Moriesta. Pari kk takaperin vaihdoin samanikäisen vapari 2.9l tähän T6:een. Auto on tuotu ameriikoista -05. Vaihdeloota on vaihdettu -12. Kilometrejä autolla on mittarissa n. 285tkm. Ostin/vaihdoin auton liikkeessä, joka käytti ostopäivänä auton katsastuksessa. Olin toki tottunut tuon edellisen 2.9 kans, että näissä saa varautua monenmoiseen ja ihan sovussa myyjän kans sovittiin että kumpikaan ei perään soittele. Omassani oli leima päättymässä ja kuten vähän arvelin, ei se koskaan liikkeessä myyntiin enään tullut. Huoltokirjaa ei ole, mutta aika kattava kuittihistoria edelliseltä omistajalta, joka vuosien -11 ja -12 aikana oli autoon pistänyt lähemmäs kymppitonnin. Vein liikkeestä auton suoraan täyshuoltoon jossa kaikki öljyt ja nesteet vaihdettiin, sekä nuo perus vuosihuollon suodattimet.
Olen nyt katsonut ja alustavasti sopinut ohjelmoinnista sekä Simonsin putken asennuksesta. Samalla ajattelin vaihdattaa välijäähdyttimen, nykyinen on aika osumaa ottaneen näköinen. Lisäksi nuo powerflex pulsat kuulostaa järkevältä? Mites turbojen hukkaportit, mitä saavutan laittamalla uudet? Oletettavasti kannattaa kumpaankin vaihtaa jos niikseen alkaa?
Mutta ennen noita operaatioita pitää laittaa nykyiset perusasiat kuntoon. Elikkäs vikakoodit on luettu ja seuraavanlaiset tuleepi. Ja näihin kuuntelisin apuja. Olen itse ihan *tanan toivoton korjailemaan, mutta muutaman vuoden tuon edellisen kanssa joutu jos minkälaista vikaa metsästämään interwebistä, joten osaan nyt ainakin korjaamossa esittää tietäväni jotain, jos sillä jotain saavuttaapi. Samalla voi Kuopion alueelta suositella osaajia.
Mutta ne vikakoodit:
1) 4308 polttoainesäiliö- vuototunnistin suurivuoto havaittu
-kieltämättä aika kuumotteleva teksti. Mutta bensat ei ainakaan suoraan tankin pohjasta ulos tule, kun ei perästä mitään vuoda. Öljyä tosin tippasee. Edellisessä s80:ssä öljyvuotoa oli kans, mutta läikkien perusteella siinä vuoto oli vähäisempää, mutta samaan aikaan siihen sai olla lisäämässä öljyä kyllä vähän väliä (kerran kuussa), kun taas tässä nykyisessä autossa olen kerran muutaman desin laittanut. Eli jotain tulee moottorin alta parkkiruutuun, mutta ei ainakaan moottori tai vaihdeöljyä, siinä suhteessa kun läikän kokonaismäärä antais ymmärtää. Voiko olla tuola bensapuolella joku vuoto, niin että tulee tuolta konehuoneen puolelta ulos? Tuo tiputus konehuoneesta tulee aika keskeltä, lähempänä ehkä keulaa kuin sisätilaa. Korjaamolta olen ajan varannut tuon vuodon tutkimiseen/korjaamiseen, parin viikon päästä.
2) 280A lambda-anturi epälooginen signaali
3) 2A1A lamdba-anturi riittämätön dynamiikka
4) 290A lambda-anturi lohko 2 epälooginen signaali
Nollauksen jälkeen ajelee 1-3pv ilman uutta moottorihäirviövaloa, tai "check engine" tekstiä.
Eli onkohan lambdojen vaihto edessä, vai voiko vikaa kaivella jostain muualta ensin. Ja voiko bensavuoto vikakoodi olla yhteydessä lambdoihin? Edellisen omistajan kuiteista poimittua, 11/2011: "Öljyvuoto ta/ko. turbon paluuputkiston tiivistys, kampiakselin takapään tiiviste, öljykorkin tiiviste
Kiitoksia.