Kokeilisin öljyt vaihtaa jos sais liat huuhtelemalla vähenemään ja alkaisi toimimaan. Kun 20 litraa maksaa vajaa 60€ kotiin tuotuna ni kannattaa kokeilla.
Lienee 2viikon toimitusaika Mannolilla. Ehtii tässä ajassa tulla jo runsas 2000km lisää mittariin... Lisäksi tarvitaan letkua ja mittakannua yms., josta helposti 20-30e lisäkustannus. Ja vaikuttaa sen verran ikävältä läträämiseltä, ettei oikein innosta tuota itse alkaa tekemään märässä ja kylmässä.

Tyhmä kysymys, tuolla ohjeessa käsketään käyttää tunkkia ja pukkeja. Miksei vaihtoa voisi tehdä rampilla renkaat "maassa"?
Molempien viat vaikuttavat siltä, että laatikko on tiensä päässä. Pieni mahdollisuus on, että suodatin on tukossa. Todennäköisemmin laatikossa on sisäinen hyrdauliikkavuoto ja paineet karkaavat. Jarrupakat ei sen takia pidä. Siis vaihde luistaa, ei turbiini.
Kyllä niitä korjatakin voi, mutta maksaa. Halvinta voi olla etsiä purkaamolta ehjä laatikko.
On tuokin ihan järkeenkäypä selitys. Totesin tänään kun sain auton hetkeksi käyttööni, että kyllä se pienemmissäkin vaihteissa joskus lukittuu, mutta aikaa se vaatii helposti 15-20sek eikä välttämättä siis silti aina lukitu. Mistä voisi erottaa luistaako turbiini vai vaihteiden jarrupakka?
Purkaamon laatikotkin saattavat olla hyvin nopeasti samassa kunnossa. Niiden historiasta kun ei oikein ole koskaan tietoa.
Ainiin.. Tänään kurkin mittatikkua ja vaikuttaisi että kuumana laatikossa öljyn pinta yltää DO sanaan aivan kuten tässä kuvassa... jos johtuisi tästä, miksi oireet alkaisi vasta nyt?

Tässä näkyy kun öljyä on kuumassa laatikossa DO-sanaan asti ja tosiaan 7dl oli liikaa.
Edit: Mitään vikakoodeja ei löydy moottorilta eikä vaihteistolta. Jostain luin että vaihteen luistaminen aiheuttaisi vikakoodin epätavallisesta kierrosnopeuserosta. En tosin ole varma koskiko tätä vaihteistotyyppiä vai uudempia...