RallyBaron  Samppasport

850 T-5 kierrokset kantaa.

  • 23 Vastauksia
  • 7073 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
850 T-5 kierrokset kantaa.
« : 10.04.2016, 20:43:59 »
Otsikossa oleellisin. Tiedossa on, että näissä se on vähä ominaisuus.

Nyt tuntuu, että max puolella kaasulla kun kiihdyttää, ja lähdet vaihtamaan siinä 3000-4000rpm välillä (pahin) niin kun kaasun nostaa ja kytkimen lyöt pohjaan, kierrokset joko jäävät selkeästi normaalia enemmän kantamaan / saattavat jopa nousta noin 200rpm.

Onko mitään tapaa saada tätä vähenemään, vai onko asian kanssa vain elettävä?
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #1 : 10.04.2016, 22:15:55 »
Haiseeko sulla bensa auton ympärillä ajon jälkeen? Mulla samat oireet ja tuo haju.

Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #2 : 10.04.2016, 22:28:49 »
Haiseeko sulla bensa auton ympärillä ajon jälkeen? Mulla samat oireet ja tuo haju.

No eipä kyllä mielestäni. En oo ainakaan huomiota kiinnittäny moiseen, koitan jatkossa vähän haistella.  :D en tankista..
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #3 : 10.04.2016, 22:51:19 »
Oon yrittäny vikaa vähän kaivella mut ei löydy. Jotenki tuntuu et ei sais ihan riittävästi happea jonka takia kiekat nousee kun rasitus häviää. Ja bensan haju ois siitä.

Ihan kuin pieni vuoto ois dp:ssä äänen perusteella. Voiskohan olla siitä kysymys.
Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #4 : 10.04.2016, 23:04:08 »
Kyllä se korvakuulolla ainakin tuntuisi vähän vuotavan tuo putki (suora), tyhjäkäynnillä ollessa kun pikkuisen nostattaa kierroksia niin röpeltää pikkusen.. Tiiä sitten.

Tähänkin tulossa ratkaisuksi uusi putkisto niin ei hätää.
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #5 : 11.04.2016, 08:10:26 »
Oma T5 teki samaa koko sen ajan mitä se mulla oli. Eikä siinä liioin mitään kummempaa vikaa ollut. Huomasin saman silloin että kierrokset voi hetkellisesti jopa vähä nousta, luulisin että on normaalia toimintaa.

Oletin että se on mukavuuteen liittyvä ominaisuus.. kierrokset on paremmin hollilla kun vaihtaa vaihdetta ja nostaa kytkintä.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6663
  • Global alligator
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #6 : 11.04.2016, 12:34:54 »
Oletin että se on mukavuuteen liittyvä ominaisuus.. kierrokset on paremmin hollilla kun vaihtaa vaihdetta ja nostaa kytkintä.
Kyllähän se on aivan harkittu ominaisuus. Vaihdetta vaihdettaessa ja varsinkin vapaalle heitettäessä ajoneuvon liikkuessa kierrokset eivät laske äkisti eikä moottori pääse sammumaan.
Jos epäilee vikaa tässä asiassa kannattaa ensimmäisenä pestä lisäilmaventtiili puhtaaksi.
Jotkut puhuvat jopa tyhjäkäyntimoottorista mitä se nyt ei ole.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #7 : 12.04.2016, 16:27:09 »
Olen miettinyt tätä samaa aikanaan ja "ominaisuus" edelleen ja pysyy omassakin käyttiksessä.

Mielestäni jollain oli farkkuärrässä vastaavanlainen ominaisuus, jonka kirjoittaja (tämä keskustelu oli joskus landian ajoilta) sai muistaakseni "kuntoon" uudella kaasuläpän asentotunnistimella.
Kysymys oli nimenomaan kytkimen painamisesta ja kierrosten noususta. Voi tosin olla aloittajalla oli isompi ongelma kierrosten päälle jäämisessä. Muistaakseni jutussa oli kysymys n. 500 kierroksesta ja yksilö taisi olla melko vähän ajettu myös.

Aihe on kiinnostanut allekirjoittanutta myös, sillä sama "ominaisuus" on täälläkin, mutta en koe sitä mitenkään liian häiritsevänä.

Vaihdetta vaihdettaessa ja varsinkin vapaalle heitettäessä ajoneuvon liikkuessa kierrokset eivät laske äkisti eikä moottori pääse sammumaan.

Tämä kuulostaa aika loogiselta kyllä  :)

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #8 : 12.04.2016, 22:54:43 »
Ite kokeilin tuota "tyhjäkäyntimoottoria" putsata, mutta eipä tuntunut oikein auttavan.

Mulla siis ilman kytkintäkin, kun nostat jalan kaasulta, niin on veto melkein normaalisti päällä sekunnin verran ennenkö alkaa jarruttamaan. Ja kiihdyttäessä vaihdetta vaihdettaessa 3000-4000rpm jää kantamaan ja nousevatkin vähän.

Ei muuten mitään, mutta on vain niin kertakaikkisen ärsyttävää kuunnella tuota, niinkuin just kortin saanut ajais kun ei osaa päästää kaasua ennenkö painaa kytkintä. :D
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #9 : 13.04.2016, 08:32:29 »
Mulla siis ilman kytkintäkin, kun nostat jalan kaasulta, niin on veto melkein normaalisti päällä sekunnin verran ennenkö alkaa jarruttamaan.

Jossain määrin tuo on ihan normaalia. Tiedä sitte auttaisko tuo kaasuläpän asentotunnistimen vaihto, voi olla tyhjä arpa, ei tiedä.

Se että kaasu jää kantamaan pelkän kaasun noston jälkeen, niin onhan siinä se lisä että auto ei mene moottorijarrutukselle niin terävästi kuin ilman tuota ominaisuutta. Se taas säästää voimansiirtoa jne. Jos vertaa esim 740 (LH-Jetronic), 850 (LH-Jetronic) ja 850 (Motronic) niin kyllä noista toi viimesin on mukavin ajaa juuri tuon ominaisuuden takia, että moottorijarrutukselle siirtyminen on pehmeämpi ja vaihdoissa kierrokset on aika lailla automaattisesti kohdillaan.

Siitä tässä ei ole kyse että auto sammuisi muuten, kun vauhdista heittää vapaalle. Ei nuo LH-ohjauksellakaan olevat sammu jos niin tekee ja niissä lähtee kuitenkin kierrokset laskemaan heti.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #10 : 13.04.2016, 09:28:03 »
Olis kiva kun sais selville että mikä on absoluuttisen normaalia näissä. Olis vähän mihin verrata.

Jos nyt oletetaan, että mun auto toimii ihan normaalisti, niin mitään keinoa ei taida olla siihen, että kierrokset laskisivat hieman nopeammin?
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #11 : 13.04.2016, 12:17:11 »
Kaikissa 850 mitä minulla on ollut on sama ominaisuus. Muutama kk sitten laitoin lastun jossa tuota ominaisuutta ei ole ja huomannut että moottorijarrulle siirtyminen on selvästi töksähtelevämpää. Moottorin väljät tukikumet huomaa tuolleen aika helposti :D
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #12 : 13.04.2016, 13:25:23 »
Kaikissa 850 mitä minulla on ollut on sama ominaisuus. Muutama kk sitten laitoin lastun jossa tuota ominaisuutta ei ole ja huomannut että moottorijarrulle siirtyminen on selvästi töksähtelevämpää. Moottorin väljät tukikumet huomaa tuolleen aika helposti :D

Itse asiassa, nyt kun otit lastun puheeksi, niin kokeilin viime kesänä tuota emännän auton (2.3T-5 A) lastua, ja sillä ei tehnyt noin! Että kai se on sitten säädettävissä ecun kautta tuokin, muuten tuskin onnistuu, näin kai se on pikkuhiljaa uskottava.
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #13 : 13.04.2016, 15:34:44 »
Itekkin huomasin saman eron kahden lastun välillä. Toisella kaasun vapauttaessa moottorijarru alkaa heti ja toisella jää kiekat ikään kuin leijailemaan ja moottorijarru on paljon smoothimpi.
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
« Vastaus #14 : 14.04.2016, 18:00:05 »
Automaatin ECUssa ei tuota ominaisuutta ole, kun moottorijarrulle mentäessä aukeaa momentinmuuntimen lukko saman tien. Se tekee sitten sen ettei moottorijarrutus töksähdä samoin kun manuaalissa.
Siksi automaatista manuaaliksi muutoksen yhteydessä vaihdetaan usein myös ECU manuaalista. Näin oli ainakin oman kasipätkän kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2016, 18:02:23 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

 

Autoracing  KL-varaosat