KL-varaosat  Race.fi

850 10v puristusmittauksen tulkinta

  • 13 Vastauksia
  • 2688 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
850 10v puristusmittauksen tulkinta
« : 30.03.2016, 15:49:52 »
Ajattelin tehdä tähän öljysieppoon (vm.94) puristusmittauksen. Auto on timantti, veto ja käynti erinomaiset, öljyä kuluu vaikka venakumit on vaihdettu. Nyt 15W40 mineraalit sisällä.
Eli varsinainen kysymys. Mitä kaikkea mittaustuloksesta voi sitten päätellä ?

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #1 : 30.03.2016, 20:19:49 »
kertoo vain paljonko se vuotaa, ei sen enempää.
jos oikein paljon vuotaa (ei puristuksia) niin sitten tietää minne se vuotaa kun kuuntelee mistä suhisee kun laittaa paineilmaa tulpanreijästä.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5842
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #2 : 30.03.2016, 20:29:20 »
Jos venakumit on vaihdettu niin sylinterit on soikeat joka on noiden koneiden tyyppivika.
Tietty puristuspainemittaus voi näyttää 4 hyvää ja yhden huonomman jolloin voisi olla männänrengas vikaa. Paljonko on kilometrejä ja paljonko se syö?
« Viimeksi muokattu: 30.03.2016, 20:32:14 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #3 : 30.03.2016, 22:30:31 »
Ohivuotomittauksella näkee paljon enemmän.
Jos on reilusti ohivuotoa -> paksua öljyä männän päälle tulpanreiästä -> jos ohivuoto pienenee, sylinterit soikeat tai männänrenkaat loppu.

Puristuspainemittauksella näkee oikeastaan lähinnä jos jossain pytyssä on selvästi pienemmät paineet kuin muissa, muuten ei ole kovin tarkka tapa mitata koneen kuluneisuutta.

Mutta tosiaan, jos on kilometrejä jo rajummin, todennäköisesti kone on vain loppu. Itse olen avannut yhden ~400tkm 10v koneen, jossa pytyt oli aivan moro ja pari samanverran ajettua 20v konetta, joissa pytyt oli ihan priimat.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #4 : 30.03.2016, 22:31:57 »
Jakopäästä alkaen 1. karstaa  2. puhdas  3. puhdas  4.enemmän karstaa  5. paljon karstaa
Näin oli ennen kumien vaihtoa ja myös jälkeen.
Auto ollut Saksassa uutena 94--2000v. ja sitte Tukholmassa 2000--2010 ja sitte Rovaniemellä ja mittarilukema tullessa 200 tuhatta ja nyt 260 tuhatta. Syönyt öljyä ainakin suomessa oloajan.
Moottori ja koko auto tosisiisti, haitariletku ehjä.
Tuota miner.öljyä menee runsaasti jos laittaa ylämerkkiin, litra toista tonnilla,.
Ennen oli semisynt. ja sitä tuntui menevän alle litran.
Tuntuma on että alamerkissä jos pitää niin syö vähemmän. Mutta varalta olen aina ylämerkkiin laittanu. Pitää vissiin jatkaa tikkua niin näkee pitemmän historian.

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #5 : 30.03.2016, 22:35:56 »
"""Jos on reilusti ohivuotoa -> paksua öljyä männän päälle tulpanreiästä -> jos ohivuoto pienenee, sylinterit soikeat tai männänrenkaat loppu"""
Tuo voisi kiinnostaa, eli miten toimisin ??

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #6 : 08.04.2016, 18:13:50 »
Ei tunnu menevän jakeluun mulla toi, että sylinterit olis soikeat Volvossa jo 200 tonnissa, olisi aika uskomatonta se.
Miten olisi vielä yksi juttu. Voiko kansipahvi mennä niin, että vuotais öljyä sitä kautta pytyille ?
Kuten sanoin 2 ja 3 ihan puhtaat ja 4 lievästi karstaa 1 karstaa ja 5 paljon. Miksi vitonen olis soikea ???

The moose

  • Vieras
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #7 : 08.04.2016, 18:33:03 »
Voihan se imusarjaan tuleva huohotin kuljettaa öljyä sylinteriin ja 5 syl on siinä ensimmäisenä kaasuläpän jälkeen.

Onko mitenkä putsattu liekkilukkoa. Onko kaasuläppä mustana karstasta ns väärältä puolen. Tuntee kynteen ja jää kynteen kun kaasun kääntää auki täysin.


The moose

  • Vieras
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #8 : 08.04.2016, 18:35:46 »
Miksi ihmeessä kaataa koneeseen öljyä joka ei sinne kuulu ja jota kuluu enemmän.


Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5842
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #9 : 08.04.2016, 20:19:40 »
Ei tunnu menevän jakeluun mulla toi, että sylinterit olis soikeat Volvossa jo 200 tonnissa, olisi aika uskomatonta se.
Miten olisi vielä yksi juttu. Voiko kansipahvi mennä niin, että vuotais öljyä sitä kautta pytyille ?
Kuten sanoin 2 ja 3 ihan puhtaat ja 4 lievästi karstaa 1 karstaa ja 5 paljon. Miksi vitonen olis soikea ???
Mahdollista. Ollut saksan autobaanalla uutena joten on voinut saada tuplasti kierroksia koneeseen verrattuna suomen vastaavaan.
100 000km keskiarvoisesti 4000rpm koneessa vrt 200 000km 2000rpm.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #10 : 09.04.2016, 10:35:11 »
Mutta tosiaan, jos on kilometrejä jo rajummin, todennäköisesti kone on vain loppu. Itse olen avannut yhden ~400tkm 10v koneen, jossa pytyt oli aivan moro ja pari samanverran ajettua 20v konetta, joissa pytyt oli ihan priimat.

Olikos se jotenkin että jostakin vuosimallista sylinterit oli paremmasta kulusta kestävämmästä materiaalista?

Muistelen jonkun sanoneen että alkupään vitoskoneiden materiaali oli heikompaa, juuri niin että 400 tkm ajettuna on aivan finaalissa ja jostakin vuosimallista materiaali muuttui paremmaksi ja 400 tkm ajettu vai olla aivan kunnossa.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5842
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #11 : 09.04.2016, 11:12:58 »
94 loppuvuonna taisi tämä muutos tapahtua. 91-94 mallisia en ostaisi halvallakaan omaan käyttöön.

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #12 : 09.04.2016, 16:47:45 »
aiai että tuli se 94 silloin ostettua. Silti on mysteeri, että Volvo voi tehdä tällaisia mokia.
Tuossa meidän 89 440:ssä on rellun kone joka tuntuu olevan lähes ikuinen.
Taidanpa vielä sen huohotinmahdollisuuden katsoa. Kaasuläppä kylläkään ei koskaan karstassa ole ollut, olen sen pari kertaa huoltanut ja huomannut.

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
« Vastaus #13 : 09.04.2016, 16:51:19 »
Mitä öljyä The Moose sitten laittais ? nyt on mineraalit kun ovat halvat. Ehkä peräöljyt on Volvolle sopivat  >:(

 

Carcom Oy  Elekma