RallyBaron  Samppasport

Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?

  • 21 Vastauksia
  • 13355 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cardan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
« Vastaus #15 : 28.04.2016, 11:51:33 »
Mulla oli 1988 240 DL -86 ja siinä oli tehtaalla asennettu lisäjarruvalo paikallaan toimivana. Rekisteriotteessa luki joku pykälä ja muutama rivi tekstiä, että on poikkeusluvalla hyväksytty lisäjarruvalo tässä autossa/mallissa.
-88 mallisessa ei enää tekstiä ole vaikka valo olikin.

Aiemmin taisivat olla ehdottomasti kiellettyjä. Koskahan mahtoivat Ruotsissa alkaa niitä asentamaan autoihin ?

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
« Vastaus #16 : 28.04.2016, 17:27:13 »
Kyllähän tuo Suomeen tuoduissa Volvoissa on ollut vakiovaruste jo 80-luvulta saakka. Ainakin -88 (-87) Ruotsintuonti 740:ssä oli alkuperäinen lisäjarruvalo, kun taas -91 Saksantuonti 940:ssä ei. Edellinen volvoni oli Luxemburgista tuotu -96 850, jossa valoa ei myöskään ollut ja rekkariotteessa maininta: "lisäjarruvalaisimen sijoitus hyväksytty LM:n päätöksellä xxxx" tjsp.
Tuontiautoista tuo siis usein usein puuttuu jonnekin 2000-luvun tienoille saakka.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
« Vastaus #17 : 29.04.2016, 06:38:40 »
Kyllähän tuo Suomeen tuoduissa Volvoissa on ollut vakiovaruste jo 80-luvulta saakka. Ainakin -88 (-87) Ruotsintuonti 740:ssä oli alkuperäinen lisäjarruvalo, kun taas -91 Saksantuonti 940:ssä ei. Edellinen volvoni oli Luxemburgista tuotu -96 850, jossa valoa ei myöskään ollut ja rekkariotteessa maininta: "lisäjarruvalaisimen sijoitus hyväksytty LM:n päätöksellä xxxx" tjsp.
Tuontiautoista tuo siis usein usein puuttuu jonnekin 2000-luvun tienoille saakka.

Minulla Sveitsissä uutena myydyt ´96 850 ja ´89 760 joissa molemmissa alkuperäiset lisäjarruvalot.

Joskus 80-luvulla lisäjarruvalot olivat Suomessa ankarasti kiellettyjä laitteita. Hannu Karpo sitten haastatteli jotain ARK:n (Autorekisterikeskus eli Trafin edeltäjiä) aiheesta ja silloin herra yli-insinööri perusteli kieltoa sillä, että takana tuleva voi peljästyä kun luulee edellä ajavan auton syttyneen tuleen.  :)

Siitä ei mennyt montaa vuottakaan, niin lisäjarruvalojen käyttö kuitenkin sallittiin. Oisko ollut 1987 tai jotain.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
« Vastaus #18 : 29.04.2016, 18:14:15 »
Lisäjarruvalon salliva lainmuutos on "Annettu Helsingissä 2 päivänä lokakuuta 1991" (kopioitu lain tekstistä).  ARK:n päällikkö jäi eläkkeelle syyskuussa, ja sanoi, että hänen virassa ollessaan ei lisäjarruvaloa sallita.  Lisäjarruvalo tuli uusissa autoissa pakolliseksi Ruotsissa seuraavan vuoden alussa.  Jos ARK:n silloinen päällikkö olisi ollut muutaman kuukauden nuorempi, olisi lisäjarruvalo ollut samanaikaisesti Suomessa kielletty ja Ruotsissa pakollinen. 

Onneksi tuolloinkin sai autossa vierailla mailla olla rekisteröintimaan sääntöjen mukainen varustus.  Liikenteen kätisyys ja lähivalot on poikkeus.  Englannissa pitää mannermaisen auton valoihin teipata varjostustarrat, ja mantereella englantilaiseen autoon.  Jos paljon matkustelee Kanaalin yli, kannattaa hankkia auto, jossa on tupla-H4-valot.  Ulompiin kotimaiset umpiot, sisempiin naapurimaan umpiot.  Katkaisijalla vaihdetaan lähivalojen kätisyys rajalla.

Miten mahtaa olla oman 240:n huomiovalojen laillisuuden kanssa nykyään?  Poliisi ei ole puuttunut siihen, että ajan päivällä 21 W tehoisilla etuparkkien yhteydessä olevilla huomiovaloilla.  Vaikka olen laittanut poliisimagneetiksi oranssit polttimot.  Katsastukseen olen poistanut huomiovalojen sulakkeen, ja vaihtanut valkoiset polttimot.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
« Vastaus #19 : 29.04.2016, 18:36:55 »
Onneksi tuolloinkin sai autossa vierailla mailla olla rekisteröintimaan sääntöjen mukainen varustus.  Liikenteen kätisyys ja lähivalot on poikkeus.  Englannissa pitää mannermaisen auton valoihin teipata varjostustarrat, ja mantereella englantilaiseen autoon.  Jos paljon matkustelee Kanaalin yli, kannattaa hankkia auto, jossa on tupla-H4-valot.  Ulompiin kotimaiset umpiot, sisempiin naapurimaan umpiot.  Katkaisijalla vaihdetaan lähivalojen kätisyys rajalla.

Missäpä nykyautossa tuollaiset valot olisi?

Oikein nykyaikaisessa autossa saa valikosta vaihdettua valojen "kätisyyden", jonka voi hoitaa lauttarannassa jonottaessaan.

Miten mahtaa olla oman 240:n huomiovalojen laillisuuden kanssa nykyään?  Poliisi ei ole puuttunut siihen, että ajan päivällä 21 W tehoisilla etuparkkien yhteydessä olevilla huomiovaloilla.  Vaikka olen laittanut poliisimagneetiksi oranssit polttimot.  Katsastukseen olen poistanut huomiovalojen sulakkeen, ja vaihtanut valkoiset polttimot.

Ei ne kai laillisiksi ole muuttuneet, kun lasissa ei kuitenkaan ole maagista DRL-merkintää (daytime running light).

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
« Vastaus #20 : 30.04.2016, 07:31:20 »

Miten mahtaa olla oman 240:n huomiovalojen laillisuuden kanssa nykyään?  Poliisi ei ole puuttunut siihen, että ajan päivällä 21 W tehoisilla etuparkkien yhteydessä olevilla huomiovaloilla.  Vaikka olen laittanut poliisimagneetiksi oranssit polttimot.  Katsastukseen olen poistanut huomiovalojen sulakkeen, ja vaihtanut valkoiset polttimot.

Viimeeks seiskan katsastuksessa eräs tarkempi leimasetä sano et nehän ei periaatteessa sais palaa parkkien kanssa samaan aikaan, vaikka se onkin alkuperäsen kytkentäkaavion mukanen, mutta kun ei oltu hänen "kotikonttorilla" niin se jäi suulliseen mainintaan. Eikä täälläpäin ainakaan poliiseja tuollaset pikkuasiat oo kiinnostanu ja aika monesta vanhemmasta volvosta löytyy talmut
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 693
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
« Vastaus #21 : 30.04.2016, 13:50:34 »
Viimeeks seiskan katsastuksessa eräs tarkempi leimasetä sano et nehän ei periaatteessa sais palaa parkkien kanssa samaan aikaan, vaikka se onkin alkuperäsen kytkentäkaavion mukanen, mutta kun ei oltu hänen "kotikonttorilla" niin se jäi suulliseen mainintaan. Eikä täälläpäin ainakaan poliiseja tuollaset pikkuasiat oo kiinnostanu ja aika monesta vanhemmasta volvosta löytyy talmut
Menee kyllä vähän ot:ksi, mutta talmut saa kyllä palaa parkkien kanssa koska huomiovalot on tässä tapauksessa omissa umpioissa joista löytyy lasista oikeat merkinnät huomiovaloille, mutta jos sulla seiskassa palaa samassa umpiossa sekä kirkas parkkivalo ja sen alla oranssi vilkkuvalo huomiovalona niin se on laiton vaikka se olisi alkuperäisen kytkentäkaavion mukaan oikein koska/jos vilkkun lasista ei löydy DRL tai RL-merkintää.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/bd7bfd1c96043fc45772f636628e90ae/15781-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf



 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron