Tämä talvi oli liikaa 260-Volvon jäähdytysjärjestelmälle. Kun yritin käynnistää auton talven jälkeen, niin jäähdyttimestä vuoti vettä ihan reilusti, ei vain tihkuttamalla. Vuotopaikka näytti olevan alhaalla, edestä katsoen vasemmalla. Autossa on BW55-automaattivaihteisto ja ilmastointi, mitkä tuovat korjaukseen oman lisävivahteensa.
Olisiko arvon raadilla heittä jotain hyviä neuvoja ja vinkkejä ennen korjauksen aloittamista? Mitä kaikkia osia joutuu vaihtamaan tai kannattaa vaihtaa samalla? Radiaattori on sen verran vanha, että on hyvinkin mahdollista, että se menee vaihtoon joka tapauksessa. Kun vaihdoimme jäähdytysnesteet kaksi vuotta sitten, niin panimme merkille että nesteessä oli jälkiä jonkin paikkausaineen käytöstä. Auto oli talven kylmässä automuseon hallissa, mikä saattanut olla osasyynä tälle "antautumiselle".
Vaihdelaatikonkin joutuu varmaan tyhjentämään, vai kuinka? Tai ehkäpä jäähdyttimen voi irrottaa ilman vaihdelaatikon tyhjennystä nostamalla auton etuosan hieman ylöspäin?
Katselin Scandixin listalta, että uusi jäähdytin kustantaisi peräti 633 euroa [http://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/radiator/radiator-engine-cooling/1001916/]. Letkuja näyttäisi saavan vielä, eivätkä niiden hinnat ole yhtä suolaisia.
Löysin tällaisen räjäytyskuvan:
http://www.volvooemparts.com/a/Volvo__260/_51967_5704466/Cooling-system-B28E/GR-73633.html