Autoracing  KL-varaosat

Tulpanjohdot muka kuluvat?

  • 18 Vastauksia
  • 12940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
Tulpanjohdot muka kuluvat?
« : 25.07.2011, 00:43:00 »
Aika juurtunut  on tuokin käsitys että hiilipiuhat olisivat ikuisia. Hiilipiuhoja käytetään koska ne suodattavat hyvin EMI-häiriöitä ja ovat halpoja.  Jonkun ohjeen mukaan ne pitäisi vaihtaa muutaman vuoden välein. Aika harva lähtee vaihtamaan piuhoja edes virittäessään konetta...

Metallilanka johtaa hyvin eikä sen johtokyky vähene käytön jälkeen juurikaan. Ongelmana tuppaa olemaan vain se, ettei lähikorttelin televisioista, radioista eikä kännyköistä kuulu tai näy mitään kun koneen käynnistää.

Accelin SpiralCore -piuhoissa on kyllä fiksusti tehty nämä asiat. Metallilanka on kääritty kuitunipun ympärille joten johtavuus on metallin luokkaa ja häiriöt kuolevat syntyneeseen impedanssiin.  Tosin näitä ei ole kylläkään näkynyt näihin eurovehkeisiin... JenkkiV8 -koneisiin näitä saa kylllä hyvin.

Nykyään on sentään jotain "yleismalista" sarjaa saatavilla.... Nässähän tulee mukana niittaustyökalu johtimen liitoksille.

Kumma kyllä ettei näitä sen kummemmin ole näkynyt muutakuin V8-piireissä kiihdytyskäytössä...
Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #1 : 25.07.2011, 10:12:41 »

Nykyään on sentään jotain "yleismalista" sarjaa saatavilla.... Nässähän tulee mukana niittaustyökalu johtimen liitoksille.



"Nykyään" on hieman venyvä käsite, tein omaan 240 Turboon uudet tulpanjohdot Accelin yleismallisarjasta vuonna -96, Ja Amazoniin -84. 

Ne niittaustyökalut on aika hepposet, kannattaa satsata siihen pihtimallin työkaluun.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #2 : 25.07.2011, 15:13:47 »
Tein joskus ajat sitten johonkin harraste Nissanin mosaan 1,5mm^2 metallijohtimillisesta tulpanjohdosta ja 15Kohm NGK prätkän tulpanhatuista tulppien ja jakajan välisen johtosarjan ja eipä tuo havaittaavaa kipinähäiriötä aiheuttanut ja kesti hyvin n+1 irroitusta yms. harrasta auton nylppäyskäytön vuosien ajan.

 

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #3 : 03.08.2011, 17:13:38 »
Kuka näitä Accelin SpiralCore -piuhoja tuo maahan?

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
    • Instagram kuvat
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #4 : 03.08.2011, 17:21:11 »
Ite ostin perus jenkkiliikkeestä Accelin 300+ race wiresin rakennussarjan. Tästä saa kolmeen 4 cyl vehkeeseen tehtyä johdot kun vaan hakee oikeanlaiset päät vaikka autosähköliikkeestä.

Vanhat löi perkeleesti läpi ja näillä ei mitään ongelmia.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #5 : 05.08.2011, 01:37:55 »
Aika juurtunut  on tuokin käsitys että hiilipiuhat olisivat ikuisia. Hiilipiuhoja käytetään koska ne suodattavat hyvin EMI-häiriöitä ja ovat halpoja.  Jonkun ohjeen mukaan ne pitäisi vaihtaa muutaman vuoden välein. Aika harva lähtee vaihtamaan piuhoja edes virittäessään konetta...
Moni voi kuvitella noin vastuspiuhoista (ne olisivat ikuisia), mutta on täysin väärässä, kuten totesit!  :pomo:

Ainakin meikäläinen vaihtaa tulpat 20tKm välein (vähintään tarkastan) ja samalla mittaan piuhat. Jos niissä on hajontaa, niin Urho Matti...   :)

Ainoat autoilijat, joiden ei tulpista tai tulpan johdoista joudu välittämään, ovat diesel-miehet!  :D

Joskus jo apinamopon aikana opin sen, että kun konetta viritetään, niin sytkäpuolen on syytä olla kunnossa.
Samaa olen noudattanut merikontissani.

Yllättävän moni mitättömän pieni käyntihäiriö johtuu juurikin kipinästä tai sen huonoudesta.

Metallilanka johtaa hyvin eikä sen johtokyky vähene käytön jälkeen juurikaan. Ongelmana tuppaa olemaan vain se, ettei lähikorttelin televisioista, radioista eikä kännyköistä kuulu tai näy mitään kun koneen käynnistää.
Metallisten johtimien tuhoutuminen on mekaanista (lähinnä terminen rasitus), sillä kipinäenergian millijoulet eivät riitä edes 0,5mm2 johtimen rikkomiseen.

Niin, bensakoneen sytytysjärjestelmä toimii kuin Hertz:n kipinälähetin muinoin.

Tuota RFI-ongelmaa pyritään vähentämään pienentämällä kipinävirtaa vastuksella (johdoissa, tulpissa tai pyörijässä tai kaikissa noissa).

Toisaalta, spektrianalysaattorin mielestä oma merikonttinin on "hiljainen" 100kHz - 3GHz bandilla, vaikka minulla on vain vastusjohdot ja pyörijä, joten pienillä tempuilla sen saa häiriöttömäksi.

Accelin SpiralCore -piuhoissa on kyllä fiksusti tehty nämä asiat. Metallilanka on kääritty kuitunipun ympärille joten johtavuus on metallin luokkaa ja häiriöt kuolevat syntyneeseen impedanssiin.  Tosin näitä ei ole kylläkään näkynyt näihin eurovehkeisiin... JenkkiV8 -koneisiin näitä saa kylllä hyvin.
Tai siis häiriöt kuolevat induktanssiin (kuvattu johdin on itseasiassa kela tai vielä tarkemmin RCL-rinnakkaisresonanssipiiri), kun se on toteutettu kuvatulla tavalla. Impedanssi siinä mielessä, että se kasvaa taajuuden funktiona tuollaisessa piuhassa.  :juhau:

Piuhan johtavuus taasen (DC-mielessä) on taasen riippuvainen ihan johtimen resistanssista.

Homman juju on siinä, että kipinävirran nousuaikaa hidastetaan johtimen induktanssilla, jolloin sen generoi vähemmän RFI:tä. Toisaalta, kipinän kokonaisenergiaan ei tuolla tavoin kajota suoraan, vaan kipinän virta voi olla suurempi kuin vastus-systeemissä ja samalla sen kesto voi kasvaa induktanssin ansiosta.
Eli suomeksi sanoen se toimii myös viivelinjana. Viiveen pituudesta en sano mitään, mutta sopivalla mitoituksella se voi olla jopa mikrosekunteja, kuten analogisten oskilloskoopien viivelinja.

Tavallisessa sytkäpiuhassa jännitteen nousunopeus rajoittuu lähinnä puolan ominaisuuksista johtuen ja kipinän syttymisen aiheuttama virtapulssi taasen etenee piuhoissa (ja säteilee ulos RF-energiana, kuten jännitteen nousukin) piuhan nopeuskertoimen määräämällä nopeudella.

Se, onko noilla piuhoilla jotakin mittattavaa merkitystä jossakin moottorissa, on minulle arvoitus. Mittaamallahan se selviäisi.

Jossakin täällä joku linkkasi jonkun Suomalaisen mittaamia puolien ominaisuuksia ja virran nousunopeuksia, jos aihe kiinnostaa.  ;)


Näitä kaikkia ikäviä ominaisuuksia pyritään hillitsemään nykyisin sijoittamalla puolat suoraan tulpan perään ja samalla sitten voidaan tehdä saabin tapaan palotapahtuman mittauksia reaali-aikaisesti.

No huh, huh! Tulipas insinööripornoa!   :juhau:   ;)


Ps. Pointti on se, että ne vastuspiuhat on syytä vaihtaa määrävälein, jotta kone toimii oikein.


Edit: korjattu lapsellinen yksikkö moka!  :buck2:
« Viimeksi muokattu: 05.08.2011, 14:32:06 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9515
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #6 : 05.08.2011, 01:57:52 »
Homman juju on siinä, että kipinävirran nousuaikaa hidastetaan johtimen induktanssilla, jolloin sen generoi vähemmän RFI:tä. Toisaalta, kipinän kokonaisenergiaan ei tuolla tavoin kajota suoraan, vaan kipinän virta voi olla suurempi kuin vastus-systeemissä ja samalla sen kesto voi kasvaa induktanssin ansiosta.
Eli suomeksi sanoen se toimii myös viivelinjana. Viiveen pituudesta en sano mitään, mutta sopivalla mitoituksella se voi olla jopa millisekunteja,

Millisekuntien viive kipinässä ei kyllä kuulosta hyvältä. Jo 3000 rpm käyntinopeudella kampiakseli kääntyy 18 astetta millisekunnissa. Jos sytkä on 18 astetta väärässä niin käyköhän kone enää ollenkaan...

No eipä ainakaan nakuta kun tulpanjohdot syövät ennakon pois sitä mukaa kun kierrokset nousevat.  :D
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #7 : 05.08.2011, 14:31:10 »
Millisekuntien viive kipinässä ei kyllä kuulosta hyvältä. Jo 3000 rpm käyntinopeudella kampiakseli kääntyy 18 astetta millisekunnissa. Jos sytkä on 18 astetta väärässä niin käyköhän kone enää ollenkaan...
Siis mikrosekunteja (µS), eikä millisekunti!  Siis sekunnin miljoonasosa!  :-[ :-[
(hävettää tuollainen lapsus!)

Tuosta viiveen pituudesta en sano mitään noissa kaapeleissa (täytyisi mitata), mutta se on nanosekunteja vähintään (edistynyt arvaus), eikä mikrosekuntiinkaan pääseminen ole mahdottoman vaikeaa. Millisekunti sentää teettää jo enemmän töitä.

Yhtä kaikki, mikrosekunnissa (µS) kampiakseli kiertyy jo 0,018 astetta, joka sekin on jo "paljon".

No eipä ainakaan nakuta kun tulpanjohdot syövät ennakon pois sitä mukaa kun kierrokset nousevat.  :D
Sopii jenkien tyyliin oikein hyvin!   ;D   :2funny:

Parhaissakin koaksiaali-kaapeleissa signaalin nopeus ei ole kuin 90% siitä nopeudesta, joka tyhjiössa vallitsee.
Täysin normaalia on se, että signaalin nopeus on noin 65% valon nopeudesta.
Arvo ilmoitetaan kaapelien datalehdissä ns. nopeuskertoimena.

http://tinyurl.com/3qyapc8
Ja linkatut kaapelit sentään edustavat parhaimmistoa lajissaan ja silti niissäkin jäädään alle 89% arvoihin.

Samat säännöt pätevät kaikkiin kaapeleihin (myös tulpan johtoihin), mutta pääsääntönä viiveen merkitys on tavallisessa elämässä olematon, koska se on ns. vakio, joka pysyy samana kokoajan.

Lisää aiheen pariin pääsee tästä
http://en.wikipedia.org/wiki/Group_velocity
« Viimeksi muokattu: 05.08.2011, 14:50:45 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9515
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #8 : 05.08.2011, 14:47:39 »
Siis mikrosekunteja (µS), eikä millisekunti!

No nyt kuulostaa paremmalta  ;)

Yhtä kaikki, mikrosekunnissa (µS) kampiakseli kiertyy jo 1,8 astetta

300.000 rpm (3×105) kierroksilla? Saispa 10 newtonmetriä (Nm) vääntöä tolle kierrosalueelle.  :P
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #9 : 05.08.2011, 14:50:22 »
300.000 rpm (3×105) kierroksilla? Saispa 10 newtonmetriä (Nm) vääntöä tolle kierrosalueelle.  :P

Ööö.... Meinasitko näyttää formula-talleille, että mopoja teette miljardi-budjetilla?   :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9515
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #10 : 05.08.2011, 14:54:05 »
Ööö.... Meinasitko näyttää formula-talleille, että mopoja teette miljardi-budjetilla?   :2funny:

Meinasin sulle näyttää semmosen formulan että mikrosekunti ei ole millisekunnin kymmenesosa  ;)
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #11 : 05.08.2011, 15:00:49 »
Meinasin sulle näyttää semmosen formulan että mikrosekunti ei ole millisekunnin kymmenesosa  ;)

Huomasin, kuten huomaat.....    ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #12 : 10.11.2012, 18:23:51 »
Dodii! Taas pitkästä aikaa foorumilla. Näemmä asia on ymmärretty oikein! 8)
Hyvä että nämä tulevat puheeksi koska ovat merkittäviä asioita viripuuhissa.

Tosiaan puhuin impedanssista koska spiraalikaapelissa on selkeästi induktanssia millä saadaan häiriöitä kuriin.
lisäksi näissä kalliimmissa kaapeleissa käytetään aramidiydintä ja yli 300 astetta kestävää silikonia.

Itse asiassa yksi mailman suurimpia lentokoneteollisuuden silikoneja toimittava kaveri kävi markkinoimassa tuotteitaan työasioissa... Sanoi että puhdas silikoni kestää hieman yli 300astetta luonnostaan. Lisäaineita lisätään yleensä vain hinnan pudottamiseksi.

Toinen kiihdytyskisoja isolla V8 -koneella ajava vannoi Accel 300+ Spiral coren nimeen. Siis +800hp värkillä.

Pienellä askartelulla saa sytkäpiuhat siihen malliin ettei tartte niistä heti lähteä vikaa hakemaan.   ;)
Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #13 : 10.11.2012, 22:21:36 »
Dodii! Taas pitkästä aikaa foorumilla. Näemmä asia on ymmärretty oikein! 8)
Hyvä että nämä tulevat puheeksi koska ovat merkittäviä asioita viripuuhissa.
Tai viinakoneella ajettaessa!   ;)
Ylipäätään polttomoottoreilla kuljettaessa sytty on arvossa arvaamattomassa.

Tosiaan puhuin impedanssista koska spiraalikaapelissa on selkeästi induktanssia millä saadaan häiriöitä kuriin.
lisäksi näissä kalliimmissa kaapeleissa käytetään aramidiydintä ja yli 300 astetta kestävää silikonia.
Jep! Impedanssipa hyvinkin.  Spiraalikaapelilla (jos johdin on spiraali) on todellakin jo pienillä nousuajoilla impedanssia, jolla pyritään hidastamaan virran nousuaikaa = pienemmät RFI-häiriöt ja pidempi kipunan kestoaika. Eli puolaan varastoidun energian purkautumisaika on pidempi (sama kokonaisenergia, pienemmällä huipputeholla).

Toinen kiihdytyskisoja isolla V8 -koneella ajava vannoi Accel 300+ Spiral coren nimeen. Siis +800hp värkillä.
Mopo! Nolla puuttuu perästä!  :2funny: 

Mutta asiaan!

Merkkien nimeen en koskaan vanno!   :hello:

No, tai ehkä Rohde & Schwarz nimeen voin vannoakkin, koska hommat on hoidettu tähän asti mallikkaasti.   O0
Vaikkakin teknisessä laadussa on tultu rajusti alaspäin sitten 80-luvun ja se on korvattu laskentakyvyllä. Mutta suorituskyky on pysynyt silti vähintään kiitettävänä ja hinta on tippunut alapäästään sen 1/10 osaan ja paremmissa vehkeissä hinta on pysynyt samoissa, mutta suorituskyky on kymmenkertaistunut.  :)

Pienellä askartelulla saa sytkäpiuhat siihen malliin ettei tartte niistä heti lähteä vikaa hakemaan.   ;)
Niinhän sitä luulisi. Vaan eipä se aina ihan putkeen mene, mikä tuli taas koettua!   :(
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26060.0

Piuhat ja tulpat oli vaihdettu noin paria tuhatta aikaisemmin. 


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulpanjohdot muka kuluvat?
« Vastaus #14 : 10.11.2012, 23:03:41 »
Auto on huollettu (öljyt+tulpat ja suodin max 10 000km)) ja moottoritila pesty tarvittaessa niin kyllä tulpan-ja puolanjohtojen pitäisi kestää n.40 000 km vaihtamatta. Käyttämällä ns. halpaosia ongelmia varmasti tulee. Mikä sitten on tilanne uusien (+2000 )mallien kanssa en tiedä. Kokemukset on vaan vanhoista -70,-80-,90 luvun takavedoista.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

 

Futurez  Kulkukoira