TamCar  KKD Motorsport

Getrag vinomoottorin perään

  • 0 Vastauksia
  • 12307 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7284
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Getrag vinomoottorin perään
« : 28.10.2010, 10:48:27 »
Lainaus käyttäjältä: reve

262/262cr/265/M50/M51 Getragin sovitus vinokoneen perään(ns. iso irtokaavelilla oleva getrag)

laatikon tunnistus:

BMW:n laatikot:

262, irtokaaveli, kaksiosainen eteen-taakse purkautuva rivoitettu kuori, neljä vaihdetta, nelonen suora

265, irtokaaveli, kolmiosainen eteen-taakse purkautuva rivoitettu kuori, viisi vaihdetta, viides ylivaihde

262cr, irtokaaveli, kolmiosainen eteen-taakse purkautuva rivoitettu kuori, viisi vaihdetta, viides suora, ulospäin saman näköinen kuin 265

BMW:n laatikoita löytyy yleensä isokoneisista (2,8l ja yli) ennen vuotta '83 valmistetuista bemareista (tähän on myös poikkeuksia). CR-mallia on käytetty esim. 635csi-mallissa. Nelivaihteinen on varsin tavallinen mutta viisivaihteiset ovat Suomessa hiukan harvinaisempia.

Bemarin laatikoiden kytkinakselin boorit ovat 23x29-10N. Kytkinlevyjä on saatavilla eri malleista ainakin kokoja 215, 228 ja 240mm.

Bemarin kardaanilaippa on "rättinivelelle" tarkoitettu ja sen jako on 96mm x 3kpl 12,2mm reikiä (M12 pulteille). Laatikosta tulee 14mm "häntä" laipan yli. Häntä on pääakselin jatke ja sitä voi käyttää kardaaniadapterin keskitykseen.

Bemarin kytkinakselin silmälaakerin sisähalkaisija on 12mm.


Volvojen Laatikot:

M50, volvo 264 vm ~'75-76 oleellisesti sama laatikko kuin BMW 262

M51, volvo 264 vm ~'75-76 oleellisesti sama laatikko kuin BMW 262cr

Volvon laatikoissa käytetyt välityssuhteet ovat hiukan eri kuin bemareissa. Näitä laatikoita on vaikea löytää mistään.

Volvon getrageissa on 1 1/8"-10N boorit kytkinakselilla (SAE standardi, samat boorit kuin joissakin jenkkivaihteistoissa ja volvon M400/164).

Volvon getrageissa on sama kardaanilaippa kuin esim. M46 isokardaanisessa. Toisin sanoen neljä reikää 80/100 asteen jaolla 3(1/8)" kehällä. Keskityspinnan perushalkaisija on 2(3/8)".

Volvon getragin kytkinakselin silmälaakerin sisähalkaisija on 17mm.

adapterilevy laatikon ja vinokoneen kytkinkaavelin väliin:

Adapterilevyn sopiva paksuus on 20mm käytettäessä vinokoneen kytkinkoppaa ja BMW:n getragin kytkinakselia.

Laatikoissa käytetyt pulttijaot:

getrag-jako 171x105
volvo-jako 140x150
getrag-jaon ylempi reikä 32mm keskilinjan yläpuolella
volvo-jaon ylempi reikä 65mm keskilinjan yläpuolella

Getrag tulee kiinni M12 ruuveilla, volvon kytkinkaaveli M10 (kaavelin voi kyllä porata huoletta M12 ruuveille jolloin molemmat osat saa samalla ruuvikoolla kiinni).

Volvon kaavelista pitää poistaa painelaakerin putki ja porata keskireikä suuremmaksi. Getragin painelaakerin putki on 38mm, joten reikä on syytä porata tätä isommaksi. Laatikkoa ei pidä keskittää painelaakerin putkesta sillä se on vain prässätty getragin etulaippaan sisään eikä ole mitoiltaan riittävän tarkka.


Vaihdevivusto ja keppiteline:

Vaihdevivuston ja keppitelineen rakentamisessa voi hyödytää sekä volvon että bemarin vivustoja. Pelkillä volvon vivustoilla+kepillä+muilla osillakin pärjää jos on rälläkkä ja hitsausvälineet. Volvon M45/46/47 vivuston välitangon etunivel sopii suoraan getragiin(!).

Laatikon keskitys:

laatikko täytyy keskittää kytkinkoppaan nähden holkilla. Holkin mitat ovat 8,6mm (+0 -0,5) paksuus, 56,0mm H7 sisähalkaisija ja 72,0mm h7 ulkohalkaisija.

Silmälaakeri:

Volvon alkuperäisen silmälaakerin ulkohalkaisija on 35mm ja sisähalk 15mm. Alkuperäiselle laakerille sopiva holkki on siis 12/15mm. Tälläinen on hankala valmistaa. Toinen vaihtoehto on käyttää laakerikaupasta löytyvää 12mm/28mm standarilaakeria ja sorvata 28/35mm holkki.

Kardaani:

volvon kardaania varten joutuu sorvaamaan+poraamaan adapterin (jos laatikko tulee bemarista). Mitat kummallekkin laippatyypille löytyvät ylempää. Toinen vaihtoehto on naittaa bemarin ja volvon kardaanit yhteen (ja pitää bemarin rättinivel). Lisäksi kardaani pitää tehdä oikeaan mittaan.

Vaihteistokannake:

Vaihtoiston tukikumia varten joutuu muokkaamaan joko vaihteistopalkin tai tekemään getragiin kumille telineen. Ainakin 240-sarjassa kannattaa vaihteistopalkki siirtää siihen kohtaan korissa, jossa se on M47 vaihteiston kanssa. Normaalipaksuinen (40mm) kumi ei siltikään mahdu mutta esim. teollisuusetolasta on saatavilla yleismallista 25mm paksua värähtelyvaimenninta (Fibet 60/25VV-B M10x25, teollisuusetola: 8080038), jota voi käyttää kannakekumina ja säilyttää alkuperäisen vaihteistopalkin ja rakentaa kumille telineen laatikon puolelle.

Painelaakeri:

bemarin irroitinlaakeri sopii pienellä moddauksella volvon kaavelin haarukkaan


Lisäys Sebbe:ltä: "Ekoissa M50/51 laatikoissa on tuo 17mm silmälaakeri. Myöhemmissä on 15mm."

LisäysJuHaU Isom BMW:n laatikko 260-6 sopii adapterilaipalla vinokoneeseen. Kytkinakselille pitää tehdä jatkoholkki. Adapteria saa mm KL-Racingilta Ruotsista.

LisäysShikaka
Painelaakeri olisi hyvä shimmata asetelmaan kiinni jos käyttää hitsattua tai väliadapteria laatikon kiinnittämiseen. Tuohan jää monesti liian kauaksi.



 

Autoracing  KL-varaosat