Kulkukoira  Proturbo

V50 pyöränlaakeri

  • 291 Vastauksia
  • 128697 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa maza88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #90 : 22.03.2014, 10:38:59 »
Onko kukaan koskaan koittanut laittaa noihin laakereihin rasvaa..? Esim. Neulalla laakerirasvaa..? Siis jopa uusiin..? Sillä työn puolesta niin monta pölysuojaa irroittaneena ja todennu et rasvaa on erittäin vähän ja sellasta valkosta ja aika kovaa.. niin jos tuonne laittas ihan laakeri rasvaa ja kunnolla niin vois kestää paremmin..?

Poissa someone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #91 : 22.03.2014, 14:54:22 »
Nostinpa tänään tunkilla kulman ylös ja pyörittelin hiukan kuskinpuoleista rengasta. Rahina ja korina oli melkoinen. Aika paljon oli jo välystäkin tullut. Toimitin auton paikalliselle pajalle ja jää nähtäväksi että minkä sieltä saa ja millä hintaa kun ei ole oikein aikaa odotella tuota osaa saksanmaaltakaan. Pikkasen vaan jää pistelemään nämä hinnat mitkä mokomasta laakerista saa pulittaa tällä mantereella.

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #92 : 22.03.2014, 15:45:11 »
Uusi laakeri kannattaa avata, pestä ja laittaa uusi kunnon vaseliini. Joskus osui käteeni uusi laakeri, jossa ei ollut lainkaan vaseliinia ja jos on niin usein hyvinkin niukasti. Kunnon merkkilaakereissa ei tällaista ole tullut vastaan, mutta nykyään kun tarjonta on kirjavaa, niin laatu voi olla mitä hyvänsä.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #93 : 22.03.2014, 16:21:26 »
Kuulostaa järjettömältä, että ensin tehdään aika mittatarkka painava rautaklöntti ja sitten pihistellään rasvan määrässä ja laadussa..

Yhtäkään halpaa laakeria en enää kenellekkään myy, se tuli kokeiltua olosuhteiden pakosta..  Ei kuulu ollenkaan meidän liikeideaan vaihdella osia uusiin niiden takuuaikana... vaikka se ehkä saattaa korjaamolle jollain tapaa?? kannattavaa ollakkin, kun valmistajalta saa niistä kuitenkin rahat pois yleensä.

Jos vain tarjolla on, niin SKF tai FAG on valinta ensisijaisesti, joka autoon noita ei saa, mutta silloin on vaan pakko tehdä kompromissi.

Kun pyrkii olemaan paras, ei voi mitenkään olla samalla halvin.  Koskee ihan mitä vain.

Poissa maza88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #94 : 23.03.2014, 12:11:01 »
Mutta kysymys kuuluukin voiko sinne saada rasvaa kasassa ollessaan tai kun se napa on käsissä..? Sillä olen tavannut skf:n laakereita töissä joissa on sielläkin ollut niukasti rasvaa.. niin jos tuota laakerin ikää pystyisi lisäämään lisä voitelulla..

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #95 : 23.03.2014, 18:56:33 »
Ei saa.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Taksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #96 : 27.03.2014, 22:56:53 »
Vasen etupyörännapa vaihdettu, laitoin focuksen FAGn ja vaihdoin pinnapultit vanhasta. Erikoistyökalun tein itse kulmaraudan pätkästä, aika näyttää menikö metsään. Hiljaiseksi kyllä muuttui. Autolla on nyt ajettu 144tkm.

Hintaa laakerilla oli 53e ja asennus koitui hiukan kalliiksi, vanhaa napaa irrottaessa rikoin Xcoverin näytön >:(

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #97 : 30.03.2014, 16:20:15 »
Volvolta ostettu merkkiosa kesti noin 80tkm, osa taisi maksaa jotain 300e tietämillä...
Seuraavaksi laitetaan Fordin laakeri, johon vaihdetaan pinnat vanhasta.

Eli, hinta ei takaa mitään erikoista laatua, SKF tai FAG varmasti kestää tuon saman 80tkm ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa aalt1n

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #98 : 31.03.2014, 11:41:35 »
Volvolta ostettu merkkiosa kesti noin 80tkm, osa taisi maksaa jotain 300e tietämillä...
Seuraavaksi laitetaan Fordin laakeri, johon vaihdetaan pinnat vanhasta.

Eli, hinta ei takaa mitään erikoista laatua, SKF tai FAG varmasti kestää tuon saman 80tkm ;)
Veikkaisin asennusvirhettä.

[almost offtopic]Tulipa tehtyä kerran kestotesti etupyörän laakereille, jossa oli vastakkain halpislaakeri ( en muista merkkiä, mutta joku linglongi/magaroni se oli ja halvin mitä m-alkuisesta kaupasta sai) ja SKF.
Halpislaakeri kesti 16 tkm ja yhden talven, skf toimii edelleen. Laakerit asennettin siis yhtäaikaa, toinen vasemmalle ja toinen oikealle. [/almost offtopic]
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #99 : 31.03.2014, 11:51:54 »
Veikkaisin asennusvirhettä.
Ihan oikeassa korjaamossa tuo on vaihdettu.
Tuskin se kestäisi edes noita kilometrejä jos olisi rikottu asennusvaiheessa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #100 : 31.03.2014, 19:09:48 »
Niin, eihän mullakaan kestänyt ne tehtaalla laitetut laakerit kun 100tkm
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #101 : 16.04.2014, 09:40:13 »
268 tkm ajettuna ja molemmat etupyörien laakerit meni vaihtoon.
Vänkärinpuoleinen ulisi jo selvästi ja renkaanvaihdon yhteydessä tuntui selvä välys
Kuskinpuoleinen vain vaimeasti jyrisee eikä välystä tuntunut.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa Moxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #102 : 30.04.2014, 11:53:54 »
Autona V50 2.0D -05 Ajettu 270 tkm
Volvon alkuperäiset vanteet kesä 17"/ talvi 16" (ei ole ajettu kanttiin) Laakeri on aina vaihdatettu sinisellä.
Ajojen suhde noin 70 maantie 20 kaupungissa 10 sorapätkää

vasen etupyöränlaakeri 270 tkm (kesto 59 tkm)
oikea etupyöränlaakeri 245 tkm (kesto 133 tkm)
vasen etupyöränlaakeri 211 tkm (kesto 99 tkm)
vasen ja oikea etupyöränlaakeri 112 tkm

-Moxi
Volvo V50 2.0D -05
ex- Volvo S40 T4 -02
ex- Toyota Corolla dx 1,3 2E -85

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #103 : 21.05.2014, 23:30:39 »
Uusi päivitys: Osoittautui että pettänyt laakeri olikin vajaat 1,5 vuotta sitten vaihdettu oikean puoleinen etupyörän laakeri. Se oireili vaan oudosti niin että hiljeni vasemmalle kääntyvissä kurveissa. Huoltomies kuitenkin tunnisti viallisen puolen oikein pyöritystestillä ja sanoi että luultavasti kaksiosaisesta laakerista vain toinen puoli oli pettänyt aiheuttaen jännän oireilun.

Rikkoutunut oli samanlainen kuin vähän myöhemmin vasemmalle vaihdettu joten huonolla tuurilla ensi kesänä on taas edessä laakerin vaihto. Nyt en kumminkaan laitata sinne enää mitään merkitöntä osaa vaan SKF/FAG -linjalla jatketaan.

Eli kävi just niinkuin epäilinkin eli nyt se toinen Motonetin tarvikelaakeri on alkanut pettää. Loppujen lopuksi molemmat kestivät sen 30000 km eli törkeän vähän. Volvon oma laakeri sentään kestää yli 70000 km...

Kävin tänään Motonetin tiskillä kyselemässä mitä niillä on hyllyssä ja jos olisi ollut FAG tai SKF, olisin ostanut samantien. Ei ollut vaan taas jotain tuntematonta tarvikeosaa jossa ei ollut edes valmistajan logoja tai valmistusmaata selvästi näkyvissä. Merkillepantavaa tässä on se että kyseessä oli osa joka oli tarkoitettu vain alustanumeroltaan uudempiin autoihin. Pikatarkastelulla selvisi heti että ainoa ero vanhempaan osaan on se että uudessa on lisätty sisäpuolelle tiivistehuuli jonka tarkoituksena lienee estää töhnän yms. pääsy laakeriin vaikka vanhempikin malli on suljettu. Veikkaan että uusi osa sopii hyvin vanhempaankin autoon. Myyjä oli ystävällinen ja pahoillaan että he saavat tukkurilta samalla osanumerolla välillä kunnon kamaa ja välillä näitä merkittömiä. Ymmärsi hyvin ettei kauppoja syntynyt. Outoa että varaosakauppa ei pysty hankkimaan kunnon laakereita itse.

Mistäs olette hankkineet SKF/FAG -laakereita?

Lisäys: No nyt löysin sivun jossa listattuna kätevästi kaikki vaihtoehtoiset valmistajat ja osakoodit. Näillä kun hakee niin ostopaikkoja löytyy...

Kumma kyllä, Googlen ekan osumasivun linkit johtavait lähes aina samalle sylttytehtaalle eli Berliiniläiselle (Josef-Orlopp-Straße 55 10365 Berlin) autovaraosakauppiaalle jolla on kymmeniä varaosakauppasivustoja eri kielillä netissä. Suomenkielisiä sivustojakin on ainakin 4 joissa kaikissa hieman eri ulkoasu ja jopa hinnat poikkeavat välillä vähän. Hieman epäilyttää tällainen vaikka kauppias voi olla ihan rehellinen. Mieluiten asioisin sellaisen kaupan sivulla joka ei yritä naamioitua esim. suomalaiseksi vaan olisi rehellisesti saksalainen. Hyviä linkkejä kaivataan siis edelleen vaikka osaan penkoa itsekin... :)
« Viimeksi muokattu: 21.05.2014, 23:59:43 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Moxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 pyöränlaakeri
« Vastaus #104 : 22.05.2014, 11:00:37 »
Mister-autosta tilasin SKFn laakerit, hintaa 150€ kpl. Paketti tuli ajallaan ja oli mitä piti. Otin halvimman lähetystavan, niin 5 arkipäivää meni osalla tulla ranskasta suomeen.
Volvo V50 2.0D -05
ex- Volvo S40 T4 -02
ex- Toyota Corolla dx 1,3 2E -85

 

Elekma  Autoracing