Tehdään tänne projektipäiväkirja niin muistaa mitä on autolle tehnyt.
Elokuussa 2015 löytyi n. 400tkm ajettu ja n. ½ vuotta seissyt yksilö Geartronic-automaattivaihteistolla. Vikana oli ainoastaan, että kone oli rouhinut alakerran laakerit. Mukaan sai käytetyn (mutta toimivan) kampiakselin, kampiakselin laakeripukin (se ”keskipalikka”) ja männän sekä kiertokangen. Tätä lähdettiin katsomaan ja siitä tehtiin kaupat.

Tässä auto osto kunnossa.
Hetken miettimisen jälkeen päätin, että moottori nousee yläkautta pois. Alakautta olisi huomattavasti nopeampi, mutta nosturin puutteen vuoksi se ei ole mahdollista. Parin päivän purkamisen jälkeen moottori oli valmis nostettavaksi pois -> vaijerit kiinni moottorin korviin ja Hiabilla kone ulos.

Tältä auto näytti suurimman osan syksyä.
Koska tässä on budjetti korjaamisesta kyse niin (lähes) kaikki osat on tilattu ulkomailta ja tässä vaiheessa tilattiin tiivistesarja, männänrenkaat, kampiakselin- ja kiertokankien laakerit. Aina jotain menee rikki purkaessa, niin tällä kertaa se oli startti, käytettynä hommasin vastaavan.
Osia odotellessa oli hyvää aikaa purkaa moottori osiin ja tarkastaa minkä takia laakerit olivat pettäneet. Myyjän mukaan nykysillä laakereilla oli ajettu vain noin 30km nyrkkipajalta kotiin ja kolina oli alkanut jälleen.

Öljyn väri viittasi tähän suuntaan (ihan uuden väriset).
Lopulta syyksi paljastui tiivisteen asennusvirhe, olivat tehneet kampiakselin laakereiden vaihdon alakautta irrottamatta moottoria

-> ympyrän muotoinen tiiviste öljypohjassa ei osunut paikalleen -> öljypumppu ei tee painetta ja laakerit ei saa voitelua.
Osien ollessa levällään ne oli kätevä pestä naftalla ja painepesurilla puhtaaksi. Nyt on kaikki öljykanavat avattu ja ero entiseen on melkoinen.

400tkm ajettu pumppu täynnä öljytöhnää.

Puhdistettu pumppu.
Venttiileistä hioin vain karstat pois. Uusiminen saa jäädä seuraavaan kertaan.
Kasaaminen on suht yksinkertaista hommaa kanteen asti. Nokka-akseleiden ajoitus tuotti päänvaivaa pitkäksi aikaa, mutta tästä lisää myöhemmin. Vaihdelaatikko kiinni moottoriin ja moottoriin vaijerit kiinni ja takaisin autoon. Parin päivän kasaamisen jälkeen h-hetki lähesty ja oli aika käynnistää moottori. Yllättävää kyllä, se lähti ekalla kertaa käyntiin.

Muutaman öljyvuodon tiivistämisen ja jarrujen ilmaamisen jälkeen pääsisi koeajolle tai niinhän sitä luulisi.
Siirsin auton auton talliin ja seuraavana päivänä ulos peruuttaessa kuului metallinen kolahdus ja auto hyytyi tallin ovien väliin. Siis juuri korjatulla autolla oli ajettu 15m ja se hajosi taas! Siinä vaiheessa teki mieli polttaa koko auto siihen paikkaan

ainoa ongelma vaan oli vakuutuksen puutos. Tässä vaiheessa elettiin lokakuun puoliväliä.
Osan 1 loppu