Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 käsijarrun säätö ongelma

  • 9 Vastauksia
  • 5307 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
240 käsijarrun säätö ongelma
« : 07.04.2016, 00:14:22 »
Eli oikean puolen käsijarrusta tuli leimalla hylky voimien ollessa 2.0kN/0.4kN. Purin tänään jarrun kokonaan ja sieltä ei mitään ihmeellistä löytynyt. Palat on hyvässä kunnossa, n. 5mm pintaa eikä lasittuneet, vaijeri liikkuu sulavasti, palojen levitysmekanismi ei ollut mistään jumissa.

 Laitoin säädöt kohtuu kireälle, sormin molemmat vaijerit tuntuu olevan suunnilleen yhtä kireällä, mutta silti en saa soralla oikeaa puolta jarruttamaan nahkoineen kun taas vasen ottaa helposti. Onko ideoita mistä ongelmaa lähtisi seuraavaksi etsimään?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarrun säätö ongelma
« Vastaus #1 : 07.04.2016, 08:07:46 »
Klassikko.

Se välitanko kenkien välissä on kulunut. Siihen saa säädettävän ja Motonetti ainakin myi sellaista.

E: onhan tuo vielä valikoimassa, 22-2000 osanro
« Viimeksi muokattu: 07.04.2016, 08:18:21 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarrun säätö ongelma
« Vastaus #2 : 07.04.2016, 08:33:19 »
Toisen vaijerin suojus voi olla rikki ja vaijeri rispaantunut ja myötää käsijarrusta vedettäessä. Tuo varsinainen vaijerin säätöhän tapahtuu kahvan takapäässä olevalla 17 mm ( muistaakseni ) säätöruuvilla. Takatuhkakupin takaa pääset käsiksi tuohon säätöruuviin.  Vaijereiden päässä olevat ruuvit ovat vain tarkoitettu vaijereiden pituuserojen tasausta varten ( Balanssi ) 240 : sissä on kahdenlaisia takajarrumekanismeja, toisissa on kenkien välissä tähtimäinen säätöruuvi josta säädetään ( ronkitaan ) jarrulevyssä olevan n. 10mm reiän kautta sopivalla ruuvarilla kenkiä lähemmäksi jarrurumpua.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarrun säätö ongelma
« Vastaus #3 : 07.04.2016, 09:02:16 »
Mulla ei ollut tota mallia missä se tanko oli säädettävä mutta sopiiko tuo säädettävä malli sen kiinteän mallin tilalle?  Se kenkien välissä oleva tanko ei kyllä nopeesti katottuna silti näyttänyt kovin kuluneelta.

Katsoin vaijerin auton alta niin ei sieltä ainakaan ollut suojus mistään rikki. Siitä kahvan takaa 17mm pultista jo kiristelinkin jarrua ja sitten lisäksi säädin ne vaijerin päät siten että alkaa kiristyä yhtä aikaa. Aiemmin tämä huonomman puolen vaijerin kiinnike siinä kahvan sivulla nousikin paremman puolen vastaavaa ylemmäs eli oli siitäkin varmaan vähän löysllä.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 240 käsijarrun säätö ongelma
« Vastaus #4 : 07.04.2016, 11:13:55 »
Säädettävä malli sopii tilalle. Sitä kiinteää haarukkaa on perinteisesti säädetty joko hitsaamalla kolon pohjalle tavaraa tai laittamalla pellin suikaleita kenkien ja väliraudan väliin. Vaijerit löysälle ja säädetän kengät niin, että juuri ja juuri laahaavat rumpuun. Sitten säädetään vaijerit, että pyörät menee lukkoon 4-5 käsijarrun kahvan naksauksella. Tuo "kankea" säätörauta on siitä paska, että kenkien etäisyys rummusta säädetään vaijereilla ja silloin sitä käsijarrua ei saa toimimaan kuluneilla osilla kunnolla mitenkäänpäin vaikka päällään seisoisi ja huutaisi kaikki henkiolennot apuun. Ja sanomattakin selvää on, että rummusta ajetaan olakkeet pois.

Ja huom. vika saattaakin olla siellä paremmalla puolella eli käytä myös se auki.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarrun säätö ongelma
« Vastaus #5 : 07.04.2016, 12:41:23 »
Säädettävä malli sopii tilalle. Sitä kiinteää haarukkaa on perinteisesti säädetty joko hitsaamalla kolon pohjalle tavaraa tai laittamalla pellin suikaleita kenkien ja väliraudan väliin. Vaijerit löysälle ja säädetän kengät niin, että juuri ja juuri laahaavat rumpuun. Sitten säädetään vaijerit, että pyörät menee lukkoon 4-5 käsijarrun kahvan naksauksella. Tuo "kankea" säätörauta on siitä paska, että kenkien etäisyys rummusta säädetään vaijereilla ja silloin sitä käsijarrua ei saa toimimaan kuluneilla osilla kunnolla mitenkäänpäin vaikka päällään seisoisi ja huutaisi kaikki henkiolennot apuun. Ja sanomattakin selvää on, että rummusta ajetaan olakkeet pois.

Ja huom. vika saattaakin olla siellä paremmalla puolella eli käytä myös se auki.

Täytyy pistää tuo säädettävä malli tilaukseen niin luulis että on sitten pakko alkaa toimimaan. Kiitos neuvosta!

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarrun säätö ongelma
« Vastaus #6 : 07.04.2016, 14:03:28 »
Se säätöruuvi ei ole mikään oikotie onneen, ongelma koskee koko systeemiä. Kaikki on liian kulunutta ja vaijerit venyneet/rikki, ei siinä auta jarrukenkien toleranssin säätö yhtään mitään!

Pistää sen 50€ lisää ja pistää vaijerit, levyt ja kengät uusiksi, pääsee paljon helpommalla!

Tämä jenkkityylinen systeemi on lähtökohtaisesti surkea, onneksi se on korvattavissa satuloilla, joissa on käsijarru toiminto :) siis jos pitää ajaessa sitä käyttää :D
« Viimeksi muokattu: 08.04.2016, 06:36:10 kirjoittanut Orlov »

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarrun säätö ongelma
« Vastaus #7 : 07.04.2016, 14:46:15 »
Jeps,

Itse asiassa en tarkoittanut tuolla vaijerin suojuksella sitä mustaa muovikuorta joka on vaijerin päällä, vaan sen alla olevaa metallista spiraalikuorta jonka mahdollista vauriota ei välttämättä alta vilkaisemalla huomaa, mutta se siitä. Kerroit että levitysmekanismi pelaa ? Siellä on takana ( siinä mihin vaijeri tulee kiinni ) liikemekanismi jossa on "ahtaanpuoleinen" metallihaarukka ja joka helposti ruostuu ja jumittuu estäen mekanismin toiminnan. Itse olen saanut näitä 240 jarruja pelaamaan kun olen käynyt läpi mekanismin liikkuvuuden ja säädön ilman että on tarvinnut hommata säätöruuvia yhteenkään tapaukseen.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4650
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 käsijarrun säätö ongelma
« Vastaus #8 : 07.04.2016, 15:06:40 »
Jeps,

Itse asiassa en tarkoittanut tuolla vaijerin suojuksella sitä mustaa muovikuorta joka on vaijerin päällä, vaan sen alla olevaa metallista spiraalikuorta jonka mahdollista vauriota ei välttämättä alta vilkaisemalla huomaa, mutta se siitä. Kerroit että levitysmekanismi pelaa ? Siellä on takana ( siinä mihin vaijeri tulee kiinni ) liikemekanismi jossa on "ahtaanpuoleinen" metallihaarukka ja joka helposti ruostuu ja jumittuu estäen mekanismin toiminnan. Itse olen saanut näitä 240 jarruja pelaamaan kun olen käynyt läpi mekanismin liikkuvuuden ja säädön ilman että on tarvinnut hommata säätöruuvia yhteenkään tapaukseen.
se on juurikin näin,mikäli vaijerit/linkut liikkuu ja linkut kahdesta kohdasta eli vaijerin kiinnityskohdasta sekä ulommasta nivelestä ja kenkiä on,niin silloin se toimii,vanhemmissa oli se säätörissa  ja uudemmista jätettiin pois,myöskään en ole sitä mihinkään laittanut mikäli sitä siellä ei ole ollut,vuodesta 90 noita 240 sarjan autoja ollut itsellä ja jopa niitä työkseni 25 vuotta tehnyt,eli täytyy kyllä sanoa että hyvä ja toimiva käsijarru kun sen kerran duunaa mikäli jumittaa käytönpuutteesta ja säännöllisesti käyttää,nää seitenkymppiset ja kasikymppiset vuodesta 200 eteenpäin on paljasta sitä itteensä,ja noihin vanhoihin nelikymppisiin saa vaihtaa jarrusatuloita jatkuvasti kun yhdistetty käsijarru samaan satulaan,eli sboorit korkkaa siitä linkusta ja käsijarru ei tietenkään pidä kun ei saa voimaa tarpeeksi,linkku on satulassa siinä asennossa että pitäisi pitää mut kun ei pidä kun spoorit on korkannut ja linkku hyppii yli ! ;) ja sama asia koskee 140,740 ja 940 sarjaa,toimii mikäli nämä asiat kunnossa,multilinkki on sit taas asia erikseen,tämä on mun mielipide ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 käsijarrun säätö ongelma
« Vastaus #9 : 08.04.2016, 06:20:25 »
Ihan sama se on multilinkinkin osalta. Etupuolelta kun on jarrukenkien etäisyys vakio, niin ongelmat alkaa kun kulumista tapahtuu liiaksi, joko jarrurummussa tai kengissä.

Toimiva systeemi tuo on tarkoitukseensa, eikä sillä toispuoleisuudella ole merkitystä seisontajarrussa, kunhan trafin prosenttisääntö täyttyy kokonaisvoimasta :)

« Viimeksi muokattu: 08.04.2016, 06:34:59 kirjoittanut Orlov »

 

Samppasport  Futurez