KL-varaosat  Race.fi

S80 2.9 -99 CEM- vika vai jotain muuta?

• 5 Vastauksia
  • 2672 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tero.N

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
S80 2.9 -99 CEM- vika vai jotain muuta?
« : 19.03.2016, 11:32:35 »
Potilaana on siis tuollainen -99 vuosimallin 2.9 S80. Sytyttää abs:n ja luistoneston valot kun auto hetken aikaa lämpeää, ei tarvitse liikkua vaan riittää, että käy paikallaan. Sivuoireena pari sekunttia valojen syttymisen jälkeen tripistä numerot muuttuvat viivoiksi. Saattavät myös sammua itsekseen ja samalla myös trippi herää henkiin. Kylmänä yleensä valot on sammuksissa, mutta yhden yön kun oli lämpimässä tallissa niin silloin valot paloivat heti startista lähtien. Vikakoodejakin löytyi melkoinen läjä ja alla koodit, jotka tulevat aina uudestaan esiin:

CEM - 1A5F, Tietoliikenne BCM:n kanssa, katkonainen
CEM - 1A5B, Tietoliikenne SWM:n kanssa, katkonainen
UEM - 0078, Siireeni, määritysvirhe, jatkuva

Samaten jarrujen puolelle ei tunnu saavan yhteyttä, kerran sain sieltä koodit luettua ja niitä nyt ei ole ylhäällä, mutta yhteysvirhekoodeja sielläkin oli sekä vas. etupyörän anturi. Itse olen tuon CEM:n puoleen kääntynyt ja lähinnä nyt kaipaisin vähän vahvistusta, että ollaanko oikeilla jäljillä kun sen korjauttaminen kuitenkin jokusen satasen maksaa, niin ei sitä turhaan viitsi tehdä. Kuinka usein nuo muuten yleensä saa korjattua ilman, että tarvitsee vaihtaa ja kloonata käytetty vaihtolaite? Omassa ainakin on vaan tuon purkin numero sellainen, että tahtoo olla käytettyjäkin vähän huonosti saatavilla.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa Justus

• Turbo
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: S80 2.9 -99 CEM- vika vai jotain muuta?
« Vastaus #1 : 19.03.2016, 15:47:23 »
Veikkaan kuitenkin juotosvikaista ABS boksia voi olla sit lisäks jotain muutakin.

Poissa Tero.N

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 19.03.2016, 19:27:33 »
Ilmeisesti tosiaan tuo abs- boksinkin vika aiheuttaa juuri tuota tripin sekoamista. Melkein täytyy varmuuden vuoksi tuo käydä ensin läpi kun sen avaaminen ja juotosten läpi käyminen onnistuu itseltäkin, mutta tuo CEM on sellainen, että jos siinä on vika, niin on pakko nostaa omat kädet pystyyn ja lähettää korjattavaksi.

Poissa ace80

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 21.03.2016, 12:04:55 »
Mulla oli aiemmin juuri samanmoinen S80. Se herjaili myös kaikenlaista, oikeastaan kaikkea mahdollista. Ja pari kertaa meni nilkutumoodiin sytyttäen kaiki mahdolliset valot.

Siitä itse kävin läpi kolvin kanssa esim. ne CEMmin ison liittimen nastojen juotokset. ko. johtonippu on niin painava, että epäilinkin sen olevan osasyyllinen. Ja kas, CEM pelasikin koko loppuajan, jonka se kyseinen auto mulla oli.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2016, 12:52:13 kirjoittanut ace80 »
ex-Volvo S80 2.9 1999
ex-Volvo V70 T5 2001
Chrysler 300C

Poissa eehoo

• De Luxe
  • *
  • Volvo XC60 T6 AWD
« Vastaus #4 : 22.03.2016, 17:46:39 »
Itse korjasin entiseeni S80 -99 tuon kai 8-9v sitten, ei vielä ole tullut uusiksi seuraavalla omistajalla. Eli juotin abs-purkin.
Volvo XC60 T6 AWD

Poissa Tero.N

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 23.03.2016, 11:23:27 »
Positiivista päivitystä tämän laitoksen osalta. Otin eilen ABS- boksin irti ja pienen selvittelyn jälkeen selvisi, että mm. loppupään V70 / S70 on sama boksi mitä vastaavan ikäisessä kasikympissä. Sattui sitten löytymään suoraan toinen -99 V70:stä peräsin oleva boksi jossa tosin osanumero ei ihan täysin täsmännyt. Siitä sitten selvisi, että ilmeisesti eri numerollakin osat ovat identtisiä kunhan stc löytyy ja ovat oikean ikäisestä autosta peräisin. Tänään heitin tuon boksin paikalleen ja heti startissa kaikki kummallisimmat oireet loistivat poissaolollaan, ABS- valo tosin jäi palamaan ja mittariston ilmoituksena oli enää teksti "abs- jarrut, huolla pian". Vikakoodien nollauksen jälkeen sammui sekin ja en sitä tuossa pihassa pyörimällä saanut enää uudestaan syttymään. Kyseessä kun on kolarikorjaus niin tälläiset viat on aina vähän hankalia kun ei pääse kunnolla testaamaan miten vika tien päällä ja pidemmällä aikavälillä käyttäytyy. Leimaa taas ei tietty saa ennen kun on tuollaiset kunnossa. Uskaltaisin silti väittää, että homma korjaantui tuolla boksin vaihdolla, mutta eihän näistä koskaan tiedä.  :D

Kulkukoira  Proturbo