:13:37 »
QSP:tä motonet ainakin on myynyt..? Vaihdoin tyttöystävän autoon tänään kesärenkaat ja kävin katsomassa ilmanpaineet. Hirveä jollotus viidessäkympissä, värinä tuntuu polkimissakin. Vauhdissa vähän helpotti. Luulin syypääksi tukivarsia, joiden vetelyyttä olen katsellut jo parilla edellissellä ajokerralla ja ihmettelinkin voiko rengas "aurata" noin kuuluvasti...

Mutta laakerihommiksi taitaa mennä. Tähän käy onneksi nuo halvemmat laakerit ilman muokkauksia. ;)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Elekma  Autoracing