RallyBaron  Samppasport

Volvo 940 rahinaa konehuoneesta

• 7 Vastauksia
  • 2083 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr. X

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 rahinaa konehuoneesta
« : 05.04.2016, 16:10:52 »
Elikkäs auto on volvo 940 turbo, B230FK ja M90, vuosimalli 1997. Reilu viikko sitten lähdin kiihdyttämään kiertoliittymästä ihan rauhallisesti kun ei mitään kiirettä ollut. Ajoin jonkun n. 500m ja kuulu sellanen vingahtava ääni, jonka jälkeen alkoi kuulua aika ilkeän kuuloista rahinaa. Auto pysyi koko ajan käynnissä ja käynnistyy edelleen ihan normaalisti. Hinasin auton kotiin kun en sillä uskaltanut ajaa. Nyt on tarkisteltu apulaiteet hihnat poistamalla, jakopään kiristin ja sitten vielä venttiilikoppakin käytetty auki, ei näkynyt mitään ylimääräistä ja apulaitteilla ei ollut vaikutusta ääneen. Stetoskoopilla kuunneltaessa rahina kuuluu terävimmin/voimakkaimmin vauhtipyörän/kytkimen kopasta. Moottorin öljyt vaihdettu alle 1000km sitten. Kytkin on joskus kovemmissa kiihdytyksissä vähän saattanut luistaakkin. Voiko kaksoismassa tai kytkin pitää tuollaista ääntä? Ääni ei muutu kytkintä painamalla, nousee kierrosten mukaan. Pistän tähän linkin josta löytyy video kohteesta. https://onedrive.live.com/redir?resid=4E4D0768D198A1B3!111152&authkey=!ADKZN8zh_EjWphk&ithint=video%2cmp4
Volvo 940 B230FK -97

Poissa Orlov

• Grand Touring
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 rahinaa konehuoneesta
« Vastaus #1 : 05.04.2016, 16:18:11 »
Dmf, eli vauhtipyörä alkaa olemaan ehtoopuolella. Tai näköjään on jo, kun tuon videon katselin.

Joko vaihtaa ehjään, tai hitsauttaa sen kiinteäksi ja tasapainottaa. Tai sitten suoraan kiinteä vauhtipyörä ja sen vaatimat muutokset.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2016, 16:20:36 kirjoittanut Orlov »

Poissa Mr. X

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 05.04.2016, 17:00:21 »
Tuosta ei kuitenkaan ole kuulunut mitään kolinoita tai vastaavia ennen, eikös vauhtiksen pitäis pitää kolisevaa ääntä? Yks korjaaja veikkas painelaakeria, mutta ei ole kuullut ääntä. Oli sen puoleen kyllä myöskin ihmeissään että onko näin vanhoissa volvoissa kaksoismassaa.  ::)
Volvo 940 B230FK -97

Poissa ToniA

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 06.04.2016, 09:32:50 »
Oli sen puoleen kyllä myöskin ihmeissään että onko näin vanhoissa volvoissa kaksoismassaa.  ::)

Kyllä on, bensakone + M90-loota -> aina kaksoismassa. Mä vaihdoin omani kovalle 'pottapyörälle' toissakesänä samalla kun vaihdoin kulahtaneen kytkinlevyn uuteen. Mulla vauhtis oli kyllä vielä ihan kunnossa, mutta metallikierrätykseen se silti lähti.

Poissa Mr. X

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 06.04.2016, 10:50:27 »
Joo sen verran oon tuosta aikasemmin täältä foorumilta lueskellu et tiesin sen että siellä se kaksoismassa on. Oli sitä mieltä että jos kerran on niin on sitten aikaisekseen varsin edistynyt laitos.  :D Pitänee jostain haalia se kiinteä pyörä. Kytkimeks tuohon ei taida olla muuta järkevää kuin tuo sre jos kuitenkin tarkotus ois se kilo laittaa ahtoja kunhan saa kaiken kuntoon?
Volvo 940 B230FK -97

Poissa ToniA

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 06.04.2016, 11:03:56 »
Pitänee jostain haalia se kiinteä pyörä. Kytkimeks tuohon ei taida olla muuta järkevää kuin tuo sre jos kuitenkin tarkotus ois se kilo laittaa ahtoja kunhan saa kaiken kuntoon?

Mä löysin omani tän foorumin myyntipalstalta, jotain 50-70€ niistä on yleensä pyydetty. Mulla on vain vähän piristetty FK (rajapaineventtiili hukkaportin letkussa, ei muuta), pistin ihan vakiosysteemin eli M90 diesel-mallin levy + asetelma + kolme M8 prikkaa kytkinhaarukan pallopääpultin alle.

Poissa Mr. X

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 06.04.2016, 11:25:09 »
Mä löysin omani tän foorumin myyntipalstalta, jotain 50-70€ niistä on yleensä pyydetty. Mulla on vain vähän piristetty FK (rajapaineventtiili hukkaportin letkussa, ei muuta), pistin ihan vakiosysteemin eli M90 diesel-mallin levy + asetelma + kolme M8 prikkaa kytkinhaarukan pallopääpultin alle.
Pitää kytätä tuota myynti-osiota sitten. Paljos sulla on siinä painetta? Toisaalta ois kai se ainakin halvempi ku sre. Opiskelija-budjetilla mieluusti kaikista halvimmalla vaihtoehdolla menee.
Volvo 940 B230FK -97

Poissa ToniA

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 06.04.2016, 11:36:20 »
Pitää kytätä tuota myynti-osiota sitten. Paljos sulla on siinä painetta? Toisaalta ois kai se ainakin halvempi ku sre. Opiskelija-budjetilla mieluusti kaikista halvimmalla vaihtoehdolla menee.

Mä ajan noin 0.7 bar paineilla, 95-oktaanisella. Ja itse asiassa boksissa on Tonin lastu, eli sen pitäisi rikastaa enemmän ahdoilla. Joku 0.9 bar kai menisi 98-oktaanisella.

Kytkinsetti on Sparetosta: https://spareto.com/products/3000-696-001-clutch-kit (levy, asetelma, painelaakeri)

Tilasin sitten vielä varaosa.fi:stä nämä:

Vauhtipyörän pultit x 8
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=VolvoOE946379

Paineasetelman pultit x 6
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=VolvoOE959220

Kampiakselin takastefa
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=VolvoOE6842160

Elekma  Autoracing