Johtusko vaikka siitä että suurin osa ostaa laitteen valmiina tai kasaa rakennussarjasta jolloin MAP-anturi on valmiina levyllä. IMM:n lisääminen vaatii lisäkomponetteja ja kolvaustaitoa eikä ohjeita löydy suoraan rakennusohjeesta.
Jospa vaikka muistelisit ennenkuin otat enemmän kantaa laitteen toimintaan:
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Hardware_Manual.htm#maf
Minähän en ottanut mitään kantaa mega/IMMu asiaan, vaan kysyin asiasta.
Ja tuon ohjeen perusteella softan puolella ei ole kovin kummoista tukea asialle, sillä tuohon inputtiin on tinattava 7 Hz alipäästösuodin koska, IMMun signaali ei ole tasaista, koska ilmakin virtaa moottoriin nykimällä, varsinkin pienillä pyörimisnopeuksilla.
Tinaustaitoiset selviävät helposti noista muutamista komponenteista.
- Kuinka paljon IMMun sijoitus vaikuttaa sen toimintaan?
Ei mitenkään oikeastaan, jollei tapahdu ohivirtausta, mitä IMMu ei mittaa.
Kuten tiedämme, FT:ssä IMMu on heti ilmanputsarin jälkeen.
- Kumpi on enemmän edustettuna nykyaikaisissa moottoreissa (tasapeli?)?
- Saako molemmat toimimaan niin halutessaan (riittävästi hieromalla, eli "säätämällä" ja hakemalla) moottorin kuin moottorin kanssa?
IMMu.
MAP-anturissa on omat ongelmansa, kuten TVS kertoikin omasta säätöseikkailustaan vinkkelikasin kanssa.
Mutta, kuinkas tarkkoihin tuloksiin päästään kummallakin toteutuksella? IMM on tarkka, kyllä. MAPilla taitaa suurin "vaikeus" olla löytää riittävän nopeasti reagoiva anturi, vaikö?
Ja muutama muukin seikka tekee MAP laitteesta epävarmemman. Siitä kertonee se, että nykyisissä autoissa ei mappia paljoakaan käytetä, sillä tulee päästöjen kanssa vaikeuksia.
Mappi toteutuksissa moottorinohjaus joutuu laskemaan mitattavan ilmamäärän paineesta ja lämpötilasta. Jos ajoneuvon olinpaikka muuttuu kovin korkeussuunnassa on ongelmia luvassa laskentaan.
IMMu taas mittaa suoraan sitä massavirtaa, joten korkeuden/kosteuden tms. ilman omituisuuksien muuttuminen ei tee muutosta mittaustuloksen tarkkuuteen.
Lisäksi lämpötila-anturit ovat ns. hitaita reagoimaan, joka sekin heikentää polttoainelaskennan tarkkuutta muutostilanteissa.
Joskus aikoinaan etsiskelin itse nopeaa MAP anturia ja totesin sen löytämisen mahdottomaksi alle 10µs nopeusluokissa. Hintakin oli nopeissa antureissa todella mahtava.