Futurez  Kulkukoira

Veikeä lämpötila-anturi vika

  • 3 Vastauksia
  • 9261 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arcnaleon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Veikeä lämpötila-anturi vika
« : 08.05.2016, 23:56:22 »
Tuossa tullut ajeltua taas hieman volvolla ja päättikin eilen kauppareissulla viskata jäähdytysnestettä paistuntasäiliön alta pihalle. Pikaisen tutkinnan jälkeen vettä tilalle n. litra ja ajoa. Lämmöt ei noussut missään vaiheessa. Pysähdyin hetken päästä tarkistamaan ja pinta pysyi normaalina. Kotiin kun pääsin jätin käymään ja yritin ihmetellä miksi vuosi, vuotokohtana oli paisuntasäiliön letkun liitos.

N. 10 min hurraili siinä ja katselin että vesipumppu siirti kyllä nestettä kunnes sitten päättikin ruikata koko paisuntasäiliön tyhjäksi sieltä letkunliitoksesta sekä osa höyrynä korkista. Kun sammutin koneen lämmöt näytti yhä normaalia eli siinä klo 15 kohdilla mittari.

Tajusin siinä vaiheessa että eipä muuten flekti pyörinyt missään vaiheessa. Purin sitten tänään releen ja kolvailin liitokset uudelleen, testaus vidalla että kumpakin nopeus toimii ja takaisin kasaan. Vidalla sitten huomasin että näyttää olevan jäähdytysnesteen lämpötila -35 vaikka ulkona se 22...

Eli lämpötila-anturi näytti liian alhaista lämpöä vaikka nesteet kiehumaisillaan ja ei antanut käskyä flektin pyöriä ja loputa keittää nesteet paikallaan ollessa. Miksihän ei ecu tajua noin suurta eroa imu ja nestelämpötila eroa ja heittäisi vikakoodia? Ja mistähän tuo lämpötilamittarin arvo tulee kun näyttää kuitenkin normaalilämpöjä? Nyt nykäisin anturin johdon irti että sai vian päälle ja flekti pyörii koko ajan jolloin ei nesteetkään kiehunut ja ei kerännyt painetta säiliöön.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Veikeä lämpötila-anturi vika
« Vastaus #1 : 09.05.2016, 09:33:44 »
Lämpötila-anturi tullut tiensä päähän.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6696
  • Global alligator
Vs: Veikeä lämpötila-anturi vika
« Vastaus #2 : 09.05.2016, 10:35:42 »
Lämpötila-anturi tullut tiensä päähän.
Kyllä, vaihda se nyt ensin, ei vie konkurssiin..?
Halvin kokeilu ja loogisin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa arcnaleon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Veikeä lämpötila-anturi vika
« Vastaus #3 : 09.05.2016, 13:05:56 »
joo, uusi anturi on tulossakin, enemmänkin totean tuota logiikan puuttumista ja tietysti jos jollain muulla oireilee samalla tapaa niin ehkä apuna myöhemmin.

Eli lämpötila-anturin arvossa on hurja toleranssi (Tässä tapauksessa jopa yli 60 astetta) ennen kuin heittää vikakoodin tai vian päälle joka tässä tapauksessa aiheutti sen että moottori pääsi keittämään nesteet koska flekti ei lähtenyt pyörimään. Mittaristossa lämpötila oli koko ajan normaali. Vidassa muistaakseni taisi raja-arvot olla -47 asteesta 120 asteeseen ennen kuin vikakoodi kirjaantuu.

Siltikin, vaikka nyppää liittimen irti, kirjaa vikakoodin mutta ei tässä tilanteessa pyytänyt CEL valoa ollenkaan vaan laskee moottorinlämpötilan IAT sensorin tiedosta ja arvaa sen mukaan seoksen suunnilleen kohdalleen. Ainut mistä  se voi huomata ilman koodien lukua on että flekti pyörii täydellä nopeudella koko ajan sekä auton sammutuksen jälkeen n. 5 min.

Tässä aamulla testasin nollaten koodit ja rikkinäinen anturi paikalleen niin ei mitään koodia ja auto toimi normaalisti, vaikkakin todennäköisesti olisi tyhjäkäynnillä keittänyt uudelleen. Minusta ei ainakaan kovinkaan toivottu ominaisuus turbo koneessa jossa tuppaa vielä suhteellisen herkästi kannentiivisteet menemään.

VAG konsernin vehkeet tuppaa heittämään vikakoodeja jo parkkihalleissa jossa imuilman ja koneen lämpötila erot heilahtelee kovastikin.

 

Futurez  Kulkukoira